نحوه کاشت و پرورش اسفناج در گلدان

سبک زندگیباغچه

- 98/07/28
نحوه کاشت و پرورش اسفناج در گلدانسبزی اسفناج به دلیل ارزش غذایی بالا و خواص دارویی فوق العاده‌ای که دارد، درمانگر بسیاری از بیماری‌ها و عارضه‌ها می‌باشد. شما می‌توانید از برگ این گیاه به صورت خام و پخته در آشپزی استفاده و از خواص اسفناج بهره‌مند شوید. از آنجایی که اسفناج جزو سبزی‌های سوپر جاذب است، کاشت آن در خاک‌های آلوده و با کود زیاد می‌تواند مقدار زیادی از این عناصر سمی را وارد بدن کند. پس چه خوب است که بتوانید این سبزی پرخاصیت را در خانه کاشت و پرورش دهید. امروز در این مطلب قصد داریم مراحل کاشت اسفناج در گلدان را به شما آموزش دهیم.

نحوه کاشت اسفناج در گلدان


کاشت اسفناج در گلدان بسیار ساده است و به راحتی می‌توانید آن را در خانه و آپارتمان پرورش دهید.
وسایل مورد نیاز: گلدان، خاک مناسب، دستکش، بیلچه، آبپاش، کود، بذر اسفناج
نحوه کاشت و پرورش اسفناج در گلدان

مراحل کاشت اسفناج در گلدان:


1. ابتدا گلدانی به اندازه دلخواه تهیه کنید. گلدان را با خاک مناسب پر کنید. خاک مناسب برای کاشت اسفناج در گلدان، مخلوطی از ۶۰ درصد خاک باغچه، ۲۰ درصد ماسه و ۲۰ درصد کود دامی است.
2. گلدان را با خاک پر کنید و دو سانتیمتری بالای سطح گلدان را خالی بگذارید.
3. بذرها را روی خاک بپاشید و روی آنها را با حدود نیم سانتیمتر کود دامی یا ورمی‌ کمپوست بپوشانید. اگر کود در دسترستان نبود، می‌توانید سطح بذرها را با مقداری خاک حاصلخیز گلدان بپوشانید.
4. گلدان را به طور کامل آبیاری کنید، به طوریکه آب از زهکش کف گلدان خارج شود.
5. توصیه می‌شود برای جوانه‌زنی سریع‌تر بذر اسفناج، روی گلدان را پلاستیک شفاف بپوشانید و بر روی پلاستیک چند سوراخ بزنید تا تهویه انجام شود. دانه‎ها 5 تا 9 روز پس از کاشت، جوانه خواهند زد.
6. گلدان را در محل مناسب مثلا کنار پنجره جنوبی یا بالکن آپارتمان خود قرار دهید. توجه داشته باشید که اسفناج به نور کافی نیاز داد، پس از آفتابگیر بودن محل اطمینان حاصل کنید.
7. درصورت کمبود نور ساقه‌ها بلند شده و برگ‌ها کیفیت خوبی نخواهند داشت.
8. برای رشد سریعتر گیاه می‌توانید از کود ازته استفاده کنید.
9. توجه داشته باشید اسفناج جزو سبزی‌های فصل خنک است و تحمل گرما را ندارد، پس گلدان خود را در دمای خنک تا معتدل نگهداری کنید.
10. 40 تا 60 روز بعد از کاشت، اسفناج‌‌‌های شما قابل برداشت است.
11. بهترین زمان برداشت اسفناج، زمانی است که گیاه ۵ تا ۷ برگه شده است. لازم است برداشت قبل از به گل نشستن بوته انجام شود.
12. با کاشت اسفناج در گلدان، شما می‌توانید اسفناج‌های خود را به تدریج و در طول یک دوره دو هفته‌ای برداشت کنید و به این طریق، به برگ‌های پایینی فرصت رشد بدهید.

شرایط محیطی مورد نیاز کاشت اسفناج



خاک: اسفناج به نوع خاک چندان حساس نیست و در هر خاکی که از نظر مواد غذایی غنی باشد و زهکش خوبی داشته باشد، قابل کشت است و محصول خوبی خواهد داد. بهترین ترکیب خاک برای کاشت اسفناج در گلدان ترکیبی از ۶۰ درصد خاک باغچه، ۲۰ درصد ماسه و ۲۰ درصد کود دامی است.

آبیاری: نیاز آبی اسفناج متوسط است، اما در زمان جوانه زدن بذرها به آب زیاد و رطوبت فراوان احتیاج دارند.

نور: اسفناج به نور کافی و مستقیم خورشید برای رشد نیاز دارد.

دما: اسفناج از سبزی‌های فصل خنک است و گرمای محیط باعث زود به گل نشستن و کیفیت بد برگ‌ها خواهد شد. این گیاه به راحتی دمای 7- درجه سانتی گراد را تحمل می‌کند.

تکثیر: اسفناج به راحتی به وسیله بذر قابل تکثیر و پرورش است.
advertising