زندگی نامه جیسون رضاییان جاسوس معروف ایرانی آمریکایی و همسرش یگانه صالحی

مجلهچهره ها

- 98/04/18
زندگی نامه جیسون رضاییان جاسوس معروف ایرانی آمریکایی و همسرش یگانه صالحیبه تازگی سریالی از شبکه سه سیما به نام گاندو پخش شد که به موضوع جاسوسی فردی با نام مستعار مایکل هاشمیان پرداخته بود. در واقع این داستان موضوع جاسوسی فردی به نام جیسون رضاییان را به تصویر کشیده است. اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید جیسون رضاییان کیست. در ادامه با این جاسوس بزرگ ایرانی آمریکای آشنا می شوید.

جیسون رضائیان خبرنگار ایرانی-آمریکایی متولد 15 مارس 1976 ( 25 اسفند 1354) است. وی مدیر دفتر تهران روزنامهٔ واشنگتن پست بود. جیسون دوران کودکی خود را در شهرستان مارین، کالیفرنیا سپری کرده است. پدر او، تقی رضائیان، در سال ۱۹۵۹ از ایران به آمریکا مهاجرت کرده بود و مادرش مری اهل شیکاگو بود. جیسون یک برادر به نام علی دارد.
زندگی نامه جیسون رضاییان جاسوس معروف ایرانی آمریکایی و همسرش یگانه صالحی

حضور و فعالیت های جاسوسی جیسون رضاییان در ایران


جیسون رضائیان از سال 83 در ایران مشغول به کار می‌شود . اما در سال 88 پس از نا آرامی‌ها و اغتشاشاتی که در زمان انتخابات رخ می دهد کشور را ترک کرده و به آمریکا می‌رود. وی سال 91 پس از سه سال بار دیگر به ایران بازمی گردد، اما این‌بار با پوشش خبرنگار روزنامه «واشنگتن‌پست» که نامی آشنا و معتبر در عرصه رسانه‌ای جهان به‌شمار می‌رود. اسناد موجود نشان می‌دهد که وی پیش از این که به تهران بیاید با «جان لیمبرت» که از دیپلمات‌های آمریکایی به گروگان گرفته‌شده در لانه جاسوسی است دیدار و گفتگو می‌کند و سپس عازم ایران می شود.

ازدواج و همسر جیسون رضاییان


جیسون در همان سال های ورودش به ایران با زنی به نام یگانه صالحی آشنا می شود و پس از مدتی با هم ازدواج می کنند. پس ازاین ازدواج، یگانه صالحی ابتدا به استخدام خبرگزاری «بلومبرگ» و سپس روزنامه «نشنال امارات» درمی‌آید.

ماجرای بازداشت جیسون رضاییان


بررسی تماس‌های جیسون رضائیان نشان می‌دادکه وی خبار جمع‌آوری شده زیادی را مستقیم یا با واسطه در اختیار میز ایران در کنسولگری آمریکا در دبی و همچنین، شخص «آلن ایر» قرار می‌داد.
سرانجام رضاییان در پی اقدامات جاسوسی ضد امنیت ایران در تیر ماه سال ۹۳ در اوج مذاکرات هسته‌ای بازداشت شد. پس از بازداشت او مقامات آمریکایی تمام تلاش خود را کردند که رضاییان آزاد شود. موضوع آنقدر برای مقامات آمریکا حیاتی بود که باراک اوباما در یک میهمانی با حضور فعالان رسانه و خبرنگاران شبکه‌های تلویزیونی این کشور به موضوع خبرنگار بازداشتی «واشنگتن‌پست» در تهران اشاره می‌کند. باراک اوباما ادعا می‌کند که علت بازداشت جیسون «نوشتن درباره امید‌ها و ترس‌های مردم ایران» است و در ادامه می‌گوید: «تا زمانی که او صحیح و سالم به خانواده‌اش بازنگردد، آرام نخواهم شد»

اتهامات جیسون رضاییان


از جمله اتهامات رضاییان نفوذ در اماکن مهم دولتی و افشای برنامه‌های «ضد تحریمی ایران» از جمله هویت واسطه‌های تجاری و ماهیت شرکت‌های همکار ایران در پروسه دور زدن تحریم‌ها و جاسوسی از برنامه هسته‌ای ایران است
جیسون رضاییان هم چنین درمورد آب شرب تهران تحقیقاتی انجام داده بود که از این راه بتوانند به کشور فشار بیاورند.

چگونگی آزادی جیسون رضاییان


حدود 18 ماه از زندانی شدن رضاییان می گذرد. بالاخره شرایط آزادی رضاییان اعلام می شود.
بدین ترتیب یک تبادل بین ایران و آمریکا انجام شد . قرار بر این شد که آمریکا 1.7 میلیارد دلار به ایران پرداخت کند و هم چنین 21 نفر از تاجران ایرانی که در آمریکا زندانی بودند آزاد شوند و به ازای آن جیسون رضاییان و 4 نفر دیگر از طرف ایران آزاد و به آمریکا فرستاده شوند.

پس از مشخص شدن زمان این تبادل جیسون رضاییان در تماسی از مادر و همسر خود می‌خواهد که به فرودگاه مهرآباد بیایند. با این حساب همسر و مادر جیسون رضاییان نیز عازم مهرآباد می‌شوند، خبری مبنی بر آزادی ۴ زندانی ایرانی-آمریکایی متهم به جاسوسی، رسانه‌ای می‌شود در همین گیر و دار سفیر سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا خود را به فرودگاه مهرآباد و به کنار جیسون می‌رساند و از او می‌خواهد حتماو با همین پرواز مادر و همسرش را نیز از ایران خارج کند از آنجا که همسر جیسون تابعیت ایرانی دارد، خروج او از ایران به سادگی صورت نمی‌پذیرد. نیرو‌های محافظ جیسون متوجه حرکات مشکوک سفیر سوئیس می‌شوند و مانع از گفتگوی آقای سفیر با جیسون می‌شوند سفیر هم به نشانه اعتراض فرودگاه مهرآباد را ترک می‌کند.
موضوع مجوز خروج یگانه صالحی همسر جیسون هم حل شده و او نیز جز مسافران هواپیمای سوئیسی است. سرانجام هواپیمای سوئیسی در روز ۲۷ دی ۹۴ با ۶ مسافراز فرودگاه مهرآباد به سمت سوئیس پرواز می‌کند.

چند ماه بعد جیسون رضاییان پس از آزادی در مهمانی شامی در آمریکا به همراه خانواده میهمان شخص اول کاخ سفید یعنی بارک اوباما می‌شود.
وی در کمال وقاحت پس از بازگشت از ایران و پس از آنکه مشمول رافت اسلامی می‌شود از دولت ایران شکایت و تقاضای غرامت یک میلیارد دلاری می‌نماید و ابراز امیدواری می‌کند که این شکایت هزینه مقامات ایرانی در قبال عملکردشان در برابر اقدامات مشابه رابالا ببرد.
advertising