روش های ازدواج بدون خرج و مخارج اضافه

سبک زندگیازدواج

- 98/04/31
روش های ازدواج بدون خرج و مخارج اضافهشما باید برای کم‌تر کردن هزینه‌ها بعضی از خواسته‌ها و آرزوهایی که از شب عروسی‌تان داشته‌اید را کنار بگذارید. زیرا حتی وقتی تمام تلاشتان را می‌کنید تا یک مراسم ساده و بی‌دردسر بگیرید بازهم فشارهای مالی و روحی زیادی را تحمل می‌کنید. با این حال هنوز هم شما می‌توانید روش و منش خودتان را داشته باشید و هزینه‌های یک عروسی خوب را کم کنید.

1- جلب توجه نکنید:


لزومی ندارد که مهمان‌هایتان را با برگزاری جشن عروسی‌تان تحت تأثیر قرار بدهید. آنها را دعوت کنید تا در کنار شما ساعاتی را جشن بگیرند و در شادی شما شریک شوند. اگر ذهنیتتان را تغییر بدهید هم شما و هم مهمان‌هایتان لذت بیشتری از مهمانی خواهید برد. پس در قدم اول عروسی‌های رویایی و عروسی‌های اشراف‌زاده‌ها را کنار بگذارید و با این حقیقت مواجه شوید و باور کنید که کیفیت زندگی زناشویی شما و ارتباطات‌تان با دوستان، خانواده و فامیل با این مسائل بهتر نمی‌شود و چه بسا آن را تخریب کند.

2- تشریفات قبل از عروسی را کم کنید:


امروزه هزینه‌های برگزاری یک عروسی بسیار ساده هم زیاد است. اگر واقعاً توان پرداخت هزینه‌ها را ندارید و یا باید فشار مالی زیادی به خود و خانواده‌هایتان تحمیل کنید تشریفات ازدواج را کم کنید. مراسم یک عقد مجلل، حنابندان و رسوم دیگری که در فرهنگ‌های متفاوت ایرانی وجود دارد را کنار بگذارید و به جای همه آنها یک عروسی خوب برگزار کنید.

3- یک محیط مطلوب را انتخاب کنید:


اگر سالن و مکانی که برای برگزاری مراسم ازدواجتان انتخاب می‌کنید، تمیز و زیبا نباشد تمام هزینه‌های عروسی دورریختن پول و بی‌فایده است. پس قبل از برنامه‌ریزی‌های دیگر برگزاری جشن بخشی از پول را برای مکان عروسی کنار بگذارید. جایی که انتخاب می‌کنید باید فضایی زیبا، تمیزو تعریف شده برای برگزاری یک جشن عروسی باشد.

4- شام عروسی را ساده تر بگیرید:


بخش مهم هزینه‌های مراسم عروسی، میز شام شماست. اگر چشم و همچشمی و رقابت با دیگران را کنار بگذارید به راحتی می‌توانید با سفارش یک یا دوپیش غذا و یک یا دو غذای اصلی و یک دسر و کیک خوشمزه که خوب هم تزیین شده‌اند از مهمان‌هایتان پذیرایی کنید. مطمئن باشید 6ماه بعد هیچ کس حتی به یاد نمی آورد در عروسی شما چه خورده است، پس زیادی شلوغش نکنید.

5- گل آرایی کم هزینه داشته باشید:


به نمایشگاه‌ها و بازارهای گل سر بزنید. در بازار گل می‌توانید انواع گل را با قیمت‌های بسیار کمتر از فروشگاه‌های گل انتخاب کنید و بخرید. بسیاری از مسئولان فروش این بازارها تزیین و گل آرایی نیز انجام می‌دهند. از دوستانتان کمک بگیرید و از آنها بخواهید که در روز مراسم پیگیری تهیه گل‌ها را برایتان انجام بدهند. آنها از کمک به شما خوشحال خواهند شد.

6- لباس نخرید:


به جای خریدن یا دوختن، لباس عروس را از مزون‌های لباس اجاره کنید. هر لباسی را در هر سطحی که می‌پسندید می‌توانید با قیمتی بسیار کمتر از خرید آن اجاره کنید. به این بهانه که لباس را یادگاری نگه دارید پول زیادی ندهید. لباس عروس را فقط همان یک بار خواهید پوشید و هیچ کارکرد دیگری برایتان نخواهد داشت.

7- تزیینات را کم کنید:


تزیینات با شمع و گل‌آرایی و بادکنک‌آرایی مد امروز است و بسیاری از برگزارکنندگان مجالس عروسی هزینه آن را از شما خواهند گرفت. برای همه این موارد شما می‌توانید ایده‌های شخصی‌تان را عملی کنید. گل‌ها را از بازار گل تهیه کنید. شمع‌ها را عمده بخرید و یا بسیاری از موارد غیرضروری مثل هدایای یادبود عروسی را از برنامه‌هایتان حذف کنید.

