چگونه می توانیم انسان بهتری باشیم

سبک زندگیمهارت اجتماعی

- 97/11/13
چگونه می توانیم انسان بهتری باشیمهر روز صبح، دو دقیقه پیش از خروج از خانه خود را برای ویژگی های خوبی که دارید یا کارهای درستی که در روز قبل انجام داده اید، تحسین کنید. حتی می توانید از شکل ظاهری خود تعریف کرده و موجب شادمانی خودتان بشوید. این رفتار، نه تنها موجب شادی و رضایت بیشتر شما از خود می شود، بلکه واگیر دار نیز بوده و به دیگران نیز منتقل می گردد. با داشتن احساسات مثبت و شاد نسبت به خود، دیگران نیز حس بسیار بهتری نسبت به شما خواهند داشت.

سرزنش کردن همسر، مدیر، همکار یا مشتری، تلاشی بی ثمر است و شما را به جائی نمی رساند. به جای اینکه انگشت اتهام به سمت دیگران دراز کنید، مسئولیت اشتباه های خود را به عهده گرفته و از آن ها درس بگیرید. وقتی بتوانید از شکست ها و عدم موفقیت هایتان در راستای بهبود عملکرد خود استفاده کنید، به انسان بهتر و موفق تری تبدیل خواهید شد. آگاهی از اشتباه باعث ترک آن می شود و تاثیر مستقیم آن را روی زندگی شخصی و شغلی خود شاهد خواهید بود.

بر خشم خود غلبه کنید.گفتن این حرف بسیار آسان است اما در واقعیت نمی توان به همین راحتی خشم را فرونشاند. اما این را بدانید که هنگام عصبانیت، احتمال اتخاذ تصمیمات نادرست و نابخردانه بسیار بالاست و حتی ممکن است به سلامت جسمی خود نیز آسیب برسانید. خشم می تواند به بروز بیماری های گوارشی، اختلالات خواب و حتی عارضه های قلبی منجر گردد.برای غلبه بر خشم بهتر است احساسات خود را روی برگه بنویسید، دعا یا نماز بخوانید، مدیتیشن کنید یا در صورت امکان، افکار خود را مدیریت و سازمان دهی نمایید.

بخشندگی را تمرین کنید.با بخشش، هر گونه رنجش و کدورت را از بین ببرید. این امر فقط برای خودتان سود خواهد داشت. شما با بخشیدن دیگران در واقع افکار منفی، آزاردهنده، بی اعتمادی و خودخوری را از ذهن و قلب خود دور خواهید کرد. برای این منظور می توانید از مدیتیشن کمک بگیرید. از رنج های خود به عنوان درسی برای داشتن تفکر معقول و منطقی بهره بگیرید.بخشش به شما قدرت رهایی از رنج را می دهد.

به دیگران کمک کنید.دادن صندلی خود در اتوبوس یا مترو به یک فرد مسن، کمک کردن به همکار در انجام پروژه کاری، کمک به کارهای خانه، کمک به حمل بار، سنگ صبور بودن و نگهداری از فرزند دوست خود، همه مصداق های مهربانی هستند و با انجام آن ها می توانید چهره بهتری در اجتماع برای خود بسازید.شنونده خوب بودن از جمله هنرهایی است که باید در زندگی خود تمرین کنید. وقتی با جان و دل به صحبت های دوستان و اطرافیان خود گوش می دهید، در واقع حس امنیت به آن ها داده و باعث پایداری روابط می شوید. گوش شنوا بودن، عاری از هر گونه اظهار نظر یا قضاوتی باعث می گردد تا فرد بهتری به نظر برسید و خودتان نیز احساس بهتری به خود داشته باشید.

همیشه مودب باشید.سلام کردن به همکاران، تشکر کردن از آن ها، باز نگه داشتن در اتاق یا آسانسور برای رسیدنشان و موارد ساده ای از این دست، چقدر وقت شما را می گیرند؟ تقریبا هیچ. پس با رفتارهای مودبانه و سرشار از مهربانی می توانید خوب بودن را نه تنها به خود، بلکه به دیگران نیز بیاموزید. این را در نظر داشته باشید که حتی اگر طرف مقابل شما انسان گستاخ و بی ادبی هم باشد، شما با انجام کارهای درست می توانید در طولانی مدت موجب تغییر رفتارهای زشت او هم بشوید.

