نیما ارکانی حامد فیزیکدان مشهور ایرانی که ملقب به انیشتین دوم است

مجلهچهره ها

- 97/09/03
نیما ارکانی حامد فیزیکدان مشهور ایرانی که ملقب به انیشتین دوم است

بیوگرافی نیما ارکانی حامد


نیما ارکانی حامد متولد سال 1972 میلادی فیزیکدان معروف با ملیت آمریکایی - کانادایی است. او 46 ساله است.
نیما ارکانی در زمینه فیزیک متبحر است و استاد تمام وقت مؤسسه مطالعات پیشرفته است. فعالیت او در زمینه فیزیک ذره ای و نظریه ریسمان کاربردی است.
او در سال 2016، از طرف دولت چین برای اداره کردن مرکز فیزیک انرژی بالای آینده دعوت شد . فعالیت این اداره در زمینه ساخت بزرگ ترین شتاب دهنده ذرات جهان است.
خانواده نیما ارکانی همه تحصیل کرده هستند. پدر و مادر و خواهر او همگی فیزیکدان هستند.
جعفرقلی ارکانی حامد پدر نیما در حال حاضر استاد بازنشسته دانشگاه مک گیل کانادا در رشته ژئوفیزیک است. او در سال 1357 در دانشگاه شریف مشغول به کار بوده است و مدتی نیز ریاست دانشکده فیزیک را بر عهده داشت. زمانی که دانشگاه ها بسته شدند او و تعداد 14 نفر از همکارانش نامه ای را تنظیم بسته شدن دانشگاه ها را محکوم کردند.
پس از این موضوع امضا کنندگان آن نامه در لیست سیاه قرار گرفتند و به گفته جعفر ارکانی، در صورت یافته شده زندانی یا اعدام می‌ شدند. در نهایت او مجبور شد با پرداخت 50 هزار دلار که همه سرمایه زندگیش بود به صورت قاچاقی از ایران رفتند.
پس از گذراندن مشکلات فراوان سفر در نهایت به کانادا مهاجرت کردند. نیما ارکانی حامد در کانادا دبیرستان را تمام کرد و برای شروع مقطع کارشناسی وارد دانشگاه تورنتو شد . او از همان دوران 14 سالگی یک نابغه بود و از همان سن به خاطر علاقه زیادش به فیزیک در مورد قوانین نیوتون تحقیق کرده است. نیما در سال 1997 مدرک دکترای خود را دریافت نمود.
در سال 2001 در دانشگاه هاروارد، نیما، هاوارد گئورگی وآندرو کهن به کار عملی به روی ذرات فوق‌العاده ریز پرداختند. ارکانی حامد سابقه تدریس از سال 2002 تا 2008 به عنوان استاد ارشد دانشگاه هاروارد، دارد.

افتخارات و جوایز نیما ارکانی حامد


ارکانی در سال 2012 به دلیل کار بر روی هیگز کوچک موفق به دریافت جایزه فیزیک بنیادی از یوری میلنر، میلیاردر روس شد. وی هم چنین در لیست صد نابغه زنده دنیا نفر سی و دوم است.
این دانشمند ایرانی در دانشگاه پرینستون به همراه هشت محقق فیزیک برجسته دیگر، صاحب جایزه 27 میلیون دلاری «فیزیک بنیادی» شده است و به هرکدام از این محققین 3 میلیون دلار اهدا شد.
ارکانی حامد لقب جانشین انیشتین را به خود اختصاص داده است.
جایزه جهانی تاریخ علوم در سه ماه اول سال به برندگان تعلق می گیرد.. در این مسابقات در هر دوره نفرات برگزیده با تشکیل کمیته ویژه، برندگان دوره بعد را انتخاب خواهند کرد.

نیما ارکانی حامد در سال 2005 برنده جایزه PHI BETA KAPPA از دانشگاه هاروارد بخاطر آموزش های عالی که داشته شد.
advertising