نحوه کاشت و برداشت کاهو در منزل

سبک زندگیباغچه

- 98/10/16
نحوه کاشت و برداشت کاهو در منزلکاهو به سبب آنکه دارای ویتامین آ است و طعم خوبی دارد و همچنین معمولاً در باغچه‌ها کاشته می‌شود، جزو سبزیجاتی است که علاقه‌ مندیم در این مطلب به نحوه کاشت این گیاه بپردازیم.
این گیاهان باید در فصل بهار و دو هفته پیش از سرما کاشته شوند. همچنین در فصل پاییز باید ۸ هفته پیش از اولین سرمای پاییزی کاشته شوند، با ما برای یادگیری نحوه کاشت کاهو همراه باشید. در این مطلب به بررسی نحوه کاشت کاهو می‌پردازیم. امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما سودمند باشد.

آموزش کاشت کاهو در گلدان


کاهو گیاهی مخصوص فصل سرما است و در بیشتر نواحی در فصول بهار و پاییز به خوبی رشد می‌کند. جوانه‌ های کاهو حتی می‌توانند سرمازدگی اندک را تحمل کنند. هر زمان که دمای خاک بالاتر از ۴۰ درجه فارنهایت باشد می‌توان این گیاه را کاشت. بذرها در دماهای بین ۵۵ تا ۶۵ درجه فارنهایت بهترین جوانه دهی را دارند و جوانه‌ها تنها در مدت ۷ تا ۱۰ روز پدیدار می‌شوند. از آنجایی که کاهو به سرعت رشد می‌کند، هر بار مقدار کمی بذر بکارید می‌توانید کاشت این محصول را به صورت کم اما متوالی انجام دهید.

نحوه کاشت کاهو


پیش از آنکه بذرهای کاهو را بکارید، نقطه‌ای آفتابی پیدا کنید و اطمینان حاصل کنید که خاک آماده است. خاک باید نرم و نفوذ پذیر باشد تا بدون آنکه خیس بماند، رطوبت خود را حفظ کند. برای حاصلخیزی خاک یک هفته پیش از آنکه بذر گیاه را بکارید یا آن را پیوند بزنید، به خاک کود حاوی مواد ارگانیک اضافه کنید.

از آنجایی که بذرهای کاهو بسیار کوچک هستند، بستر آن‌ها باید خوب شخم زده شود. سنگ و کلوخ‌های موجود در خاک از جوانه‌زنی جلوگیری می‌کنند و برای نحوه کاشت کاهو به صورت اصولی مناسب نیست. کاهو نمی‌تواند به خوبی در مکانی که علف هرز وجود دارد رشد کند. پیش از شروع کاشت، مطمئن شوید که زمین آماده است. اگر هر سال زمین مورد استفاده را تغییر دهید بسیاری از آفات کنترل می‌شوند. همچنین اگر گیاهان دیگری مابین کاهوها کاشته شوند رشد علف‌های هرز کنترل می‌شود.

اگر می‌خواهید بذرها را مستقیماً بکارید می‌توانید به محض اینکه زمین آماده می‌شود کار خود را شروع کنید. اگر می‌خواهید محصولاتتان سریع‌تر به بار بنشیند می‌توانید ۴ تا ۶ هفته پیش از آخرین سرمای بهاری بذرها را در مکانی سرپوشیده بکارید. از آنجایی که بذرها در دمای ۵۵ تا ۶۵ درجه فارنهایت بهترین جوانه دهی را دارند و در طول ۷ تا ۱۰ روز نمایان می‌شوند، می‌توانید آن‌ها را پس از آنکه دمای خاک به ۴۰ درجه فارنهایت رسید بکارید. بذرها باید در عمق ۶ تا ۱۲ میلی‌متری خاک کاشته شوند و باید زمانی که بذرها ۳ تا ۴ برگ بزرگ درآوردند، انواع ضعیف‌تر حذف شوند تا فضا برای رشد گیاهان قوی‌تر فراهم شود. اگر گیاه را پیوند می‌زنید، تعداد برگ‌ها باید به ۴ تا ۶ عدد برسد و پیش از آنکه آن را بیرون بکارید باید ریشه‌های خوبی داده باشد. اگر از بذر استفاده می‌کنید باید کاشت را ۲ تا ۳ هفته زودتر شروع کنید.در هر دو حالت استفاده از بذر و یا پیوند، باید بین هر ردیف از گیاهان ۳۰ تا ۳۸ سانتی‌متر فاصله باشد.

- فاصله‌ی بین ردیف‌ها باید در کاشت کاهوی برگی ۱۰ سانتی‌متر، در کاهوی لوس هد ۲۰ سانتی‌متر و در کاهوی فرم هد ۴۰ سانتی‌متر باشد.
- بذرها را با ۶ تا ۱۲ میلی‌متر خاک بپوشانید.
- در زمان پیوند آن‌ها را کاملاً آبیاری کنید.
- برای کنترل شته‌ها بین کاهوها ردیف‌هایی از سیر و پیازچه بکارید. این گیاهان حکم حصار را برای کاهو دارند.
- اگر مایلید کاهو را در داخل خانه بکارید، این نکات را در مورد کاشت کاهو در فضای سرپوشیده بررسی کنید.
- در برخی از مناطق می‌توانید دومین نوبت کشت کاهو را در پاییز و حتی اوایل زمستان آغاز کنید.
نحوه کاشت و برداشت کاهو در منزل

روش های کاشت و نگهداری از کاهو


سه هفته پس‌ از اینکه گیاهان را به باغچه‌ی اصلی منتقل کردید، به آن‌ها کود دهید. کاهو برای رشد بهتر باید در خاک غنی از مواد ارگانیک، کمپوست و نیتروژن کافی کاشته شود. می‌توانید از کود بلغور آلفالفا و یا کود هایی که به آرامی جذب گیاه می‌شوند استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که خاک مرطوب اما نفوذپذیر است. ظاهر کاهو نشان می‌دهد که چه زمانی به آبیاری نیاز دارد. اگر برگ‌ها پژمرده هستند همان موقع حتی در آفتاب آن‌ها را آبپاشی کنید. این کار باعث خنک شدن آن‌ها شده و سرعت تبخیر آب را در آن‌ها پایین می‌آورد.

