رفتارهایی که باعث می ‌شود دیگران بیشتر به شما احترام بگذارند

سبک زندگیمهارت اجتماعی

- 97/09/03
رفتارهایی که باعث می ‌شود دیگران بیشتر به شما احترام بگذارندبه یاد داشته باشید که احترام چیزی است که خودتان آن را کسب می کنید و به کسی پیشکش نخواهد شد. مراقب باشید که رفتار شما نسبت به دیگران از دید مردم بسیار اهمیت دارد. اگر شما نسبت به دیگران و نه لزوما نسبت به آنها رفتاری از خود نشان دهید که ناپسند باشد، احترام آنها را از دست می دهید. رفتار درست و محترمانه باید در شما نهادینه شود و جزئی از شخصیت شما باشد. مهم نیست که کجا و با چه کسی صحبت می کنید. خودنمایی نکنید اما قابلیت های خود را به وقتش به دیگران اثبات کنید. در انتخاب دوستان و تربیت فرزندان خود دقت کنید. دیگران از نوع رفتار دوستان و کودکان شما در مورد شما قضاوت خواهند کرد.همه چیز را در مورد خود رو نکنید. مرموز بودن قسمتی از این دلیل است که باعث می شود دیگران به شما احترام بگذارند.

با دیگران دوستانه و محترمانه سلام و احوال پرسی کنید.اگر شخصی را برای اولین بار ملاقات می کنید خودتان را با صدای رسا، دوستانه و محترمانه معرفی کنید. همیشه مؤدب باشید حتی اگر کسی در جواب شما به گرمی سلام و احوال پرسی نکند. ممکن است مشکلی فکرش را به خودش مشغول کرده باشد یا اینکه هنوز به شما اعتماد پیدا نکرده باشد. مؤدب باشید.کسانی که احترام می گذارند طبیعتا در ازای آن انتظار دریافت احترام را دارند. بنابراین، به دنبال ارتباطاتی احترام آمیز باشید. به همین خاطر است که جامعه هنجارهای مودب بودن را ایجاد کرده تا با آن شروع کنیم. همچنین، نتیجه معکوس این عادت را به خاطر داشته باشید. کسانی که بی ادب یا پرخاشگر هستند اغلب فقدان احترام را در کسانی که با آن ها تعامل دارند، القا می کنند.

اسم افراد را یاد بگیرید و صدا بزنید.این را برای خودتان عادت کنید که اسم دیگران را یاد بگرید و صدا بزنید. انجام این کار نشانه ای از احترام به آن هاست، و چیزی است که باعث می شود با شما احساس نزدیکی کنند. آن ها نیز شما را به یاد خواهند آورد و خود را موظف می دانند که اسمتان را صدا بزنند.از عنوان ها استفاده کنید. مسلما اگر طبیعی یا مناسب به نظر نیاید این کار را انجام نخواهید داد، ولی اگر افراد را به خوبی نمی شناسید، یه جای صدا زدن اسم کوچک انها با عناوین محترمانه آن ها را مورد خطاب قرار دهید. به طور کلی، انتقال احترام به این شکل آن ها را نیز تشویق می کند که به شما احترام بگذارند.

برنامه ریزی کنید.اگر کسی به صورت واضح مشخص نکرده باشد که اولویت های او در زندگی چیست، دیگران این حق را برای خود قائل می شوند که اولویت هایشان را بر او تحمیل کنند. پس، برنامه ریزی کنید. استراتژی هایتان را اعلام کنید. برنامه هایتان را بلند اعلام کنید تا ایده شما تبدیل به برنامه کاری هر کس دیگری شود. این هم در زندگی کاری و هم زندگی شخصی شما صدق می کند. پیش از صحبت کردن، دیگران را تصدیق کنید. با تصدیق کردن این موضوع که مشارکت شما چگونه به جریان گفتگو کمک می کند، کمی هوش هیجانی از خود نشان دهید. در عمل، این بدان معناست که اگر چیزی برای گفتن دارید، کسی که پیش از شما صحبت کرد را تصدیق کنید. شما با اعتبار دادن به آن فرد، احترام او را به دست می آورید.

تشکر کردن نمونه ای مشخص از نزاکت ساده و بنیادی. این کار هیچ هزینه ای برایتان ندارد و نشان دهنده پیامی نامحسوس است. مجددا، این کار نوعی دفاع در برابر عدم احترام است که افراد بی ادب به وضوح القا می کنند. اگر می خواهید احترام را به وجود آورید، از عباراتی مثل «خواهش می کنم» استفاده کنید. «خواهش می کنم» دلالت بر این دارد که شما کاری انجام داده اید که شایسته تشکر است، و در نتیجه شما شایسته احترام هستید.

