معرفی گیاه چشم آهویی یا برگ بیدی

سبک زندگیباغچه

- 97/08/12
معرفی گیاه چشم آهویی یا برگ بیدیبرگ بیدی علفی برای نگهداری در خانه از بهترین گیاهان آپارتمانی است و نگهداری نسبتاً راحتی نیز دارد. این گیاه، برگ‌های آویزان و زیبایی نیز دارد. برگ در گیاه برگ بیدی، تخم‌مرغی شکل، نوک‌تیز و بدون دمبرگ است و نوارهای باریک در دو رنگ بر روی آن دیده می‌شود. نوارهای سبز و کرم یا سفید از معمول‌ترین رنگ‌هایی است که در برگ بیدی دیده می‌شود، ولی جالب است بدانید که رنگ بنفش در برگ بیدی نیز طرفداران خاص خود را دارد.

روش نگهداری گیاه چشم آهویی برگ بیدی



نور مناسب گیاه چشم آهویی برگ بیدی


برای سلامت و حیات خوب برگ بیدی، نور متوسط و غیرمستقیمی را تأمین کنید. اگر محیط منزل شما خشک است به‌هیچ‌وجه برگ بیدی را در معرض تابش مستقیم خورشید قرار ندهید تا دچار لکه‌های قهوه‌ای نگردد.

دمای مناسب گیاه چشم آهویی برگ بیدی


برگ بیدی به گرمای نسبتاً زیاد و تا حدود 30 درجه سانتی گراد نیاز دارد. به دنبال همین نیاز باید بدانید که این گیاه به سرما حساسیت بالایی داشته و ممکن است در دمای پایین‌تر از 10 درجه سانتی‌گراد از بین برود. هوای سرد باعث یخ‌زدگی برگ‌های برگ بیدی می‌شود و آنها را نرم و آبکی می‌کند و برگ‌ها هم کم‌رنگ می‌گردند.

رطوبت لازم گیاه چشم آهویی برگ بیدی


برگ بیدی به رطوبت کافی نیاز دارد و به همین علت باید خاک آن را مرطوب نگه دارید. آبیاری برگ بیدی را 2 تا 3 بار در هفته در تابستان و یک‌بار در هفته در زمستان انجام دهید. چنانچه می‌بینید نوک برگ‌ها به سمت بالا برگشته و ریزش دارند بدانید که رطوبت محیط کم و دما بالا است.

آبیاری مناسب گیاه چشم آهویی برگ بیدی


برگ بيدی به رطوبت کافی نیاز دارد و به همین علت باید خاک آن را مرطوب نگه دارید. آبیاری برگ بیدی را 2 تا 3 بار در هفته در تابستان و یک‌بار در هفته در زمستان انجام دهید. همیشه آبیاری بیش‌ازاندازه مشکل‌ساز است و در برگ بیدی موجب پوسیدن ساقه سطح خاک می‌شود.

خاک مناسب گیاه چشم آهویی برگ بیدی


بهترین خاک برای برگ بیدی مخلوطی از خاک باغچه، ماسه و تورب یا خاک‌برگ است که باید قلیایی باشد. این نکته را به یاد داشته باشید که زهکشی در برگ بیدی دارای اهمیت زیادی دارد و مازاد آب باید از انتهای گلدان توسط زهکش مناسب خارج شود.

کوددهی لازم برای گیاه چشم آهویی برگ بیدی


تغذیه برگ بیدی را توسط کود به میزان 3 گرم در لیتر انجام دهید. این میزان کود بهتر است دو هفته یک‌بار و در فصل بهار و تابستان به گیاه برسد. کوددهی بیش‌ازحد نیاز باعث کم‌رنگ شدن و ضخیم شدن برگ‌ها می‌شود.

تکثیر گیاه چشم آهویی برگ بیدی


تکثیر برگ بیدی به‌سادگی و از راه قلمه ساقه علفی انجام می‌شود. برای این کار می‌توانید از ماه اردیبهشت تا شهریور در طی روند سر زنی که برای قوت بیشتر گیاه انجام می‌دهید، شاخه‌های هرس شده را در آب یا خاک ریشه‌دار کنید. قلمه‌های برگ بیدی کمتر از یک ماه در شرایط مناسب ریشه می‌دهند.
advertising