چگونه با افراد گستاخ برخورد مناسب داشته باشیم

سبک زندگیمهارت اجتماعی

- 97/10/29
چگونه با افراد گستاخ برخورد مناسب داشته باشیمآدمها دلایل خاص خودشان را برای گستاخی دارند. شاید روز بدی را گذرانده باشند. یا اینکه عجله دارند و تصور می‌کند وقتی برای رفتار مودبانه و احترام گذاشتن ندارند. شاید هم اصلاً متوجه رفتار بی‌ادبانه خود نشده باشند. تاوقتیکه از آنها نپرسید دلیل رفتار آنها را نخواهید فهمید. آرامش خودتان را حفظ کنید و از او سوال کنید، “من فکر می‌کنم رفتار شما غیرمحترمانه است. چرا چنین رفتاری با من داری؟

افرادی که گاهی گستاخ هستند و به نظر می‌رسد خارج از شخصیت خود عمل می‌کنند، ممکن است به خاطر چیزی آشفته باشند و بی‌دلیل ناراحتی خود را سر شما خالی کنند. اگر چه این فرد می‌داند که نباید اجازه دهد هیجاناتش او را کنترل کند، اما همه ما ممکن است در لحظاتی غیرمنطقی شویم و این یک ویژگی طبیعی برای انسان است. این حالت بیشتر در مورد افراد غریبه اتفاق می‌افتد که انتظار ندارند شما را بعداً دوباره ببینند و احتمالاً اهمیتی به این که درباره آن‌ها چه فکر می‌کنید، نمی‌دهند. آن‌ها به خود زحمت نمی‌دهند که احساسات شما را در نظر بگیرند به خصوص اگر پیش از این به خاطر مشکل دیگری در زندگی‌شان از نظر هیجانی گرفتارشده باشند.

در سایر مواقع در شرایطی قرار می‌گیرید (مثلاً در محل کار یا دانشگاه) که افراد دائماً با شما گستاخانه رفتار می‌کنند. ممکن است آن‌ها در مورد جنسیت، قومیت، حرفه و غیره شما پیش‌داوری کرده باشند یا به خاطر کاری که انجام داده‌اید در مورد شما قضاوت کنند. این افراد با این که ممکن است اشتباه کنند، معمولاً در عقاید خود یک دنده هستند و سعی شما برای نفی کردن جهت‌گیری آن‌ها معمولاً بی‌فایده است.

وقتی فرد مورد بحث کار توهین‌آمیز یا بی‌ادبانه‌ای در مقابل شما انجام می‌دهد، مؤدبانه اما قاطعانه رفتار نامناسب او را گوشزد کنید. به چشمان او نگاه کنید و از او بخواهید از این کار دست بردارد. عبارات مناسبی که در این شرایط می‌توانید استفاده کنید شامل: "لطفاً بس کنید. رفتار شما مناسب نیست" یا "نیازی به چنین پرخاشگری/ بی‌ادبی/صحبت توهین‌آمیز/و غیره در اینجا وجود ندارد"سعی کنید آرامش و متانت خود را حفظ کنید. کنترل خود را از دست ندهید و پرخاش نکنید چون این کار باعث وخیم‌تر شدن شرایط می‌شود. سعی نکنید چیزی که به شما گفته را تکذیب کنید یا وارد بحث با او شوید. باید بدانید که او عاقلانه رفتار نکرده و شما تلاش می‌کنید رفتار آزاردهنده او نسبت به خود را محدود کنید. وارد هر گونه دعوا یا مشاجره با او نشوید (فیزیکی یا کلامی). این کار تنها شرایط را بدتر می‌کند. شما که نمی‌خواهید به خاطر تهدید و ضرب و جرح بازداشت شوید. به یاد داشته باشید که لازم نیست خودتان را به کسی اثبات کنید.

اگر فکر می‌کنید گستاخی او به خاطر سوء‌تفاهم قابل‌حل است، می‌توانید از او بپرسید چرا با شما این‌طور رفتار می‌کند. اگر پاسخ منطقی به شما داد که می‌توانید متوجه آن شوید، آن را بررسی کنید. اگر می‌توانید تنش به وجود آمده را حل کنید که خیلی خوب است. درعین‌حال می‌توانید آشفتگی بی‌مورد خود را که نمی‌گذارد درست عملکرد او را قضاوت کنید، رها کنید . تا این جا شما هر کاری که می‌توانستید انجام دادید و می‌توانید قدم بعدی را بردارید. برخی افراد واقعاً متوجه نیستند که گستاخانه رفتار می‌کنند. ممکن است مهارت‌های اجتماعی را یاد نگرفته باشند. در مواردی که با افرادی از این قبیل مواجه می‌شوید می‌توانید مؤدبانه او را آگاه کنید که رفتارش گستاخانه است. معمولاً در این شرایط بی‌درنگ معذرت‌خواهی از او دریافت می‌کنید. اگر چنین نشد، ممکن است تنها صبر یا دوری از او کافی باشد.