از آدرس ایمیل های مختلف استفاده کنید. حداقل یک ایمیل برای استفاده شخصی و یکی (یا شاید هم بیشتر) برای کار خود داشته باشید. این کار به این خاطر است که دیگران را تشویق کنید تا بر اساس قوانین شما با شما تعامل کنند، و اینکه شما قرار نیست تابع دستورات آن ها باشید و در تمام ساعات روز برای پاسخ دادن به دیگران خود را اذیت کنید. بیشتر از یک شماره تلفن داشته باشید.این هم درست مثل داشتن بیش از یک آدرس ایمیل است. لازم نیست به دیگران بر اساس وقت آن ها پاسخ دهید؛ زمانی پاسخ دهید که برای شما مناسب باشد (البته با دلیل منطقی). اگر هزینه خرید گوشی موبایل دوم برایتان منطقی نیست، می توانید از Google Voice، Sideline یا دیگر سرویس هایی استفاده کنید که به شما اجازه می دهد شماره دومی را به تلفن خود اضافه کنید.

وقتی دیگران کارشان را به خوبی انجام می دهند، توجه کنید و آن را به زبان آورید. حتی اگر شما بخشی از تلاش نیستید، به عنوان شخصی در دپارتمان یا شرکت خود شناخته شوید که وقتی همکاران شما به موفقیت های بزرگ می رسند، علاقمند به جشن گرفتن برایشان هستید.

نظرات متفاوت داشته باشید. داشتن نظرات متفاوت بخش دیگری است که کمک می کند مورد تقاضا باقی بمانید. این موضوع همچنین اعتماد به نفس شما را نیز تقویت می کند که بدانید شما می توانید در هر لحظه کار دیگری را انجام دهید؛ این اعتماد به نفس به چشم خواهد آمد و روی میزان احترامی که دریافت می کنید تأثیر می گذارد.

عصبانیت و ناراحتی به هیچ‌کس جز خودتان آسیب نمی‌زند. بیشتر از چند لحظه خشم را در خودتان نگه ندارید ، کار خود را جبران کنید یا از آن بگذرید. در حالت خشم باقی نمانید. توجه داشته باشید که استرس سبب ایجاد هیجان می‌شود و می‌تواند در سلامتی شما مشکل ایجاد کند. هیچ‌کس ایده‌آل نیست و هرکسی مشکلاتی دارد. به خود و دیگران اجازه دهید تا حال بهتری داشته ‌باشید. تمرکز روی اهداف جدیدِ مثبت، بخشیدن دیگران و نیز فراموش کردن کینه و کدورت را تمرین کنید.

بازخورد خوب بدهید. بقیه مردم درست به اندازه خود شما هوشیار هستند، که ممکن است آن را پنهان کنند یا نکنند. به همین خاطر برخورد خوب، سازنده و مثبت ارائه دهید، حتی اگر وظیفه شغلی رسمی شما این نیست. یادداشتی کوتاه بعد از سخنرانی همکارتان که در آن به او بگویید که چه بخشی را خوب انجام داد، می تواند القاگر نزدیکی و احترام زیادی باشد.

گاهی وقت ها بگویید نه.مرزهایی تعیین کنید و بر اساس آن ها عمل کنید. با این کار دیگران را تشویق خواهید کرد که آن ها نیز به مرزهای شما احترام بگذارند.وقتی چیزی را نمی دانید، با اعتماد به نفس بگویی اطلاعی ندارم. افراد دارای اعتماد به نفس وقتی که چیزی را نمی دانند به سادگی آن را بیان می کنند، به ویژه اگر چیزی باشد که آن ها نیاز دارند یا می خواهند بدانند تا شغل خود را بهتر انجام دهند. وقتی حاضر باشید که ندانستن خود را تایید کنید و یاد بگیرید، احترام را القا می کنید.

به خودتان احترام بگذارید.اگر شما برای خودتان احترام قائل نیستید، چگونه انتظار دارید که دیگران به شما احترام بگذارند. به خودتان و ارزش هایتان به عنوان یک انسان احترام بگذارید و از دیگران نیز انتظار احترام داشته باشید. به دیگران احترام بگذارید.احترام یک فرایند متقابل است. اگر انتظار احترام از شخصی را دارید باید متقابلا به او احترام بگذارید. شاید بدیهی به نظر برسد. اما بسیاری از ما نمی دانیم که چگونه به دیگران احترام بگذاریم. همین که دیگران را با کلمات محترمانه مورد خطاب قرار دهید کافی نیست. شما باید، به حقوق دیگران احترام بگذارید.

