چگونه ترس خود را از بین ببریم

سبک زندگیمهارت اجتماعی

- 97/11/12
چگونه ترس خود را از بین ببریمبسیاری از افراد در زندگی خود بار ها ترس را حس کرده اند . بسیاری از این ترس ها لحظه و بسیاری دیگر تا مدت ها در ذهن فرد می ماند و وی را آزار می دهد. به وجود آمدن ترس خیلی سریع است اما از بین بردن آن امری است که احتیاج به زمان طولانی و صبر و حوصله دارد.

هیچ چیز نمی تواند روی ما اثر بگذارد مگر اینكه در ذهنمان رخنه كرده باشد. این حقیقت در مورد حوادث زندگی نیز صادق است. هیچ نوع حادثه ای قادر نیست در اذهان سالم ایجاد ترس بكند. تنها موقعی حوادث روی ذهنمان اثر می گذارد كه ما اجازه بدهیم یك چنین عملی صورت بگیرد. ما قدرت آن را داریم كه به آنچه دوست داریم اجازه وارد شدن داده و آنچه را كه مورد پسندمان نیست از خود برانیم. ما می توانیم درب ذهن خود را به روی هر چیزی كه باعث ترس می شود ببندیم و فقط به مواردی كه هم آهنگی، تمامیت و قدرت و شادی را به وجود می آورد اجازه ورود بدهیم.

وقتی یك بار كه درب را روی ترس گشودیم بسیار سخت است آن را مجدداً ببندیم. برخی از افراد آنچنان برای سالیان دراز طعمه این دیو بوده اند كه ترس در طبیعتشان لانه كرده و هر عملی كه از آنها سر می زند تحت كنترل این موجود شوم است. چنین افرادی نمی توانند دریابند چگونه حیات آنها محدود و محصور گشته و نمی دانند ترس تكامل و خودرویی را از بین برده و لذت زندگیشان را نابود كرده است. در زندگی چند دفعه ممكن است موقعیت های خوب و آرمانی به دست بیاوریم .چند بار ممكن است در اثر پیش بینی های اشتباه، شرم، رسوایی ناشی از شكست رنج برده و به خاطر نفس همین حقیقت هم بروز آن را ممكن سازیم مطمئناً ما غالباً مبتلا به همان دردی می شویم كه از آن می ترسیم!

كوشیدن در راه كامیابی و رسیدن به هدف ولی در عین حال به فكر شكست بودن عملی ضد و نقیض است، هرگز نباید قبل از اینكه به یك موقعیت خاص برسیم انتظار شكست را داشت.ترس یك عامل بازدارنده بزرگ است و مانع می شود كه اشخاص به كاری كه كاملا می توانند از عهده اش برآیند اقدام نمایند.ترس، آرزو و بلندپروازی را كشته و شجاعت را از بین می برد و قوه ابتكار را فلج می سازد علت اصلی ترس آن است كه ما خود را واحدها و افراد جداگانه می دانیم كه بوسیله خداوند در دنیا پرتاب شده تا تنها برای نفس خود بجنگیم در حالی كه حقیقت آن است كه ما یك جزء لاینفك در طرح عظیم آفرینش هستیم. ما یك جزء از انرژی خلاق بزرگ هستیم و هر لحظه از نوآفریده شده و شكل تازه ای به خود می گیریم.

هر بار كه نفس می كشیم از نو خلق می شویم. از بیماری می ترسیم چون نمی دانیم كه حقیقت وجود ما، مبتنی بر تندرستی است. تندرستی حقیقتی است همیشه پایدار و بیماری چیزی غیر از فقدان تندرستی نیست. ما از فقر می ترسیم چون نمی دانیم كه ما در واقع در كنار سرچشمه اصلی وفور نعمت و فراوانی به سر می بریم ما تشخیص نمی دهیم كه در درون ما قدرتی نهفته است كه بسیار قوی تر از هر نوع پیشامد مخالف و معارضی است كه ممكن است به سراغمان بیاید؛ قدرتی كه اگر به آن تكیه كنیم بر هر نوع ترس و تنگدستی چیره خواهیم شد.به دلیل محدودیت دیدمان و به خاطر اینكه فقط یك جزء از منابع خود را می بینیم از فقر و شكست می ترسیم.

حقیقت اصلی آن است كه همه ما منبع نامحدودی در وجود خود داریم؛ منبعی كه هرگز تمام نخواهد شد و هر چه از این منبع بیشتر استخراج كنیم باز به مقدار بیشتری می توان از آن استفاده كرد. به محض اینكه بدانیم در درون ما چیزی وجود دارد كه غیرقابل نابودی است و جاودان خواهد ماند و هیچ عاملی از خارج قادر نیست صدمه ای به آن برساند و یا به عبارت دیگر به محض اینكه بدانیم خداوند با ماست در همان لحظه از هیچ چیز نخواهیم ترسید.این آگاهی هر نوع ترس و عدم اعتماد به نفس را خواهد كشت و ما به مانند یك فاتح با آدمهای بزرگ به طرف جلو حركت خواهیم كرد.

یکی از سریع‌ترین و موثرترین راه‌های غلبه بر ترس، برداشتن یک قدم شجاعانه در جهت رویاهای‌تان است، تا به خودتان ثابت کنید که می‌توانید هرکاری لازم است انجام دهید. این‌کار پیچیده یا وقت‌گیر هم نیست.از دست آوردهای‌تان لیست تهیه کنید.ذهن ما اغلب تمایل دارد روی “مخالف‌های” اعمال ما تمرکز کند تا روی “موافق‌های” بالقوه یا دست آوردها.برای کمک به مقابله با این تمایل منفی، لیستی از چیزهایی که در مسیر رویاهای‌تان باید به آنها برسید تهیه کنید، مثل احساس رضایت و کامیابی، رشد شخصی، درخدمت دنیا بودن، و الهامی برای دیگران بودن.

احساس ترس در وجود ما اغلب توسط افکاری که در ذهن داریم برانگیخته می‌شود، ما درمورد چیزی که ممکن است در آینده روی دهد نگرانیم، یا وقتی واقعا چیزی تهدیدکننده یا اختلال برانگیز در زمان حال وجود ندارد، داستان منفی خودمان را درمورد چیزی که در گذشته اتفاق افتاده خلق می‌کنیم.شما می‌توانید تمرکزتان را از روی افکارتان با پرداختن به چیزی که درزمان حال وجود دارد بردارید. به صداها، دیدنی‌ها و رایحه‌های اطراف‌تان توجه کنید. انرژی موجود در دست‌ها یا پاهای‌تان را احساس کنید، به احساس جریان هوا روی پوست‌تان یا لباسی که پوشیده‌اید توجه کنید. چند نفس عمیق بکشید.شما باید به فورا حس فرونشانی ، آرامش و رشد صلح درونی را تجربه کنید. هرگاه ذهن‌تان ترسیدن را آغاز کرد، می‌توانید از لحظه حال به‌عنوان پناهگاهی ایمن در تمام طول روز استفاده نمایید.
advertising