چرا سریال نوروزی نون خ موجب اعتراض مردم کرد شد

مجلهسینما و تلویزیون

- 98/01/05
چرا سریال نوروزی نون خ موجب اعتراض مردم کرد شدسریال تلویزیونی نون خ به تازگی برای ایام نوروز بر روی آنتن شبکه یک سیما رفته است. اخیرا این مجموعه تلویزیونی درگیر حاشیه هایی شده است و موجی از نارضایتی مردم کرد را به وجود آورده است. به طوری که برخی از کاربرانی که در آن مناطق زندگی می‌ کنند به پخش این سریال اعتراض دارند و آن را تلاش سازمان صدا و سیما برای از بین بردن زبان کُردی دانسته اند.

واقعیت امر این است که مشکل کسانی که به این سریال اعتراض کرده اند مربوط به لهجه بازیگران است.
آنها اعتقاد دارند لهجه بسیاری از بازیگران سریال غلط و من‌درآوردی و مایه وهن زبان کُردی است. آن‌ها در نهایت اعتقاد دارند پخش چنین سریال‌هایی از سوی رسمی‌ترین دستگاه فرهنگی کشور به این خاطر است که زبان رسمی کُردی به تدریج به دست فراموشی سپرده شود و یک گویش غلط که آمیخته‌ای از کُردی و فارسی است، جای آن را بگیرد.

یکی از منتقدان این سریال در توئیتی طعنه‌آمیز نوشته بود «هدف سازندگان سریال حل کردن زبان کردی در فارسی و در نتیجه حذف زبان کردی بوده است.» دیگری نوشته بود: «هیچ کجای کردستان با چنین لهجه من درآوردی حرف نمی‌زنند. آنها خواسته سریالی سفارشی بسازند که بگویند به یاد کردستان نیز هستند.»

اعتراضات قومیتی به برنامه‌های صدا و سیما قبلا هم بوده است. مثلا اعتراض مردم بختیاری به سرزمین کهن به کارگردانی کمال تبریزی که برخی از دیالوگ‌های این سریال را توهین به خود قلمداد کردند، و یا اعتراض به برنامه فیتیله که مجریان با لهجه ترکی شوخی تندی کرده بودند و آن عمل موجب اعتراضات گسترده‌ای میان ترک‌ها شده بود همچنین اعتراض محدود برخی از اهالی آذری زبان به قسمت‌های ابتدایی سریال پایتخت از جمله این اعتراضات قومیتی هستند.

جنس اعتراضات نشان می‌دهد مردم کُرد زبان ایرانی از وضع موجود ناراضی هستند و تلاش می‌کنند اعتراضات خود را به اشکال مختلف نشان دهند. چرایی این اعتراضات را می‌توان از چند منظر بررسی کرد.

نخستین دلیل مشکلات اقتصادی مناطق کُردنشین ایران است چراکه وضعیت اقتصادی مردم نواحی کُردنشین چندان مطلوب نیست و این استان‌ها از مناطق کمتر توسعه یافته کشور هستند.

بیکاری در میان جوانان تحصیل کرده قوم کرد بیداد می کند.
اعتراضات به سریال «نون.خ» نشان می‌دهد این حساسیت‌ها بسیار جدی است و جنس آن بسیار متفاوت از اعتراضاتی است که پیش از این به دیگر محصولات صدا و سیما می‌شد.
این بار مشکل مردم کرد و اعتراض آن ها این است که آنان معتقدند که صدا و سیما تلاش می کند زبان کردی را از بین ببرد.

مشکل دیگری که معترضان با سریال سعید آقاخانی دارند ندیدن واقعیت‌های مردم کُردنشین در سریال است.مردم معتقدند که سریال «نون.خ» ربطی به واقعیت جاری در مناطق کُردنشین ایران ندارد.

در چنین اعتراضاتی مسئله درستی یا غلطی احساس مردم نیست بلکه مسئله باوری است که میان مردم آن ناحیه از ایران شکل گرفته است. مردمی که احساس می‌کنند مطالبتشان بی پاسخ گذاشته شده و به آن‌ها توجهات لازم نشده به هر پدیده‌ای که از سوی حاکمیت (صداوسیما به مثابه صدای حاکمیت) درباره آن‌ها منتشر می‌شود واکنش منفی نشان می‌دهد.

سریال نون خ یک مجموعه تلویزیونی ویژه نوروز است که سعید آقاخانی کارگردانی آن را بر عهده دارد و هرشب از شبکه یک سیما پخش می شود. باید دید که جواب و واکنش عوامل فیلم نسبت به اعتراضات اخیر قوم کرد چیست.
advertising