اعتماد به نفس داشته باشید. بسیاری سعی می کنند میزان اطمینان شما را نسبت به خودتان و کاری که می کنید را با روش های گوناگونی زیر سوال ببرند. به حرف آنها اهمیتی ندهید، به خودتان و ارزش هایتان اعتماد داشته باشید و در کار خود راسخ و مصمم باشید. رفتار غیر محترمانه آنها از دید دیگران گستاخانه به نظر خواهد آمد. طرز صحبت کردن شما باید واضح، محکم و قابل احترام باشد.آرام، نامفهوم و عاجزانه صحبت کردن نشان می دهد شما خودتان هم به حرفی که می زنید اطمینان ندارید. حتی اگر ساده ترین کلمات را محکم، واضح، با احترام و با اعتماد به نفس بیان کنید، نه تنها شنیده خواهد شد بلکه محترمانه به آنها عمل خواهد شد.

فرد مثبتی باشید.اینکه دید مثبتی نسبت به خودتان و دنیای اطراف داشته باشید و مدام به دیگرا انرژی مثبت بدهید، حس خوبی در دیگران به وجود می آورید و آنها را وادار خواهید کرد به این منبع انرژی مثبت احترام بگذارند. این موضوع را با چاپلوسی اشتباه نگیرید. نیازی نیست که برای کسب احترام دیگران تملق کسی را بگویید. تنها کافی است به جای تصویر کردن نیمه خالی لیوان، نیمه پر آن را ببینید. سعی کنید فردی مفید باشید .افرادی که همیشه آماده‌ی کمک‌کردن به دیگران هستند یا در موقعیت‌های لازم به دیگران گوش می‌دهند یا به دنبال فرصتی برای کمک‌کردن هستند، احترام بیشتری دریافت می‌کنند. به‌دنبال فرصت‌هایی برای کمک‌کردن باشید، حتی اگر قبلا این موقعیت‌ها را نادیده می‌گرفتید. مسئولیت پذیری بیشتری داشته باشید. منتظر نمانید تا کسی درخواست کمک کند آنگاه یاری‌اش کنید، اگر می‌بینید کسی کمک لازم دارد، کمکش کنید. ببینید که چندبار در روز می‌توانید برای دیگران مفید واقع شوید.

سعی کنید الگو باشید. بدیهی است که دیگران برای شخصی که الگوی آنها باشد احترام خاصی قائلند. در خانواده، محل کار و جامعه الگوی افراد مختلف چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ آن ویژگی ها را در خود بوجود آورید تا الگوی قابل احترامی برای آنها باشید. خودتان باشید.الگوی دیگران بودن به این معنی نیست که بر خلاف میل خود دلخواه دیگران و دنباله رو شخصی دیگر باشید. ویژگی هایی را انتخاب کنید که با شخصیت شما همخوانی داشته باشد. حتما لازم نیست یک دکتر موفق باشید، می توانید یک هنرمند موفق باشید. حتی می توانید خودتان صاحب سبک باشید. اگر به جای اینکه خودتان باشید سعی کنید شبیه شخص دیگری شوید این حس را به دیگران منتقل می کنید که برای خودتان ارزشی قائل نیستید و به خودتان احترام نمی گذارید پس دیگران نیز برای شما احترامی قائل نخواهند بود.

به عهد و پیمان خود پایبند بمانید.هیچ کاری را نیمه کاره رها نکنید. اگر به کسی قولی میدهید حتما به آن عمل کنید. توانایی های خود را در نظر بگیرید و قولی ندهید که نمی توانید به آن عمل کنید. اینکه به کسی بگویید "نه، متاسفانه نمی توانم انجامش دهم یا نمی خواهم انجامش دهم"، بسیار محترمانه تر از این است که قولی بدهید و به آن عمل نکنید. این همان جایی است که شما برای خودتان، حرفتان، عهدتان و عملتان ارزش قائل می شوید.جوری رفتار نکنید که گویی همه چیز را می دانید. به دیگران گوش دهید و به عقاید آنها احترام بگذارید حتی اگر با عقاید شما در تضاد باشند.
advertising