نحوه رفتار با شوهر غیرتی و متعصب چگونه است

سبک زندگیزناشویی

- 99/04/16
نحوه رفتار با شوهر غیرتی و متعصب چگونه استنحوه برخورد با مردان متعصب موضوع مورد بحث ماست. غیرت صفتی ذاتی است که در بین زنان و مردان وجود دارد و هیچ گونه تفاوتی بین غیرت زن و مرد وجود ندارد. برخی غیرت را برای خود بد معنا می کنند و به همین خاطر باعث رنجش همسر و نزدیکان خود می شوند. غیرت مرد نسبت به همسر و فرزندانش امرى فطرى، ضرورى و در واقع برخاسته از ایمان و تعهد او بوده و مادامی که حالت افراطى نداشته باشد جزء شاکله مسئولیت مرد است. خانم ها نیز طالب غیرت مرد خویشند و مى‌ خواهند همسرانشان نسبت به وضع آن ها حساس باشند. اصولاً خانم ها از مردى که نسبت به وضع لباس و پوشش آن ها بى تفاوت باشد، ناراضى‌ اند.

ناگفته نماند این حساسیت مرد تا زمانى از جانب بانوان نوعى دوست داشتن، محبّت و حمایت تلقى مى گردد که در حد معقول باشد. اگر از راه اعتدال خارج شده و به سوى افراط و تفریط گرایش یابد، مذموم خواهد بود و به بدگمانی منفی تبدیل می‌شود. به گونه‌اى که مى‌ توان چنین گفت: برخورد با مردان متعصب و حد و حدود غیرت تا جایى است که از روى بدگمانى، همراه با سخت‌گیرى و براى کسانى که خود اهل مراقبت‌ اند، نباشد مگر آن که به قراینى خلاف آن ثابت شود. بسیارى از بانوان خود حریم خویش را رعایت مى کنند و در این صورت حساسیت نشان دادن بیشتر آثار منفى به دنبال خواهد داشت.

خصوصیات مردان متعصب


تعصب عبارت از نظر یا عقیده مطلوب یا نامطلوب و محبت یا نفرت نسبت به یک چیز یا یک شخص است که معمولاً رنگ عاطفی دارد و بر هیچگونه تحقیقی مبتنی نمی‌ باشد و فرد را از تفکر منطقی درباره آن چیز یا شخص باز می دارد. مردان متعصب همه افراد متعلق به گروه های دیگر از جمله اجتماعی، مذهبی، جنسی، نژادی و غیره را به عنوان افراد پایین تر از خویش طبقه بندی می کند و با آنان بر اساس این انگیزش رفتار می کند. رفتار فرد متعصب نسبت به دیگران رنگ دشمنی پیدا می کند ولی در مورد خودش یک حالت خود شیفتگی یا عشق به خود داشته و خطاهای خود را موجه می داند و در انتقاد از خطاهای دیگران زیاده روی می کند. اعتقادات پذیرفته شده درباره افرادی که تعصب علیه آنان در جریان است، یکی از دلایل ایجاد تعصب است. این اعتقادات به ندرت بر تجارب شخصی متکی است و معمولاً مبتنی بر نظرات قالبی درباره ی ویژگیهای شخصی افراد متعلق به گروه خاصی است.

عواطف و احساسات همراه با تعصب که از بی تفاوتی سرد تا کینه ورزی تلخ و خشونت بار می تواند در تغییر باشد، از دیگر عوامل تشکیل دهنده تعصب می باشد. اعتقادات معین درباره رفتار با کسانی که تعصب علیه آنان به کار رفته است را از دیگر ویژگی‌های این افراد است. این رفتار به یکی از سه حالت بی تفاوتی نسبت به آنان، جلوگیری از هرگونه نقش فعال و تعقیب و آزار آن ها، یا ترکیبی از سه حالت بروز می کند. کودک خیلی زود از تفاوت‌ های بین افراد آگاه می شود، اما این آگاهی از تفاوت ها به خودی خود هرگز به معنای داشتن تعصب نیست. تنها هنگامی که فرد از نگرش‌های اجتماعی نسبت به این تفاوت‌ ها آگاه می‌شود و برای پذیرش نگرش‌های اجتماعی تحت فشار قرار می گیرد، تعصب به وجود می آید. در حالی که رفتار تعصب آمیز بعد از آن رخ می دهد.

