8 گام ساده برای تمیز کردن فر و نکاتی برای تمیز نگه داشتن آن

سبک زندگیخانه داری

- 98/09/12
8 گام ساده برای تمیز کردن فر و نکاتی برای تمیز نگه داشتن آنتمیز کردن فر در مقایسه با تمیز کردن ماشین لباسشویی یا دیگر تجهیزات آشپزخانه دشوارتر است و گاهی مایهٔ دردسر می‌شود. فر کثیف، علاوه بر اینکه ظاهر آشپزخانه را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، مشکلات دیگری هم به وجود می‌آورد. تکه‌های چربی یا غذای به‌جامانده که به فر می‌چسبند، خطر آتش‌سوزی به دنبال دارند و می‌توانند از کارایی فر کم کنند. اگر فر تمیز نباشد، خوراکی‌هایی که در آن می‌گذارید به زمان بیشتری برای طبخ نیاز خواهند داشت و کیک‌های تازه‌ای که کلی برای آماده کردن‌شان زحمت کشیده‌اید، ته‌مزهٔ عجیبی پیدا می‌کنند. اما چاره چیست؟ مژده اینکه جای نگرانی نیست. در این مطلب می‌خواهیم طی ۸ مرحلهٔ آسان کار تمیز کردن فر را انجام بدهیم. در بخش دوم مطلب هم شما را با ۶ توصیهٔ کاربردی برای تمیز نگه داشتن آن آشنا خواهیم کرد.

تمیز کردن فر در هشت مرحله


برای تمیز کردن فر به ترتیب مراحل زیر را دنبال کنید.

1. ذرات به جامانده از خوراکی ها را از داخل فر پاک کنید


برای شروع کار قفسه‌های فر را خارج کنید تا مزاحم کارتان نباشند. با دستمال یا یک تکه پارچه بی‌مصرف تمامی ذرات به‌جامانده از غذا را که به کف فر چسبیده‌اند جدا کنید و دور بریزید. هرچه ذراتی که در این مرحله پاک می‌کنید بیشتر باشند، کارتان برای بعد کمتر می‌شود.
پیش از آنکه به سراغ مرحله دوم بروید، مطمئن شوید که فر کاملا سرد است.
8 گام ساده برای تمیز کردن فر و نکاتی برای تمیز نگه داشتن آن

2. فر را با ترکیب جوش شیرین و آب تمیز کنید


نصف فنجان جوش شیرین را در ظرفی بریزید و به آن کمی آب اضافه کنید. هدف این است که ترکیبی خمیر مانند درست کنیم. ترکیب را کف فر پخش کنید. توصیه می‌شود این کار را با دستکش پلاستیکی انجام بدهید تا بتوانید خمیر جوش‌شیرین را روی همه گوشه‌وکنارهای کف فر پخش کنید.

3. قفسه های فر را با پودر لباس شویی بشویید


خمیر جوش‌شیرین را بگذارید کف فر بماند و به سراغ قفسه‌هایی بروید که پیش‌تر درآوردید. برای تمیز کردن قفسه‌ها هم راهکاری راحت و کاربردی داریم. تشت یا ظرف بزرگی بردارید (تا اندازه‌ای که قفسه‌ها کامل در آن جا شوند) و آن را با آب خیلی داغ پر کنید. از وان حمام هم می‌توانید استفاده کنید. پودر لباس‌شویی را به آب اضافه کنید و قفسه‌ها را در تشت بیندازید. این کار را شب انجام بدهید و صبح روز بعد، با یک دست کشیدن ساده همهٔ آلودگی‌های قفسه کنار خواهد رفت. اگر هم خیلی کثیف نیستند، مدت کوتاهی آنها را در سینک ظرف‌شویی در آب بگذارید و بعد تمیزشان کنید.

4. بگذارید خمیر جوش شیرین یک شب کف فر بماند


شب، بعد از آنکه خمیر جوش‌شیرین را کف فر پخش کردید، با فکر کردن به اینکه فردا فرتان مثل روز اول تمیز خواهد شد بخوابید.

5. شیشه فر را تمیز کنید


به سراغ قسمت داخلی شیشه فر بروید و آن را تمیز کنید. برای این کار هم از همان خمیر جوش‌شیرین استفاده می‌کنیم. خمیر را روی شیشه پخش کنید و بگذارید نیم ساعتی بماند. بعد با یک تکه پارچه آن را کاملا تمیز کنید.

