نشانه های رفتارشناسی دوران عقد

سبک زندگیازدواج

- 98/04/15
نشانه های رفتارشناسی دوران عقدهمه دختران و پسرانی که سر سفره عقد می نشینند، تصمیم می گیرند که یک زندگی رویایی را شروع کنند. اما بعضی از همین زوج ها در روزهای اول بعد از عقدشان، به دلایل توجه نکردن به چند مسئله جزئی ولی مهم به این نتیجه می رسند که با همسرشان توافق ندارند. گاهی این مشکلات روی هم جمع می شوند تا حدی که این زوج جوان به خانه بخت هم نمی رسند و تمام آن آرزوهای رویایی بر باد می رود!

دوران عقد فرصت خوبی است تا همدیگر را محک بزنید و بیشتر با خصوصیات رفتاری همدیگر آشنا شوید. ما برای شما پیشنهادهایی داریم که در هدفمند کردن این دوران به شما کمک می کند و پاسخ بسیاری از سوالاتی را که در ذهن دارید، می دهد.

برای داشتن ارتباط پایدار و سازنده لازم است رفتارهای واقعی، غیرواقعی و رفتارهای رسمی و غیررسمی یکدیگر را بشناسید و معنا و مفهوم هر کدام از آنها را درک کنید. چون گاهی اوقات رفتار ما یک پوسته دارد و یک مغز که ممکن است ارتباطی با هم نداشته باشند. این طور وقت هاست که اختلاف پیش می آید و دردسرساز می شود.

برای درک کردن عمق رفتار همسرتان به این موارد توجه کنید:



- وجود رفتارهای غیرواقعی (نقش بازی کردن) می تواند نشان دهنده نیازهای روحی و روانی همسرتان باشد.

- نیاز به جلب توجّه و محبّت، خودخواهی، احساس حقارت، بیماری های روحی روانی، تعریف بیش از حد از جانب شما یا دیگران و حتّی ترس از، از دست دادن شما می تواند زمینه ساز یا علّت رفتار غیرواقعی همسرتان باشد.

- به یاد داشته باشید همیشه اوّلین راهکار بهترین راهکار نیست.

- تناقض های رفتاری یا گفتاری همسرتان را در ذهن انباشته نکنید؛ بلکه مواردی که به زندگی مشترکتان آسیب می زند را با خودش در میان بگذارید و از رفتارهای غیرواقعی که آسیب زا نیستند چشم پوشی کنید.

برای تقویت رفتارهای پسندیده و اصلاح رفتارهای ناپسند همسرتان به نکات زیر توجه کنید



الف) آنچه از عملکرد همسرتان در می یابید ممکن است برداشت شما باشد نه واقعیت!

ب) رفتار ناپسند همسرتان معرّف تمام شخصیت او نیست پس رفتارش را نقد کنید نه خودش را.

ج) توجّه داشته باشید که رفتار غیرواقعی همسرتان می تواند با رفتار شما ارتباط گرفتن شرایط موجود (عدم گرسنگی، خستگی، حضور دیگران و...) برای همسرتان بیان نمایید.

- با تشویق، ترغیب، خوش زبانی، بر شمردن ویژگی های مثبت، تعریف در حضور دیگران و زود اجابت کردن خواسته ای معقول همسر می توانید رفتارهای مناسب او را تقویت نمایید.

- سکوت، بی اعتنایی، روی گردانی در صورت مهیا بودن شرایط (روحی و جسمی همسر، محیطی و...) می تواند راهکارهای مناسبی برای برخورد با رفتار ناپسند همسر باشد.

- با شنیدن سخنان همسر و در نظر گرفتن علایق، روحیات و سلیقه هایش به او نشان دهید که به خاطر خودش دوستش دارید بدین ترتیب او را به صداقت در رفتارش تشویق کرده اید.(5)

- از همسرتان بخواهید برخی از نظرات سازنده و معقول خانواده و اطرافیانش را در مورد شما بازگو کند (اعّم از تعریف و یا انتقاد) بدین ترتیب می توانید رفتارهای متناسب و سازنده ای داشته باشید.

- انتقادپذیر باشید در این صورت دیگران مجبور نیستند نظراتشان را غیابی ابراز نمایند، سریع تر به اشتباهات خود پی برده آن ها را تصحیح می کنید و راه را بر سوء برداشت ها و کدورت ها می بندید.

- رفتارهای رسمی بر اساس شأن و احترام و رفتارهای غیررسمی (خودمانی) براساس صمیمیت و عواطف شکل می گیرند. رفتارهای غیررسمی کلید شناسایی شما و همسرتان است. البته دقّت کنید هنگام خودمانی رفتار کردن احترام یکدیگر را حفظ کنید. فراموش نکنید که ادب، اکسیری است که صمیمیت همسران را پایدارتر می کند.

- همسران خودخواه، کلید خوشبختی را گم کرده اند. به یاد داشته باشید محور زندگی مشترک شما و همسرتان هستید نه شما یا همسرتان. نکته قابل توجه این است که ازدواج همبستگی با فردی جدید است و عالی ترین ثمره آن خروج از فردیت. پس نیم من شوید تا خوشبختی به خانه شما راه پیدا کند.

شاید یکی از بدترین و تلخ‌ترین تجربیاتی که افراد در دوران نامزدی با آن رو به رو می‌شوند، زمان‌هایی است که با هم در مورد مسائل مشاجره می‌کنند. این مشاجرات صرف نظر از دلایل مختلفی که دارند، گاهی ممکن است...

ما با هم فرق داریم


بعد از عقد، با همه هیجانی که دارید یک فکر آزارتان می دهد: درست انتخاب کرده ام؟ نکند همسرم برای من انتخاب مناسبی نباشد؟ نکند می توانستم گزینه بهتری برای ازدواج داشته باشم؟ این سوالی است که در اولین روزهای عقد ذهن خیلی از دختر و پسرهای جوان را مشغول می کند
advertising