بیو گرافی دکتر محمود احمدی نژاد

مجلهچهره ها

- 97/08/26
بیو گرافی دکتر محمود احمدی نژادمحمود احمدی‌نژاد متولد6آبان 1335 در آرادان سیاستمدار ایرانی است (همسر محمود احمدی نژاد: اعظم‌السادات فراحی و نام فرزندانش مهدی علیرضا و حسنا
)که از سال 1384 تا 1392 ششمین رئیس‌جمهور ایران بود. وی همچنین از سال 1372 تا1376 اولین استاندار اردبیل و از سال 1382 تا 1384 شهردار تهران بود. او هم‌اکنون عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و دانش‌یار دانشگاه علم و صنعت ایران است.
بیو گرافی دکتر محمود احمدی نژاد
او در آرادان گرمسار در استان سمنان به دنیا آمد و در یک سالگی به همراه خانواده به تهران مهاجرت کرد. در سال1354 برای تحصیل در مهندسی راه و ساختمان وارد دانشگاه علم و صنعت ایران شد. پس از انقلاب1357 به عنوان نماینده علم و صنعت در جلسات انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌ها شرکت می‌کرد. احمدی‌نژاد تحصیلات خود را در این دانشگاه تا اخذ دکترای مهندسی عمران ادامه داد و در 1368 به عضویت هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران درآمد. در دوران دهه شصت فرمانداری ماکو و خوی را بر عهده داشت.

در 1372 به عنوان اولین استانداراردبیل منصوب شد و تا 1376 این سمت را بر عهده داشت. در سال 1379 برای نمایندگی ششمین دوره مجلس شورای اسلامی از تهران نامزد شد که پیروز نشد. در 1382 او به عنوان شهردار تهران برگزیده شد و در این مقام در انتخابات نهم ریاست جمهوری ایران شرکت کرد و در 3 تیر 1384 در دور دوم از این دوره با کسب 17 میلیون رأی و با 26٪ اختلاف نسبت به رقیب خود اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری، پیروز شد. احمدی‌نژاد در 1388، در پی انتخاباتی مناقشه برانگیز با 24 میلیون و 597هزار رأی و 29٪ درصد اختلاف نسبت به نامزد بعدی، میر حسین موسوی، پیروز شد و برای دومین بار به ریاست جمهوری رسید. از جمله اقدامات احمدی‌نژاد در دورهٔ ریاست جمهوری، اجرای طرح تحول اقتصادی بود که طبق آن سوخت سهمیه‌بندی شد، و همچنین یارانه‌های سوخت، آب، برق و مواد غذایی تدریجاً حذف به‌طور نقدی به مردم پرداخت شد. از دیگر اقدامات او پروژهٔ مسکن مهر به منظور خانه‌دار کردن خانواده‌های کم درآمد بود.

در دورهٔ ریاست جمهوری او روابط با کشورهای در حال توسعه بر کشورهای توسعه یافته اولویت یافت و برنامهٔ هسته‌ای ایران با وجود فشارهای بین‌المللی که منجر به اعمال تحریم‌های اقتصادی شورای امنیت، آمریکا و اروپا علیه ایران شد، به پیش برده شد. در 1392 حسن روحانی با وعده بهبود شرایط کشور و تغییر سیاست‌های اقتصادی، سیاست خارجی و فرهنگی جانشین احمدی‌نژاد شد. احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شد ولی صلاحیت وی مورد تأیید شورای نگهبان قرار نگرفت.
advertising