6. روی اجاق گاز را تمیز کنید


حالا که فر را تمیز می‌کنید، بد نیست دستی هم به سر و روی اجاق گازتان بکشید. برای این به ترکیبات زیر نیاز پیدا می‌کنید:
- یک قاشق سوپ‌خوری نمک؛
- یک قاشق سوپ‌خوری جوش‌شیرین؛
- یک قاشق سوپ‌خوری آب.
ترکیب خمیر مانند را روی اجاق گاز پخش کنید و بعد از مدتی کوتاه با تکه پارچه‌ای تمیزش کنید.

7. صبح روز بعد خمیر جوش شیرین را که از قبل کف فر گذاشته بودید پاک کنید


وقتی صبح به سراغ خمیر جوش‌شیرین می‌روید، خشک شده است. برای پاک کردن آن تکه پارچه‌ای را مرطوب کنید و روی کف فر بکشید. اگر لازم بود می‌توانید از کفگیر پلاستیکی یا چیزی شبیه به آن (که خش نیندازد) برای برداشتن ترکیب خشک‌شده کمک بگیرید.

8. با سرکه و دستمال مرطوب قسمت های باقی مانده را پاک کنید


در آخر کمی سرکه در بطری اسپری بریزید و اندکی از آن را روی قسمت‌هایی بزنید که هنوز جوش‌شیرین مانده است؛ سپس با دستمال مرطوب پاک‌شان کنید. قفسه‌ها را هم که از قبل تمیز کرده‌اید حالا می‌توانید سر جای‌شان بگذارید.

شش توصیه برای تمیز نگه داشتن فر


اگر از همان اول نکاتی را برای تمیز نگه داشتن فر رعایت کنیم، تمیز کردن آن در آینده دردسر کمتری خواهد داشت. چند توصیه‌ای را که در ادامه مطرح می‌کنیم در نظر داشته باشید.

1. از همهٔ اعضای خانه بخواهید در تمیز نگه داشتن فر کمک کنند


اگر چند نفر از اعضای خانواده از فر استفاده می‌کنند، از آنها بخواهید پس از هر بار استفاده، دستی به فر بکشند و آن را تمیز کنند؛ در غیر این صورت، لایه‌های چربی و غذای به‌جامانده روی هم جمع می‌شود و بعد همهٔ دردسر تمیز کردن به گردن شما خواهد افتاد.

2. از آستر مخصوص فر استفاده کنید


این آسترهای نسوز را کف فر پهن می‌کنید و ذرات غذا و چربی و … به‌جای فر روی آن می‌افتند و نقش بسزایی در تمیز نگه داشتن فر دارند. حتی می‌توان آنها را به اندازه‌های دلخواه برید و بعد کف فر گذاشت. تمیز کردن‌شان هم آسان است و قابلیت استفاده مجدد دارند.

3. از سینی اضافی فر استفاده کنید


اگر فر اجاق‌ گازتان سینی اضافی دارد، آن را کف فر بگذارید. در این صورت، دیگر مجبور به تمیز کردن کف فر نخواهید بود و کافی است سینی را خارج کنید و بشویید. اگر هم ظرفی که در فر می‌گذارید در ندارد، می‌توانید روی فر ورق آلومینیوم بگذارید تا ذرات غذا و چربی روی آن بیفتد و دیگر مجبور به شستن سینی نباشید.

4. ظرفی را که در فر می گذارید بیش از حد پر نکنید


از ظرفی استفاده کنید که ارتفاع داشته باشد و محتویات آن سر نرود. در غیر این صورت، خودتان ناخواسته باعث کثیف شدن فر خواهید شد.

5. برای تمیز کردن بیرون فر از بخارشو استفاده کنید


بخار آب ۹۹٫۹٪ از باکتری‌های مضر را از بین می‌برد. اگر قصدتان برای تمیز کردن فر جدی است، بیرون آن را با بخارشو تمیز کنید. طرز کار با دستگاه‌های بخارشو هم بسیار ساده است: یکی دو دقیقه زمان می‌برد تا آب مخزن دستگاه داغ شود و بعد از آن می‌توانید کارتان را شروع کنید.

6. در فر از ظروف دردار استفاده کنید


در ظرف اجازه نمی‌دهد چربی روی کف یا دیواره‌های فر بنشیند و نقش مهمی در تمیز نگه داشتن آن دارد. اگر همیشه از ظرف دردار استفاده کنید، تمیز کردن فر معمولا برای‌تان به‌سادگی یک بار دستمال کشیدن خواهد بود.
advertising