بیوگرافی جان کوم خالق شبکه واتساپ و مولتی میلیاردر جهان

مجلهچهره ها

- 98/04/04
بیوگرافی جان کوم خالق شبکه واتساپ و مولتی میلیاردر جهانجان کوم خالق نرم افزار واتساپ متولد سال 1976 در شهر کیف در نزدیکی اوکراین است. وی دوران کودکی سختی داشت و در یک خانواده فقیر بزرگ شد. او وقتی 16 ساله بود، برای رهایی از فقر و بی پولی و ساختن آینده بهتری برای خود و خانواده اش به آمریکا مهاجرت کرد . قبل از این که جان به آمریکا مهاجرت کند، قرار بر این بود که ابتدا پدرش به آنجا برود . اما جان کوم جایگزین پدرش شد و به آمریکا رفت.
در همین سنین نوجوانی بود که در یک فروشگاه مشغول به کار شد و همین امر شرایط را برای باز کردن یک دکه ی کوچک فروش مواد غذایی برای او فراهم آورد. او به همراه مادر و مادربزرگش به کالیفرنیا رفتند و جان در آن جا به دانشگاه سن خوزه وارد شد؛ ولی از ادامه تحصیل بازماند و تحصیلات دانشکاهی خود را ادامه نداد.

با وجود تمام سختی هایی که در زندگی متحمل شده بود، اما موفقیت و آینده ی درخشان او از دیدار با برایان اکتو در شرکت یاهو، بنا نهاده شد. دیدار آن ها منجر به یک دوستی صمیمی شد و این دوستی سبب شد تا جان کوم در شرکت یاهو مشغول به کار شود؛
. جان کوم نیز وقتی آیکون ها و ابزارک های روی گوشی ها و سیستم ها را مشاهده کرد تصمیم گرفت یک برنامه مستقل را برای گوشی بنویسد.
ایده ای که به ذهنش رسیده بود خیلی عالی بود و جان کوم سعی کرد تا ایده ی خود را در ذهنش مرتب کند. در این میان بود که به یاد دوست خود آلکس فیشمن افتاد. کسی که با او در انجمن شرقی اروپایی ها دیدار کرده بود. این گونه بود که جان کوم با همکاری آلکس پیام رسان واتس اپ را به بازار عرضه کردند.
بیوگرافی جان کوم خالق شبکه واتساپ و مولتی میلیاردر جهان
اوایل کار فروش مواد غذایی بود که جان کوم با دفتر فیس بوک قراردادی امضا کرد. شرکت فیس بوک با دفتر اصلی واتس اپ خیلی فاصله نداشت. همین قرارداد باعث یک تغییر بزرگ در زندگی مالی جان شد، زمانی که واتس اپ توسط فیس بوک با قیمت 19 میلیارد دلاری خریداری شد.
پس از آن جان کوم همراه یکی دیگر از شرکای واتس آپ به کنفرانس جهانی موبایل راهی بارسلونا شدند. آن جا بود که با شهردار بارسلونا ملاقات کردند. در این کنفرانس علاوه بر شهردار، مارک زاکربرگ به همراه همسرش پریسیلا چان در کنفرانس حضور داشتند.

مدت زیادی نگذشت که جان کوم به یک فرد مولتی میلیارد تبدیل شد، البته جان کوم حتی قبل از فروش نرم افزار واتس اپ وضع مالی خوبی داشت و به عنوان یک کارآفرین نمونه شناخته شده بود. از نظر جان ارائه ی یک محصول عالی و بی نقص بیشتر از پولسازی اهمیت دارد.
پس از گذشت مدتی جان کوم به طور رسمی عضو هیئت مدیره ی شرکت بزرگ و مشهور فیس بوک شد. او اکنون در این شرکت حدود 2 میلیارد دلار سهام دارد؛ یعنی چیزی معادل چهل و پنج درصد از کل سهام شرکت.
جالب است که بدانید جان کوم، یک فرد نیکوکار و خیر است و بسیار در امور خیریه مشارکت دارد و تا به حال کمک های زیادی به فقرا کرده است، ولی ترجیح می دهد کسی از این کمک ها خبردار نشود.

شرکت واتس آپ در سال2009 تأسیس شد و نخستین بار در سال 2012 بود که فیس بوک پیشنهاد خرید واتس اپ را به جان داد؛ ولی جان مخالفت کرد. تا این که در سال 2013 جان کوم قرارداد 19میلیارد دلاری را قبول کرد و واتس اپ را به شرکت فیس بوک فروخت.
نسخه ی رایگان واتس اپ برای اولین بار در سال 1394 در اختیار کاربران قرار گرفت. امروزه بیش از یک میلیارد نفر از این برنامه ی محبوب استفاده می کنند و تمام موفقیت آن حاصل تلاش یک پسر 16 ساله فقیر بود که با تلاش و کوشش زیاد و البته پشتکار قوی توانست به یک موفقیت چشمگیری جهانی برسد.
advertising