بیوگرافی و عکس های فرزانه داوری بازیگر فیلم معروف موسرخه

مجلهسلبریتی ها

- 98/04/20
بیوگرافی و عکس های فرزانه داوری بازیگر فیلم معروف موسرخهفرزانه داوری بازیگر سینما و تلویزیون ایران متولد سال 1338 در تهران است. وی از بازیگران دوران قبل از انقلاب است.
زمانی که وی پا به عرصه هنر نهاد به‌عنوان جوانی‌ خوش‌آتیه معرفی شد. اما در ادامه راه با مشکلات و موانع زیادی مواجه شد و بخت و اقبال با او همراه نبود.وی از جمله بازیگران ممنوع الکار است.

فرزانه داوری مادر همسر سابق امین حیایی یعنی مونا بانکی پور است. نوه او دارا حیایی نیز از جمله بازیگران خوش آتیه کشور است که در فیلم سینمایی شعله ور بازی خوبی از خود به نمایش گذاشت.
فرزانه داوری در حال حاضر با تنها دخترش مونا بانکی پور و نوه اش دارا حیایی زندگی می کند.
بیوگرافی و عکس های فرزانه داوری بازیگر فیلم معروف موسرخه

آغاز فعالیت حرفه ای فرزانه داوری و بازی در فیلم سینمایی موسرخه


او در سال 1353 با بازی در فیلم «مو سرخه» پا به عرصه سینما گذاشت و و تنها در دو اثر سینمایی دیگر حضور پیدا کرد.
پدر فرزانه داوری سرهنگ ارتش بود و زمانی که 15 ساله بود از طریق یکی از دوستان پدرش با ایرج قادری آَشنا شده و به‌واسطه او برای ایفای نقش آهو در فیلم سینمایی «موسرخه» انتخاب شد. فیلم موسرخه شامل صحنه ‌های ناهنجار و نامناسب زیادی بود. اما دختر 15 ساله‌ی عشق سینما، برای ورود به دنیای حرفه‌ای فقط به رسیدن به آرزوی خو یعنی بازیگر شدن فکر می کرد. داوری در آن فیلم با ستارگانی همچون ایرج قادری، مرتضی عقیلی و مرتضی احمدی همبازی شد و به‌عنوان ستاره‌ای نوظهور خود را به سینمادوستان شناساند. غافل از اینکه تا مدت‌ها می‌بایست تاوان بازی در این فیلم را پس دهد. حتی بعد از اکران «موسرخه» پدر وی از فیلم شکایت کرد و نام فرزانه داوری از پوسترها و تمام تبلیغات آن برداشته شد.

فرزانه داوری و نوه اش دارا حیایی


فرزانه داوری بعد از گذشت این ماجراها برای ادامه تحصیل در رشته هنر به کشور آمریکا رفت. پس از گذشت چند سال به ایران بازگشت و به او پیشنهاد بازی در دو فیلم سینمایی داده شد.
بدین ترتیب وی در فیلم های «برادرکشی» به کارگردانی ایرج قادری و «پرواز در قفس» به ایفای نقش پرداخت که هردو فیلم در آن زمان با استقبال زیاد مخاطبان مواجه شد.وی بعد از بازی در این دو فیلم تصمیم گرفت که به آمریکا بازگردد اما انقلاب شد و به خاطر شرایط آن زمان مجبور شد در ایران بماند.

ماجرای ممنوع الکار شدن فرزانه داوری


فرزانه داوری به خاطر بازی در فیلم موسرخه پس از انقلاب مجوز فعالیت نداشت و ممنوع الکار شد.
او می‌گوید: «موسرخه فیلمی بود که به بهای تمام زندگی‌ام تمام شد و عذاب زیادی بابتش کشیدم...دلم برای سینما و دوربین تنگ‌شده و دوست دارم یک‌بار دیگر جلوی لنز دوربین سینما قرار بگیرم. سی سال ممنوع‌الکاری برای من که همچنان در کشورم هستم، آیا کافی نیست؟»

فیلم شناسی فرزانه داوری بازیگر دوران قبل از انقلاب


موسرخه
برادرکشی
پرواز در قفس
زمین های ناهموار تولید شبکه جم ترکیه
advertising