آموزش نحوه رفتار با شوهر متعصب و غیرتی


زن می‌ تواند یک بار وقتی حال هر دو خوب بود بیرون از منزل با او در این باره گفتگو کند و محترمانه و به دور از هیجان از خودش دفاع کند در «هفت هشت کلمه یا نهایت دو سه جمله ! نه یک سخنرانی انقلابی» در آن چند کلمه با ادبیات خودش شبیه به این را بگوید: «من پاک و مومن و عفیفم. غیرت تو را می‌ پسندم و برخی کنترل ها را (اگر بدبینی اش غیرمستقیم است) و یا سوءظن های تو را (اگر واضح تهمت زده) را اهانت بزرگی به خودم تلقی می‌کنم. اما بروز خشم فقط حال ما را بدتر می‌کند و گره را پیچیده تر و محکم تر. تو را دوست دارم. تو حق داری و می‌توانی از من در مورد برنامه هایم سوال کنی. اما انتظار دارم دقت کنی این پرسش ها، چک کردن و پلیس بازی نشود. من و تو هر دو محترمیم و همدیگر را دوست داریم و باید مراقب تصویرِ محبوب خود، در ذهن یکدیگر باشیم.»

مهم ترین عملکرد زن در نحوه برخورد با شوهر غیرتی ایجاد حس حمایت، اطمینان و امنیت در همسرش است. عبادت هایش را مخفی نکند بگذارد شوهر او را مکرر در حال نماز و دعا ببیند. این ریاء نیست، او غریبه نیست. زن مراعات رفتار با نامحرم را بیش از پیش در دستور کار قرار دهد. ارتقاء نوع پوشش، حجاب و کنترل برخی از عادات و آداب و رسوم خانوادگی در هر حالی موثر است. پوشش ظاهری و طریقه ی آداب و معاشرتش با دیگران به ویژه آقایان را با دقت و بدون هیچ گونه سوء تعبیری انجام دهد. داشتن صفحه در فیس بوک، چت و پیامک بازی در هر نوعش با هر کسی ! مخرب این اطمینان است. از هر فعالیت اجتماعی‌، مهم تر؛ حفظ این زندگی است.بدون اعلام وصول پیام بدبینیِ مرد، زن مخفی کاری نکند و در مسیر اطمینان سازی، شفاف سازی حرکت کند. او را در جریان کارهای عادی روزانه بگذارد. نه به عنوان گزارش دادن بلکه به عناوین مختلف از اینکه “چون می دونم نگرانم میشی” و “راستی می دونی که امروز باید برم دکتر…” و یا هماهنگی “من ظهر با مامان می‌ خواهم بروم خونه خاله معصومه… شما می‌ تونی عصر بیایی اونجا دنبالم ؟” و مهم ترینش” اجازه گرفتن از شوهر”. دوری از بحث و جدل و توجه به موضوعات عاطفی و … برای بهترین نحوه رفتار با شوهر متعصب و سختگیر.

تمام این امور باید با آرامش، صبر و مهربانی انجام شود تا لایه های شک و تردید به مرور از ذهن همسر پاک شود. با وجود آنکه بد گمانی بیماری است که سبب آزار طرفین یک رابطه می شود اما می توان با کسب مهارت های کلامی و رفتاری، همچون بالا بردن توان تحمل ابهام و محبت ورزی این اکسیر جادویی خلقت تا حد زیادی از پیشگیری این بیماری و حتی درمان آن پیش رفت. در این بین چیزی که مهم است این است که طرفین در وهله اول باور بر بدگمانی خود داشته باشند و در وهله ثانی خواهان تغییر در رفتار خود باشند و با به کار گیری مهارت های مختلف در صدد بهبود رابطه میان خود و طرف مقابلشان باشند.
advertising