تا جایی که می‌توانید ارتباط خود با افراد گستاخ را محدود کنید. اگر مشکلی نیست، میز یا دفتر خود را عوض کنید یا تغییر دیگری ایجاد کنید که از برخورد با این فرد اجتناب نمایید. نباید اجازه دهید که کسی چیزی را در زندگی دائماً به شما تحمیل کند یا فداکاری زیادی برای آن‌ها انجام دهید بلکه این افراد بهتر است اطراف شما نباشند. اگر خارج از دید شما باشند از ذهنتان نیز خارج می‌شوند. هرگز خود را تا سطح او پایین نیاورید.اگر فرد بی‌ادب در محل کار است، فقط به او سلام کنید و روز خود را شروع کنید. شوخی و روابط گرم مشکل را حل نمی‌کند. کاری انجام ندهید که این تعارض را تشدید کند. بهتر است در این شرایط قضیه را نادیده بگیرید، نه این که به دنبال متقاعد کردن او بوده و یا با تحقیر کردن آن‌ها از آن‌ها انتقام بگیرید. صحه صدر داشته باشید. اجازه ندهید که فرد گستاخ باعث عصبانی کردن شما شود. به خاطر افراد گستاخ تغییر نکنید. این فقط باعث می‌شود این افراد فکر کنند بر شما برتری دارند. افرادی که گستاخ هستند اغلب بازی قدرت را به طرز ظریفی انجام می‌دهند . سعی می‌کنند کاری کنند که شما آشفته شده و شکست بخورید یا در جهت میل آن‌ها تغییر کنید.

هر چیزی که فرد گستاخ می‌گوید جدی یا شخصی نگیرید. لازم نیست چیزی را به آن‌ها اثبات کنید. آن‌ها نباید بتوانند با نقشی که ایفا می‌کنند به شما احساس بدی درباره خودتان بدهند . وقتی پاسخ می‌دهید احتیاط کنید، باید مؤدبانه جواب دهید نه جوابی که شما را به دردسر بیندازد. این برداشتی ایجاد می‌کند شما خیلی بالغ‌تر هستید و بنابراین کمک می‌کند شأن خود را حفظ کنید. با نادیده گرفتن آن‌ها تا زمانی که رفتار مناسب داشته باشند، به آن‌ها یاد دهید چطور با شما رفتار کنند. در مقابل آن‌ها شما گستاخانه رفتار نکنید، کاملاً با احترام برخورد کنید تا متوجه شوند شما فرد محترم و خوبی هستید.

گستاخی و بی‌ادبی رفتاری بسیار آزاردهنده است اما خارج کردن خودتان از آن موقعیت سریع‌ترین و ممطئن‌ترین راه برای جلوگیری از رفتارهای بی‌ادبانه دیگران است. حتی اگر هنوز مشغول حرف زدن با شما بود، دور شوید. اگر این فرد غریبه بود، که مجبور نیستید باز هم در آینده او را ببینید اما اگر از دوستان یا همکارانتان بود، خیلی زود خواهند فهمید که بی‌ادبی کردنشان با شما به هیچ کجا نخواهد رسید و دفعه بعد سعی خواهند کرد که مودب‌تر باشند.

بعضی از گستاخی‌ها بخاطر بدرفتاری است. اما خیلی وقت‌ها فردی که به شما بی‌ادبی و گستاخی می‌کند به این دلیل است که از چیزی خسته و درمانده است. و اگر در توانتان باشد که مشکل آن فرد را حل کنید، خواهید توانست بی‌ادبی او را به قدرشناسی تبدیل کنید. اما یک هشدار: فقط زمانی پیشنهاد کمک دهید که بتوانید این کار را فوراً انجام دهید چون وعده کمک کردن بر درماندگی‌ آنها اضافه می‌کند.

اگر کسی بخواهد گستاخ باشد شما نمی‌توانید او را مجبور به مودب بودن کنید. درواقع، اینکه سعی کنید در رفتار او تغییر ایجاد کنید باعث بدتر شدن رفتارش خواهد شد. گاهی وقت‌ها بهترین انتخاب شما این است که قبول کنید بی‌ادبی و گستاخی آنها تقصیر شما نیست و اجازه دهید خودشان متوجه اشتباهشان شوند.
advertising