آموزش مهارت زندگی به کودکان ده تا چهارده سال

سبک زندگیمهارت اجتماعی

- 97/10/24
آموزش مهارت زندگی به کودکان ده تا چهارده سالده‌ تا چهارده سالگی سنی است که فرزند شما می‌تواند خیلی از کارها را به‌طور مستقل انجام دهد. ازجمله کارهایی که می‌توانند کودکان در این بازه سنی انجام دهند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
تنها در خانه بماند
به مغازه برود و خرید کند
روتختی خودش را عوض کند
از ماشین لباسشویی استفاده کند
غذاهایی که دارای مواد لازم متنوع هستند را آماده کند
بتواند از فر استفاده کند
لباس‌هایش را اتو کند
از ابزارهای ساده مانند پیچ‌گوشتی و چکش و از این قبیل استفاده کند
دنبال خواهر برادر بزرگ‌ترش برود

نوجوانان بسیاری وجود دارند حتی در سنین دانشگاه که نمیتوانند لباس های خود را بشویند اجازه ندهید فرزند شما یکی از آنها شود. شما می توانید هنگامی که فرزند شما حدود 6 ساله است، او را آموزش دهید ، اگر شما یک ماشین لباسشویی لگنی دارید ، به میزان کافی از مواد شوینده استفاده کرده و شروع به کار با ماشین لباسشویی خود کنید . آموزش شستشوی لباس با ماشین لباسشویی اتوماتیک نیز کار ساده ای است تنها باید برنامه و کار دکمه های را به فرزندتان بیاموزید.

فرزند شما در حال حاضر به هدیه دادن علاقه دارد ؛ کودکان پیش دبستانی می توانند کاغذ را برش داده و بر روی نوار چسب بچسبانند، در حالی که می توانند با کمک شما اقدامات اضافی را انجام دهند، مانند حذف برچسب قیمت، پیدا کردن جعبه با اندازه مناسب و بسته بندی کردن با کاغذ هدیه، و فیت کردن آن برای کادو کردن و هدیه دادن .

از یک تکه چوب نرم (مانند کاج، صنوبر یا سدر) استفاده کنید برای این کار شما می توانید آن را در جای خود با گیره نگه دارید، و یا به سادگی آن را بر روی زمین قرار دهید و میخ های یک سر گسترده انتخاب کنید .در ابتدا شما باید برای آموزش شروع کنید ، هنگامی که کودک شما آماده ی اولین میخکوبی میشود، میتوانید میخ را در یک تکه مقوا فرو کرده و اکنون از کودک خود بخواهید که کار چکش کاری را انجام دهد . مراقب باشید، که کودک شما لبه ی مقوا را هنگام چکش کاری در دست بگیرد ، نه خود میخ را .هنگامی که او بر این کار تسلط پیدا کرد ، این بار اجازه دهید که خود میخ را در دست نگه دارد . آمادگی ضربه خوردن برروی انگشتان شصت یا اشاره را داشته باشید، اما مراقب باشید که ضربه ی محکمی باعث شکسته شدن ناخن یا انگشت فرزندتان نشود .

کودکان نوپا می توانند نامه ای را برای یک عضو خانواده (با استفاده از نقاشی ها) بنویسند ، تمبر را ضمیمه کرده و آن را در یک صندوق پستی قرار دهید ؛ به کودک بزرگتر خود طریقه ی ارسال یک نامه را بیاموزید :تاریخ، احوالپرسی ("عزیز ...")، متن ، خداحافظی ("با احترام") و امضا.

فرزند خود را برای کمک در آماده کردن غذا فرابخوانید و به او وظیفه ای را محول کنید . سعی کنید خونسردی خود را حفظ کنید مادامی که آرد ها به همه جا میپاشند و پوسته تخم مرغ پرواز می کند .ماست میوه ای ،اولین صبحانه ی ساده خانگی است ، کودک پیش دبستانی می تواند ماست را در یک کاسه با قاشق هم بزند و میوه های بریده شده را پس از شستشو به آن اضافه کند . با بچه های 5 سال و بالاتر در تهیه ساندویچ ها و کوکی ها همکاری کنید .در حدود 7 یا 8 سالگی، بچه شما می تواند ازتستر و یا فر استفاده کرده و غذاهایی مانند پیتزا انگلیسی ، یا یک سالاد ساده را با کاهو، تکه های نان سوخاری و گوجه فرنگی، خیار و هویج درست کند . در سن 10 سالگی، بچه ها می توانند ساندویچ پنیر کباب شده درست کنند تنها ،بر ایمنی کار ها نظارت کنید تا سرآشپز تازه کار شما بتواند به فعالیت خود مشغول باشد .

به کودک خود از همان سنین نوجوانی آموزش دهید ، نه اینکه به زمانی برسد که بادیدن خون وحشت زده شود ، هنگامی که حادثه ای رخ می دهد، با یک برنامه و یا یک بازی ساده میتوانید ذهن اورا از درد منحرف کنید درصورت خونریزی ،ابتدا با فشار دادن خون را بند بیاورید سپس مقداری پماد انعقاد و بعد از آن با بانداژ ببندید .

برای تمیز کردن لکه های خمیر دندان از سینک، از تکه ای پارچه یا اسفنجی مناسب استفاده کنید ، وظایف مربوط به سرویس بهداشتی نیازمند مهارت های بالاتری هستند . بچه مدرسه ای ،می تواند درب، صندلی و پایه میز را با پاک کردن و ضد عفونی کردن تمیز کند، اطمینان حاصل کنید که دستها را کاملا بعد از آن بشویید. بچه های بزرگ، می توانند کاسه را با یک تمیزکننده غیر سمی پاک کنند: دو طرف کاسه توالت را با جوش شیرین کاملا بشویید ،چند دقیقه ای رها کنید ، حال با سرکه آن را بشویید و سپس با برس توالت، کاملا آن را پاک کنید .

به کودک خود بیاموزید که هوشمندانه خرید کند ، این سه مرحله برای خاواده ی من بسیار کارآمد بود مادامی که در حال راه رفتن هستید توضیح بدهید ، قیمت ها را باصدای بلند بخوانید و درباره ی انتخاب های خود توضیح دهید . "در پمپ بنزین بعدی سوخت گیری میکنم ، چون در آنجا 10 سنت ارزان تر خواهد بود ." من با بچه های خود درباره چیزهایی که دوست دارم داشته باشیم صبحت میکنم، بااین حال به آنها میگویم که نمیتوانیم این ها را بخریم چون در توان مالی ما نیستند ، اجازه دهید بچه شما گاهی اوقات خرید کند . با تفکیک کردن جزئیات خرید به او اجازه های محدودی در خرید کردن بدهید .
advertising