علت سفر حضرت معصومه به ایران

سبک زندگیدین و زندگی

- 98/01/15
علت سفر حضرت معصومه به ایرانحضرت معصومه ـ سلام الله عليها ـ يكي از بانوان بافضيلت و با شخصيت خاندان اهل بيت ـ عليهم السلام ـ مي‌باشد محل تولد و رشد حضرت معصومه ـ سلام الله عليها ـ خانداني بود كه او را با دريايي از علم و معرفت روبه‌رو ساخت. ولي بيش از ۱۰ بهار از عمر شريفش نگذشته بود كه پدر بزرگوارش با زهر جفا در زندان هارون به شهادت رسيد و دريايي از غم و اندوه بر قلب شريفش فرو ريخت كه در اين ايام غم و تنهايي، تنها مايه تسلي او برادرش امام رضا ـ عليه السّلام ـ بود كه ناگهان «مأمون» وجود اقدس امام هشتم را از كانون خانواده جدا نمود و به اجبار به خراسان جلب كرد و به اقامت اجباري در خراسان وادار نمود.

حضرت معصومه ـ سلام الله عليها ـ كه بعد از پدرش تنها اميدش يعني برادرش را از خود دور مي‌ديد بسيار آزرده خاطر و افسرده بود و نمي‌توانست دوري برادرش را تحمل بكند تا اينكه بعد از يك سال به سوي ايران حركت كرده اما اينكه علت سفر آن حضرت به ايران چه بوده

علت ورود حضرت معصومه(س) به مسأله مهاجرت برادر بزرگوارش حضرت امام رضا(ع) به ایران مربوط است، یعنی در راستای سفر آن حضرت انجام گرفته است، مأمون در سال ۲۰۰ هجری قمری امام رضا(ع) را به مرو فرا خواند و بنا به نقلی بعد از استقرار آن حضرت در ایران نامه ای خطاب به خواهر گرامی اش حضرت فاطمه معصومه(س)مرقوم فرمودند و آن را توسط یکی از غلامانش به مدینه منوره ارسال فرموده است، امام(ع) به غلامش دستور داد که در هیچ منزلی توقف نکند تا در اندک زمان ممکن آن نوشته را به مدینه برساند، غلام خود را به مدینه منوره رسانید و نامه امام هشتم را به خدمت حضرت معصومه(س) تسلیم کرد و آن حضرت به مجرد رسیدن نامه برادرش خود را آماده سفر کرد، این روایت در کتاب های دست اول و قدیمی ذکر نشده است.

بنا به نقل دیگر حضرت معصومه(س) بعد از یک سال از ورود حضرت رضا(ع) به سرزمین خراسان به قصد زیارت و دیدار با برادر خود از مدینه به قصد خراسان حرکت کرد، این روایت معتبرتر است.
مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم در تبیین این موضوع می نویسد: طبق این دو نقل حضرت معصومه(س) به شوق دیدار برادر و امام زمان خود در سال ۲۰۱ هجری با گروهی از اطرافیان خود از مدینه حرکت کرد و وقتی به ساوه رسید مریض شد، سؤال فرمود: تا قم چقدر راه است، گفتند: ده فرسخ، فرمود: مرا به قم برسانید. او را به قم رسانیدند.

بنا به نقل دیگر وقتی آن حضرت به ساوه رسیدند، عده ای از دشمنان اهل بیت(ع) با اشاره مأمون عباسی راه را بر آنان بستند و در یک درگیری نابرابر، همه برادران و اکثر همراهان مرد آن حضرت را به شهادت رساندند و حضرت معصومه از شدت تأثر و تألمات به سختی بیمار گشتند، به نحوی که ادامه سفر برایشان ناممکن شد.

اگرچه برخی نقل های ضعیف این جریان را نقل می کنند، ولی این مطالب در منابع معتبری به چشم نمی خورد و هیچ یک از منابع معتبر تاریخی چنین درگیری را گزارش نکردند و همچنین این مطالب با توجه به موقعیت امام رضا(ع) در آن موقع بعید به نظر می رسد.
حال این سؤال مطرح می شود که آیا مردم قم از آمدن حضرت معصومه به ساوه اطلاع یافته و به استقبال آن حضرت رفته اند و با تجلیل و احترام به قم آوردند، یا خود او به طرف قم حرکت کرده است؟

طبق نقل کتاب معتبر تاریخ قم، روایت صحیح این است که چون خبر به آل سعد رسید، با هم اتفاق کردند که از آن حضرت درخواست کنند به قم بیاید و موسی بن خزرج بن سعد اشعری بیرون آمد و چون به شرف ملازمت حضرت فاطمه معصومه(س) رسید، زمام ناقه ایشان را گرفت و به جانب شهر کشید و در منزل خود خود فرود آورد، محل و سرای موسی بن خزرج و حجره ای که حضرت معصومه(س) در آن به عبادت پرداخته، اکنون مشخص و زیارتگاه است.

بنابراین آنچه از منابع معتبر بر می آید، این است که حضرت معصومه(س) برای دیدن برادر خود به طرف ایران حرکت کرده است، شاید وضع نامطلوب مدینه برای زندگی (از جهت آزار و اذیت علویان توسط حکومت) و محدودیت های آن در مصمم شدن حضرت معصومه(س) تأثیر داشته باشد، همچنین در طول مسیر ایشان به تبلیغ امامت و تشیع نیز پرداخته باشد، ولی عمده دلیل مسافرت حضرت معصومه(س) زیارت برادر بوده است.
advertising