بیوگرافی هومن سیدی

مجلهسلبریتی ها

- 97/08/04
بیوگرافی هومن سیدیهومن سیدی (زاده 1359 در رشت) کارگردان، فیلمنامه‌نویس و بازیگر سینما و تئاتر و تلویزیون ایرانی است.پدر او کارمند بانک کشاورزی و مادرش نظامی است. او یک خواهر به نام هیلدا و دو برادر به نام های حامد و هامون دارد.همسر اول او آزاده صمدی و همسر دوم او بیتا اصلانی است. وی یک دختر به نام نیل دارد.

هومن سیدی پس از پایان دبیرستان و دریافت دیپلم گرافیک کار خود را با حضور در کلاس‌های انجمن سینمای جوان رشت و ساخت چند فیلم کوتاه آغاز کرد. سپس به تهران آمد و در کلاس‌های بازیگری کارنامه به مدیریت پرویز پرستویی شرکت کرد. او فرزند دوم خانواده است و ۲ برادر (حامد و هامون) و یک خواهر (هیلدا) دارد. مادرش بازنشسته نیروی دریایی است و پدرش بازنشسته کارمند بانک کشاورزی. سیدی در سال 1385با آزاده صمدی ازدواج کرد و در سال ۱۳۹۲ از او جدا شد.هومن سیدی در اوایل دهه هشتاد در فیلم یک تکه نان با رضا کیانیان همبازی شد و سپس نقش کوتاهی را در چهارشنبه‌سوری اصغر فرهادی ایفا کرد. او نقش اصلی پابرهنه در بهشت بهرام توکلی را بازی کرد. این فیلم اولین فیلم بلند بهرام توکلی بود که باعث شهرت او شد و سیدی هم کاندیدای جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد در جشن خانه سینما شد. هومن سیدی در زمینه تئاتر در همسایه آقا و مشروطه بانو دو اثرحسین کیانی به ایفای نقش پرداخت. از کارهای او در تلویزیون می‌توان به سریال‌های راه بی پایان همایون اسعدیان و تا ثریا ساخته سیروس مقدم و تله فیلم‌های سایاب محمدعلی سجادی و اگر باران ببارد روح‌الله حجازی اشاره کرد. از دیگر فیلم هایی که در کارنامه هنری او به چشم می خورد به این فیلم ها می توان اشاره کرد : شب بیرون، خط ویژه مصطفی کیایی، نیمرخ‌ها ساخته ایرج کریمی، در مدت معلوم، پل خواب، مادری، کمدی انسانی، مصادره و طلا ساخته پرويز شهبازي. هومن سیدی برای بازی در فیلم من دیه گو مارادونا هستم جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل را از جشنواره فیلم فجر و انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران گرفت.

فیلم‌های هومن سیدی در مقام کارگردان عبارتند از آفریقا، سیزده، اعترافات ذهن خطرناک من، خشم و هیاهو و مغزهای کوچک زنگ زده. وی بعد از موفقیتهای داخلی و بین‌المللی، دکترای افتخاری کارگردانی از شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی دریافت کرد. ساخته‌های او جوایز متعددی از جشنواره‌های فجر و ورشوی لهستان و جشنواره فیلم پوسان کره جنوبی و شانگهای چین و جشنواره فیلم شهر دریافت کرده‌اند.

فیلم هایی که هومن سیدی در آن درخشیده است


طلا
مصادره
کمدی انسانی
آذر
مادری
اینجا کسی نمی‌میرد
پل خواب
بوفالو
در مدت معلوم
اعترافات ذهن خطرناک من
من دیه گو مارادونا هستم
نیمرخ‌ها
خط ویژه
شب بیرون
آزادراه
یک وجب از آسمان
زخم شانه حوا
آنکه دریا می‌رود
پابرهنه در بهشت
چهارشنبه سوری
یک تکه نان
عاشقانه
گلشیفته
advertising