در برابر تغییرات مقاومت نکنید.از اینکه در زندگی خود تغییر ایجاد کنید، نهراسید. رستوران ها، غذاها، افراد، مکان های گردشگری و کارهای تازه و جدید را امتحان کنید. تجربه فعالیت های جدید موجب رشد روحی و اخلاقی شما می شود. با حضور در مکان های تازه می توانید اعتماد به نفس بیشتری را در زندگی تجربه کنید. همچنین تجربیات بیشتری نیز کسب خواهید کرد که همگی برای انسان بهتر بودن لازم و مفید هستند.

وقتی به خانه یکی از دوستان یا آشنایان دعوت می شوید، بهتر است دست خالی آن جا نروید. با یک جعبه کوچک شکلات، نوشیدنی فصلی، شیرینی ای که خودتان در خانه پخته اید یا پاستیل برای فرزند صاحبخانه می توانید حس قدردانی خود را به وی منتقل کرده و چهره زیباتری از خود در ذهن او حک کنید.

در مورد موضوعاتی که آگاهی ندارید یا ذهنتان را مشغول کرده اند، تحقیق و مطالعه کنید. از افراد متخصص سوال بپرسید. وقتی سطح دانش و آگاهی خود را به مسائل روزمره افزایش دهید، درک بهتری نسبت به آن ها خواهید داشت. در نتیجه، کمتر دیگران یا دیگر فرهنگ ها را مورد قضاوت قرار داده و نظرات و افکار نادرست در مورد آن ها خواهید داشت. با افزایش سطح دانش، در واقع از خودتان انسان بهتری خواهید ساخت.

اطرافیان را هیجان زده کنید.وقتی در مترو نشسته اید و یک غریبه به شما نگاه کرده و لبخند می زند، چه حسی به شما دست می دهد؟ بدون شک خوشحال می شوید. با انجام کارهای ساده ای همانند لبخند زدن، هدیه دادن به دوستان و همکاران، دعوت کردن آشنایان و … می توانید موجب خوشحالی و هیجان زده شدن اطرافیان بشوید. این کارها شما را به فرد بهتری تبدیل می کنند.

اگر شما کم بدانید، نمی‌توانید بهترین باشید. حتی اگر به لحاظ ظاهری بهترین انسان روی کره‌ی زمین باشید، عدم توانایی‌تان این بهترین بودن را از شما می‌گیرد. پس فکر کنید در چه چیزی می‌ خواهید بهترین باشید؟ در ذهن‌تان همه‌ی چیزهایی را که می‌خواهید در آنها به اوج برسید، اولویت‌بندی کنید.به یاد داشته باشید درباره‌ی اولویت‌بندی نکته‌ی مهم «واقع‌بینی» است. اگر پا ندارید، ورزش کوهنوردی را انتخاب نکنید. شاید شما جزو کسانی باشید که مادرشان همیشه به آنها می‌گوید: «تو می‌تونی به هر چیزی که تو ذهنت هست برسی». این تشویق مادرانه واقعا قابل تقدیر است اما کمی اغراق در آن وجود دارد. در واقع اگر توانایی‌ بالقوه‌اش را داشته باشید به آن چیزی که در ذهن‌تان هست، می‌رسید.

می‌خواهید در همه‌ی چیزهای خوب بهترین باشید؟ این خوب است اما کافی نیست. شما باید تصمیم بگیرید. تصمیم بگیرید می‌خواهید چه کنید؟ انتخاب دیگری وجود ندارد. اگر گزینه‌ی دومی داشته باشید ممکن است به آن راضی شوید. گزینه‌ی دوم‌تان چیست؟ کمی بالاتر از سطح متوسط بودن؟ نه ممنونم!برای بهترین شدن تنها تصمیم، تصمیم به بهترین شدن است. چیزی که می‌گویم یک پیشنهاد یا یک هدف فرعی نیست. بهترین شدن دقیقا فقط بهترین بودن است. تصمیم بگیرید! دقیقا همین الان وقتش است.

اگر واقعا بخواهید در چیزی بهترین باشید باید برایش زمان بگذارید و تمرین کنید.راهی طولانی در پیش است و باید صبور باشید. باید آن‌قدر تلاش کنید تا در نهایت به جایی برسید که باورتان نشود به این خوبی شده باشید. شاید بعد از این مرحله دیگر نیازی به صرف زمان و تمرین نباشد اما حتی بزرگ‌ترین هنرپیشه‌های حال حاضر دنیا هم با وجود بهترین بودن، باز هم مدام تمرین می‌کنند.
advertising