استفاده از مالچ ارگانیک به حفظ رطوبت، جلوگیری از رشد علف‌های هرز و خنک نگه‌ داشتن دما در طول ماه‌های گرم‌تر کمک می‌کند. علف‌های هرز را با دست بکنید اما از آنجایی که کاهوها در عمق کمی از خاک قرار دارند، دقت کنید که به ریشه‌ی آن‌ها آسیب نزنید. کاهو را در نقطه‌ای از باغچه بکارید که در زیر سایه‌ی گیاهان بلندتری همچون گوجه یا ذرت قرار بگیرد. این کار از داغ شدن گیاه در تابستان جلوگیری می‌کند. در طول فصول مناسب برای کشت می‌توانید برای داشتن مداوم محصول هر دو هفته یک‌بار به‌ صورت متوالی بذر بکارید.

برای اینکه در پاییز کاهو بکارید خاک را در مرداد و شهریور ماه مرطوب کنید و با کاه بپوشانید تا خنک شود. یک هفته‌ی بعد خاک موجود در زیر کاه حدود ۱۰ درجه فارنهایت (۶ درجه سانتی‌گراد) خنک‌تر از بقیه‌ی نقاط باغچه خواهد بود. هر چند هفته ردیفی ۹۰ سانتی‌متری از بذرهای کاهو بکارید و توجه داشته باشید که هرچند وقت بک بار نقطه‌ی تحت کاشت را تغییر دهید.

آفات و امراض کاهو


- شته
- گوش خیزک
- کرم برنده
- قارچ انگلی سفید
- موش خرما
- خرگوش

چگونگی برداشت کاهو


کاهو باید زمانی که کاملاً بزرگ شد چیده شود. البته نباید کاملاً رسیده باشد. چراکه برگ‌ها زمانی که جوان و لطیف هستند طعم خیلی خوبی دارند. می‌توان قبل از اینکه کاهوها کاملاً برسند برگ‌های رسیده‌تر را جدا کنید و صبر کنید تا برگ‌های موجود در وسط گیاه به رشد خود ادامه دهند. در برداشت کاهوهای باترهد یا رومی می‌توانید برگ‌های بیرونی را بچینید، گیاه را به‌طور کامل دربیاورید و یا گیاه را از فاصله‌ی ۲٫۵ سانتی‌متری سطح خاک ببرید. درصورتی‌که از روش اول یا سوم استفاده کنید رشد گیاه در نوبت دوم میسر می‌شود.

کاهوی فری زمانی چیده می‌شود که وسط آن سفت شده باشد. کاهوهایی که رسیده باشند تلخ و سفت می‌شوند و خیلی زود خراب می‌شوند، برای همین هر روز به باغچه سر بزنید تا برگ‌های آماده برای برداشت را بچینید. بهتر است که کاهو را به هنگام صبح و در زمانی که هنوز در معرض نور آفتاب قرار نگرفته است بچینید. با مرور زمان و ضعیف شدن گیاه بهتر است به جای آنکه منتظر رشد برگ‌های جدید باشید، بار دیگر بذر بکارید. می‌توانید کاهو را در کیسه‌ی پلاستیکی جادار به مدت ۱۰ روز در یخچال نگهداری کنید.

انواع کاهوی مناسب برای کشت


برخی از انواع کاهو که موردعلاقه‌ی ما است در زیر آمده:

کاهوی فری یا کریسپ هد: کینگ کراون، میشن

کاهوی رومی: والوپ، پاریس وایت کوس

کاهوی لوس هد: برپی بیب

کاهوی برگ قرمز: رد سیل (مناسب هوای گرم نیست و رنگ‌دانه‌های قرمز گرمای بیشتری را جذب می‌کند.)

نکات جالب و کاربردی درباره کاهو


آیا می دانستید که کاهو و آفتابگردان به یک گروه تعلق دارند؟ هر دو گیاه به خانواده‌ی کاسنیان مربوط می‌شوند.
آیا کاهوی شما پلاسیده شده است؟ برگ‌ها را به مدت ۱۵ دقیقه در یک کاسه آب سرد قرار دهید و به آن قطعات یخ اضافه کنید.
خوردن کاهو به هنگام شام می‌تواند آرام‌ بخش باشد و استرس را کاهش دهد.
کاهو می‌تواند برای هر نوعی از سالاد پایه‌ی خوبی باشد.

کاهو و نگهداری از آن در خانه


نور: جهت رشد کاهو نور خورشید باید بطور غیر مستقیم بتابد و بهتر است محل رویش کاهو در سایه باشد.

آب: لازم است هر روز به آن آب برسد.

خاک: برای رشد کاهو خاک حتما باید مرطوب و خنک باشد. به همین دلیل بهترین زمان برای کاشت آن اوایل بهار و اوایل پاییز است.

کود: کود را بعد از یک ماه یا ۶ هفته روی خاک می پاشیم.
advertising