چرا الیزابت آن هولمز ثروتمند ترین دختر دنیا ورشکسته شد

مجلهچهره ها

- 97/08/26
چرا الیزابت آن هولمز ثروتمند ترین دختر دنیا ورشکسته شد

بیوگرافی الیزابت آن هولمز


الیزابت آن هولمز متولد 3 فوریه 1984 در واشنگتن یک کارآفرین و دانشمند آمریکایی در صنعت بهداشت و فناوری سلامت است. او فرزند یک کارمند دولتی است.
او در سال 2001 به استنفورد رفت و مهندسی شیمی خواند. بعد از سال اول به سنگاپور رفت و روی بیماری سارس در آزمایشگاه تحقیق کرد. او در سال 2003 نخستین اختراع خود را در مورد یک بسته پوشیدنی تحویل دارو ثبت کرد. اما در سال 2004 از دانشگاه اخراج شد و با پول دانشگاهش اولین شرکتش را تاسیس کرد.
او مؤسس و مدیر عامل شرکت ترانوس بود، شرکتی که در زمینه فناوری بهداشت و خدمات آزمایشگاهی پزشکی فعالیت می‌کرد. الیزابت تا سن سی سالگی 18 اختراع در آمریکا و 66 اختراع در خارج از آمریکا به ثبت رسانده است.
او تا ماه دسامبر سال 2004 احدود 6 میلیون دلار سرمایه جمع کرده بود. در سال 2010 این رقم به 92میلیون رسیده بود.
شهرت او در سال 2014 با توجه مجلات شناخته شده ای همچون Furtune , Forbes, Inc , The New York Times همه گیر شد. فوربز او را ثروتمندترین زن خودساخته و صد و دهمین شخص ثروتمند جهان رده بندی کرد. شرکت ترانوس که توانسته بود 400 میلیون دلار سرمایه جذب کند بیش از 9 میلیارد دلار ارزش گذاری شد. چون خانم هولمز مالک نیمی از سهام شرکت بود ثروت او نیز 4/5 میلیارد دلار تخمین زده شد. برخی مجلات او را استیو جابز بعدی نام گذاری کردند. ترانوس که قصد داشت با گرفتن تنها چند قطره خون به سرعت بالا و با هزینه کم اغلب بیماری ها را شناسایی کند و انقلابی در عرصه تشخیص بیماری ها و تست خون به راه بیاندازد به سرعت توجه همه را به خود و شرکتش جلب کرد.
چرا الیزابت آن هولمز ثروتمند ترین دختر دنیا ورشکسته شد

ورشکستگی ثروتمندترین دختر دنیا


هولمز به سرعت به عنوان یک کارآفرین برجسته شناخته شد؛ یک چهره محبوب در میان مجلات و تلویزیون. او بورسیه افتخاری هاروارد را دریافت کرد؛ دکترای افتخاری گرفت و بسیار ستایش شد اما همه چیز با یک صفحه جنجالی در نشریه معتبر وال استریت ژورنال دگرگون شد. این ژورنال مدعی شد که طی مصاحبه ای که با کارمندان داشته و ایمیل ها و دیگر اطلاعات دریافته است که شرکت در عرضه تکنولوژی ساختارشکن خود مشکلات اساسی دارد؛ دقت و اعتبار تست هایش پایین است و ارتباطات خود با نهادهای دولتی و ارزیاب ها را شفاف منتشر نمی کند. تنها ۱۵ تست از ۲۴۰ تست وعده داده شده توسط دستگاه اختصاصی شرکت، ادیسون ، انجام می شوند و باقی تست ها به روش های مرسوم سنتی انجام می شوند. ظاهرا شرکت ادعای خود مبنی بر نیاز به تنها سه قطره خون را پس گرفته است. ظاهرا دقت تست های ابداعی نانوتینر و ادیسون (دستگاه های ابداعی شرکت) به اندازه آزمایش های رایج نیستند. اعلام شد که ترانوس در گزارش نتایج دستگاه ادیسون صادق نبوده است.
بر اساس همین صحبت ها و ادعاها دادستانی کالیفرنیا رسما از الیزابت هولمز به اتهام کلاهبرداری شکایت کرده است. گفته می‌شود که این چهره میلیاردر آمریکایی، با ارائه اطلاعات ناصحیح میلیون‌ها دلار از مردم و شرکت‌های بیمه و پزشکی در آمریکا اخاذی کرده است.
الیزابت هولمز و شرکت تحت مدیریت او یعنی "ترانوس" مدعی شده بودند که موفق به دستیابی به تکنیکی شده‌اند که می‌تواند تنها با میزان اندکی خون، شمار قابل ملاحظه‌ای از بیماری‌ها را تشخیص دهد.
هولمز برای جلب سرمایه برای "استارت آپ" آزمایش خون خود، مدعی شده بود که از این تکنیک در ارتش آمریکا نیز برای تشخیص بیماری استفاده می‌شود. همین موضوع باعث شده بود که بسیاری از مردم و همچنین شرکت‌های بیمه و پزشکی مبالغ کلانی در این "استارت‌آپ" و شرکت تحت مدیریت هولمز "ترانوس" سرمایه‌گذاری کنند. گفته می‌شود که اگر اتهام مطرح شده ثابت شود، او به 20 سال زندان و هم چنین یک جریمه نقدی تا 250 هزار دلار مجازات می شود.
الیزابت هولمز، در زمان تاسیس شرکت "ترانوس" 19 سال سن داشته است. روزنامه "وال‌استریت ژورنال" در سال ۲۰۱۵ هولمز را جوان‌ ترین فرد ثروتمند جهان معرفی کرده بود. در آن هنگام میزان دارایی الیزابت هولمز بالغ بر 4 میلیارد و 500 میلیون دلار اعلام شده بود. حال باید دید که آیا این ادعاها ثابت می شود یا نه. اگر ثابت شود ثروتمندترین دختر جهان ازعرش به فرش خواهد آمد و به قعر جهنم سقوط خواهد کرد.
advertising