بیوگرافی فیروز نادری دانشمند و نخبه ایرانی سازمان فضایی ناسا

مجلهچهره ها

- 97/10/13
بیوگرافی فیروز نادری دانشمند و نخبه ایرانی سازمان فضایی ناسافیروز نادری نخبه ایرانی و دانمند سازمان فضایی متولد 5 فروردین 1325 در شیراز است. او اصالتا از طایفه‌ ی دره‌ شوری، یکی از طایفه های بزرگ ایل قشقایی است . زمانی که او چهار ساله بوده پدر و مادرش از هم جدا شدند و حضانت وی به پدرش سپرده شد. وی پس از گرفتن مدرک دیپلم برای ادامه تحصیل به کشور آمریکا مهاجرت کرد. پس از این که تحصیلات خود را در آمریکا گذراند به ایران برگشت اما به خاطر نبود امکانات برای انجام تحقیقاتش دوباره به کشور آمریکا مهاجرت کرد.
وی دارای مدرک مهندسی برق در دانشگاه آیالتی آیووا و فوق لیسانس و دکترای الکترونیک از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی است. فیروز نادری در حال حاضر یکی از مدیران ارشد سازمان ناسا است و مدیریت بخش اکتشافات منظومه شمسی در ناسا را برعهده دارد.
وی ابتدا به رشته معماری علاقه پیدا کرد اما به خاطر عدم استعداد در این رشته در رشته مهندسی مشغول به تحصیل شد.
بیوگرافی فیروز نادری دانشمند و نخبه ایرانی سازمان فضایی ناسا

فعالیت فیروز نادری در سازمان فضایی ناسا


این نخبه ایرانی پس از مدتی در سازمان ناسا مشغول به کار شد. در اين مدت مشاغل فنی و مديريتی متعددی را در زمينه ماهواره‌های مخابراتی متحرك، رادارهای سنجش از دور، رصدخانه‌های تحقيقاتی اختر فيزيك ، اكتشاف مريخ و ساير اجرام منظومه شمسی برعهده داشت.
او توانست در طی چهار سال، سه ماموريت مهم از جمله پرتاب دو كاوشگر مريخ‌ نورد روح و فرصت را با موفقيت به انجام برساند.
به پاس فعالیت های این دانشمند ایرانی سازمان ملی هوانوردی و فضایی در فوریه 2016 یکی از سیاره‌ های کوچکی که قبلاً با نام (5515) 1989 EL1 شناخته می‌ شد را به نام فیروز نادری ثبت کردند.
وی هم‌ اکنون پس از بازنشستگی در سمت مشاور مدیریت در ناسا و به عنوان یک سخنران عمومی فعالیت دارد.

نگاهی به زندگی شخصی و علایق فیروز نادری


نکته عجیب در مورد این نخبه ایرانی این است که وی در جایی عنوان کرده که به هیچ نوع دین و مذهب اعتقاد ندارد، خدا برایش از دین مجزاست و اندیشه سپیریچوال دارد
وی معتقد است که انسان قبل از 2050 میلادی نمی تواند به کره مریخ سفر کند.
او عاشق کشور ایران است و خودش را یک فرد ایرانی آمریکایی می داند.
فیروز نادری در سال 2016 میلادی طی نامه ای بازنشستگی خود را از سازمان ناسا اعلام کرد.
فیروز نادری به خاطر قانون جدید ترامپ مبنی بر عدم ورود ایرانی های به آمریکا از طرف اصغر فرهادی جایزه اسکار او را به خاطر فیلم فروشنده دریافت نمود.

جوایز و افتخارات فیروز نادری دانشمند ناسا


فیروز نادری به عنوان به عنوان فرد موثر سال ایالات متحده آمریکا انتخاب شد. هم چنین نشان افتخار الیس آیلند را در سال 2005 را دریافت نمود. او به عنوان یکی از رهبران برجسته تاریخ ناسا برگزیده شده است.
advertising