8- مهمان ها را محدود کنید:


اگر می‌دانید فردی به مهمانیتان نمی‌آید یا اگر با او صمیمی نیستید، فقط بخاطر رسم و رسوم دعوتش نکنید و به جای آن با خیال راحت مهمان‌های اصلی را دعوت کنید و برایشان هزینه کنید. همین که کارت دعوت را برای خویشاوند یا دوستی می‌فرستید باید فرض را بر این بگذارید که او به جشن شما خواهد آمد پس کسانی را دعوت کنید که واقعا برای شما و همسرتان مهم هستند و حضورشان را در جشن عروسی می‌خواهید.

9- کم عکس بگیرید اما با کیفیت:


حتی اگر از بهترین عکاس شهر بخواهید تا از شما عکاسی کند شک نکنید که بعد از گذشت چند سال تمام عکس‌ها و فیلم‌هایتان قدیمی و از مد افتاده خواهند بود. لزومی هم ندارد که در همه مدل‌ها و حالت‌ها عکس بگیرید و آنها را چاپ کنید. یک عکاس خوب پیدا کنید و از او بخواهید چند عکس متفاوت و خاص بگیرد. صادقانه درباره میزان پولی که می‌توانید برای عکاسی بدهید را مطرح کنید و از عکاس بخواهید به همان اندازه عکس و فیلم بگیرد. فکر گرفتن عکس‌های هدیه و یادگاری را هم کنار بگذارید. عکس‌های شما جز برای عده محدودی از افراد خانواده قابلیت و ارزش نگه داری را ندارد.

10- از وام های محدود استفاده کنید:


برای پرداختن هزینه‌ها می‌توانید وام‌هایی با سودهای پایین بگیرید. وام‌های کوچک را می‌توانید بعداز عروسی پرداخت کنید. اگر بخواهید می‌توانید بخشی از آن را با هدایایی که گرفته‌اید پرداخت کنید و یا هر ماه از حقوقتان کسر کنید. هرگز برای یک شب عروسی وام زیاد با سود بالا نگیرید. زیرا تمام هزینه‌های عروسی در یک شب تمام می‌شود و سود بلندمدتی از آن نخواهید برد.

11- غیرمهم ها را حذف کنید:


خریدن آینه و شمعدان یک عرف است و هیچ مبنایی جز برپایه سنت‌های مرسوم ندارد. می‌توانید آن را نخرید. خریدن سرویس جواهر و طلا تأثیر مستقیمی در زندگی شما ندارد و اگر همسرتان می‌خواهد هدیه‌ای به شما بدهد این هدیه می‌تواند هر چیز خوب دیگری باشد.

12- به خودتان یادآوری کنید:


اگر در هر مرحله‌ای از برگزاری مراسم ازدواجتان احساس کردید که دوست داشتید آن را مجلل‌تر و با تشریفات بیشتری برگزار کنید، این نکته را به خودتان یادآوری کنید که این مراسم فقط یک روز است و بعد از چند روز و چند ماه و در خوشبینانه‌ترین حالت بعد از چند سال از یاد اطرافیانتان خواهد رفت. حتی خود شما با وجود فیلم و عکس نمی‌توانید تمام جزییات، احساسات و هیجانتان را به یاد بیاورید. درحالیکه دقیقاً بعد از همین روز، شما دغدغه‌های فراوان دیگری خواهید داشت. مثلاً خانه‌ای بخرید، خانه بزرگتری اجاره کنید، کار بهتری پیدا کنید و... همیشه نیازهای فوری‌تر و جدی‌تری در زندگی زناشویی‌تان پیش می‌آید که در مقایسه با برگزاری یک مراسم ازدواج مجلل اهمیت و ارزش بیشتری دارند.

13- خانواده ها را قانع کنید:


در فرهنگ ایرانی بخش زیادی از هزینه‌های برگزاری مراسم ازدواج به پای خانواده‌ها است و در واقع بسیاری از مهمان‌ها وابستگان نزدیک آنها هستند. سعی کنید آنها از تصمیمات شخصی‌تان مطلع کنید و اجازه بدهید آنها نیز در این باره نظر و ایده بدهند. البته در بعضی از موارد خاص انتظارات و توقعات خانواده‌ها از زوج‌ها بیشتر است و مشکلاتی نیز ایجاد می‌کنند. سعی کنید خانواده‌هایتان را متقاعد کنید و به آنها توضیح بدهید که چرا ترجیح می‌دهید مهمانی ساده تری برگزار کنید و چه هدفی از این کار دارید. آنها شاید کمی سرسختی نشان بدهند اما در نهایت با خواسته‌های شما همراهی خواهند کرد.
advertising