نحوه تمیز کردن وسایل پر کاربرد پلاستیکی

سبک زندگیخانه داری

- 97/09/17
نحوه تمیز کردن وسایل پر کاربرد پلاستیکیوسایل مختلف ساخته شده از لاستیک در زندگی انسان بسیار پر کاربرد شده اند. تمیز کردن این وسایل لاستیکی هرچند راحت به نظر می رسند، اما برای حفظ مواد شیمیایی و انعطاف پذیری آن باید دقت کنید. پس روش تمیز کردن برخی وسایل لاستیکی مثل توپ، اسباب بازی، تایر ماشین و زیرپایی لاستیکی را در اینجا یاد بگیرید.

علاوه بر اینکه وسیله های لاستیکی زیادی وجود دارد، در ساخت این وسایل هم ترکیب های متفاوتی از لاستیک به کار برده می شود. تاثیر مواد پاک کننده قوی روی این وسایل لاستیکی تغییر شکل ایجاد می کند و برای مثال باعث شل شدن وسیله، از بین رفتن انعطاف پذیری یا غیر قابل استفاده شدن آن می شوند.

ما روش تمیز کردن چهار نمونه از این وسایل ساخته شده از لاستیک را آموزش می دهیم. می توانید وسایل مشابه با مواردی که گفته می شود را هم مانند این وسایل لاستیکی تمیز کنید.

تمیز کردن توپ های لاستیکی


۱- یک ظرف را با یگ گالن آب که حدود چهار لیتر است پر کنید، یک قاشق غذاخوری مایع ظرف شویی داخل آن بریزید. با یک قاشق چوبی یا با دست این دو ماده را با هم ترکیب کنید تا روی سطح آب کف درست شود.

۲- با استفاده از یک دستمال مناسب، کف را روی توپ لاستیکی بمالید و همه قسمت های توپ را کفی کنید. سپس با آب توپ را خوب بشویید.

توجه: توپ از وسایل مورد استفاده کودکان است و باید به تمیز و ضد عفونی کردن آن بعد از بازی کودک، توجه کافی داشه باشید.

۳- توپ را در هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود. یا از یک دستمال خشک برای تمیز کردن توپ استفاده نمایید.

نکات مورد توجه :


از قرار دادن توپ در معرض نور مستقیم خورشید برای خشک شدن، اجتناب کنید.

اگر برای خشک کردن توپ از سشوار استفاده می کنید، دمای آن را روی خنک کردن تنظیم کنید. هرگز نباید توپ در معرض حرارت بالا قرار گیرد.

۴- اگر بعد از شستشو هنوز روی توپ لکه های سخت وجود داشت، با استفاده از الکل و پنبه لکه را پاک کنید. سپس توپ لاستیکی را با آب خوب بشویید.

تمیز کردن پادری لاستیکی و زیرپایی لاستیکی خودرو


۱- پادری و زیر پایی لاستیکی را از محل خود بیرون ببرید. آن را به خوبی بتکانید تا آشغال ها از روی آن دور ریخته شوند. سپس یک سری فشار آب را به شلنگ آب وصل کنید و پادری لاستیکی را با فشار آب تمیز کنید. دقت کنید نباید آب داغ باشد و هم چنین درز‌های روی زیرپایی لاستیکی یا پادری باید از خورده های آشغال پاک شود.

۲- حالا درون یک سطل آب گرم و مایع ظرف شویی بریزید و خوب هم بزنید. کف حاصل از این ترکیب را با یک برس مناسب روی پادری لاستیکی بریزید و روی پادری را با فرچه خوب بشویید. در حال برس کشیدن به گوشه های پادری و شکاف های روی آن دقت کافی داشته باشید. خاک و ذرات ریز اغلب در این قسمت ها رسوب می کنند. بعد از شستشو با برس، بار دیگر روی آن را با آب به خوبی تمیز کنید.

توجه: برسی که انتخاب می کنید نباید مو‌های ضخیم و سفت داشته باشد، زیرا سبب خراشیده شدن لاستیک پادری می شود و محلی برای جمع شدن گرد و غبار و خرده آشغال می گردد.

۳- حالا باید این پادری یا زیر پایی لاستیکی را با یک دستمال مناسب خشک کنید. پیشنهاد می شود از حوله میکروفیبر استفاده کنید که آب را به خوبی جذب خود می کند.

توجه: از خشک کردن پادری لاستیکی و زیرپایی خودرو زیر نور خورشید جدا خودداری نمایید، زیرا نور مستقیم خورشید باعث از بین رفتن شکل آن ها می شود.

تمیز کردن تایر‌های لاستیکی خودرو


۱- ابتدا تایر خودرو را با آب بشویید تا آلودگی و گرد و غبار ظاهری آن از بین برود. تمام سطوح تایر را با شلنگ آب که سری فشار دارد و آبی که داغ نباشد بخوبی تمیز کنید.

توجه: اگر قصد تمیز کردن کامل خودرو را دارید، در آخرین مرحله تایر‌های خودرو را تمیز کنید.

۲- مقداری ماده تمیزکننده لطیف مانند مایع ظرف شویی را درون یک سطل آب بریزید. اگر تمیز کننده مخصوص تایر خودرو دارید از آن استفاده کنید. ترکیب آب و تمیز کننده را خوب هم بزنید و با یک برس مناسب محلول را روی تایر خودرو بکشید. با برس تمام قسمت‌های تایر، روی آج ها و همه گوشه و کنار‌ها را خوب شستشو دهید.

توجه: از تمیز کننده های قوی استفاده نکنید، زیرا باعث خشک شدن لایه لاستیکی روی تایر می شود.

۳- بعد از شستشو با محلول تمیز کننده و برس، تایر را با آب شستشو دهید تا مواد تمیز کننده از روی آن پاک شود. سپس با یک دستمال میکروفیبر یا یک حوله نرم تایر را خشک کنید.

توجه: باید مواد شوینده از روی تایر شسته شود، زیرا اگر روی تایر بماند، باعث آسیب به لاستیک تایر می شود.

4- یک محافظ تایر خودرو از فروشگاه ها تهیه کنید و روی لاستیک اسپری کنید. توجه داشته باشید این محافظ ها دارای مواد uv باشند و موقع استفاده دستورالعمل‌ مصرف روی اسپری را مطالعه نمایید. بعد از اسپری لایه محافظ سراغ تایر بعدی بروید و چرخه تمیز کردن لاستیک تایر را با شستشوی با آب آغاز کنید.

توجه: استفاده از اسپری محافظ تایر باعث طول عمر، انعطاف پذیری تایر و دیرتر کثیف شدن آن می گردد.

تمیز کردن اسباب بازی های لاستیکی


۱- درون یک ظرف آب و مقداری مایع ظرف شویی را ترکیب کنید. با یک مسواک این محلول تمیز کننده را روی اسباب بازی لاستیکی بکشید. همه قسمت های اسباب بازی را خوب تمیز کنید و سپس آن را با آب شستشو دهید. باید مواد شوینده از روی اسباب بازی لاستیکی پاک شود.

۲- درون یک سطل دو لیتر آب ولرم و یک لیوان سرکه سفید بریزید. اسباب بازی را در محلول آب و سرکه سفید قرار دهید. پنج الی ده دقیقه صبر کنید.

۳- اسباب بازی را از محلول آب و سرکه در بیاورید و با یک دستمال نرم و مناسب آن را خوب خشک کنید. برای خشک کردن اسباب بازی لاستیکی می توانید از سشوار با باد سرد نیز استفاده نمایید.
advertising