معرفی گل دیفن باخیا

سبک زندگیباغچه

- 98/03/15
معرفی گل دیفن باخیااین گیاه چند ساله و همیشه سبز برگ هایی دارد که زیبایی طرح و نقش آن باعث محبوب شدنش شده است. ناگفته نماند که مقاومت خوب این گیاه هم نقش مهمی در مشهور شدن به عنوان گیاه آپارتمانی داشته است. شیذه این گیاه سمی است و می تواند باعث آسیب شود. با بالا رفتن سن این گیاه، ساقه قطورتر و برگ ها هم بزرگتر می شوند.

سمی بودن دیفن باخیا


در فارسی نام اون سم برگ می باشد که معنی از سمی بودن برگهای اون داره ، توجه داشته باشید که شیره گیاهی سمی دیفن باخیا باعث تحریک شدن بدن کودکان و یا حیوانات خانگی شما خواهد شد. پس بهتر است گلدان این گیاه رو از دسترس کودکان قرار دهید.نام انگلیسی این گیاه که به معنی عصای لالی است،چون شیره ان سمی و با تماس با نقاط حساس بدن مانند لب تولید تاول و لکنت زبان میکند ولی توجه داشته باشید که آدنیوم از دیفن باخیا سمی تر هست.

نیازها و نگهداری دیفن باخیا


در کل این گیاه به تهویه هوای اتاق و همچنین آبیاری زیاد حساس هست ولی در ادامه به بررسی بیشتر برای شرایط نگهداری دیفن باخیا می پردازیم.

نور


این گیاه به نور زیاد حساس است و بهترین نور برای نگهداری دیفن باخیا نور غیر مستقیم و فیلتر شده است. اگر نور کم باشد این گیاه رشد علفی خواهد داشت توجه داشته باشید که گونه های تیره مقامو تر هستند.

آبیاری


سعی کنید تا حد امکان با آب بدون املاح آبیاری کنید یعنی آب را به مدت ۲۴ ساعت در محیط قرار دهید تا کلر آن از بین برود.حتما اجازه دهید که خاک گلدان بین دو آبیاری خشک بشه و سپس آبیاری را انجام دهید.

رطوبت


این گیاه رطوبت را دوست دارد ولی سعی کنید که بجای غبارپاشی زیرگلدانی را پر از سنگریزه کنید و از این طریق رطوبت مورد نیاز گیاه را تامین کنید به این عمل ساخت جزیره میگویند.

خاک مناسب


سعی کنید از خاک سبک برای گلدان این گیاه استفاده کنید که به طور مثال می توانید برای ساخت این خاک از ترکیب خاک برگ،مخلوطی از کمپوست استفاده کنید. در ضمن سعی کنید که گلدان دیفن باخیا را هر سال با دو سایز بزرگتر از سایز اولی تعویض کنید.

کوددهی


شما میتونید برای تغذیه گیاه هر دو ماه یکبار با استفاده از کود مخصوص گیاهان زینتی کوددهی را انجام دهید.

بهترین دما


این گیاه دمای ۱۳ تا ۱۸ درجه را بسیار دوست داره و در این دما رشد قابل قبولی خواهد داشت. ولی دمای زمستان نباید خیلی پایین باشد و برای مدت کوتاه میتواند تا دمای ۱۰ درجه را تحمل کنید ولی اگر طولانی باشد باعث ریزش برگهای پایینی خواهد شد. ولی اگر دمای منزل شما بالاتر از ۲۴ درجه است حتما غبار پاشی و ساخت جزیره برای این گیاه را فراموش نکنید.

نحوه تمیز کردن برگ ها


شما میتوانید با استفاده از اسفنج یا یک پارچه مرطوب هر ماه برگ های این گیاه را تمیز کنید ولی به علت سمی بودن برگ های به نکاتی که در ادامه ذکر میشه حتما دقت کنید. مواظب باشید برگها خراشیده نشه، برای تمیز کردن برگها با دست چپ برگ را بگیرید و با دست راست با اسفنج و یا پارچه مرطوب به ملایمت هر سه هفته یکبار برگها را تمیز کنید.

تکثیر دیفن باخیا


برای تکثیر دیفن باخیا می توانید از قلمه های ۵ سانتی متری استفاده کنید، برای این کار باید یک قلمه ۵ سانتی متری که حداقل یک جوانه داشته باشد را به مدت ۲ الی ۳ روز در محیط اتاق قرار دهید تا خشک شود سپس آن را یه صورت افقی روی خاک شنی قرار دهید تا شروع به ریشه زدن کند. توجه داشته باشید که در زمان تکثیر حتما از دست کش استفاده کنید.ریشه دهی قلمه ممکن است تا دو ماه هم طول بکشد.

در زیر روش های دیگر تکثیر دیفن باخیا را هم می توانید داشته باشید


_زمانی که سن این گیاه بالا می رود و رشد آن بیشتر می شود ساقه های آن بی برگ شده و لخت دیده می شود در این زمان. می توانید با روش تقسیم ساقه و پاجوش هم آن را تکثیر کنید.

_با روش خواباندن هوایی از بهار تا تابستان هم می توانید دیفن باخیا را تکثیر کنید.

مشکلات و بیماری های دیفن باخیا


_رنگ پریدگی برگ ها
اگر رنگ برگ گیاه شما متمایل به سفیدی میزند به احتمال خیلی زیاد شدنت نور زیاد بوده و یا گیاه نیاز به کود دهی دارد.

_نگهداری دیفن باخیا
سفیده های پنبه ای روی برگ
عامل این اتفاق وجود حشره می باشد که شما از حشره کش ها و یا سم های نفوذی هر ۱۴ روز استفاده کنید.

_ریز شدن برگ ها
در این موارد نور کافی به گیاه نرسیده است حتما گیاه را به محلی با نور زیاد و غیر مستقیم منتقل کنید.

_خشک شدن برگها
در هوای گرم و خشک برگ های این گیاه خشک میشوند حتما رطوبت را در اینگونه موارد برای گیاه خود تامین کنید.

_سوختگی روی برگ
اگر از غبارپاش یاستفاده میکنید هیچ وقت این عمل را در زمان ظهر و نور شدید انجام ندهید.

_رنگ پریدگی برگ و ریزش آن
دمای محیط نگهداری پایین است گلدان را به محیطی با دمای بالا منتقل کنید.

_پوسیدگی برگ و ساقه
یک از بیماری های این گیاه قارچ بوتری است که در این اتفاق هم عامل آن قارچ بوتری تیس است که خود ناشی از هوای سرد و مرطوب می باشد،غبارپاشی را کمتر کنید،گیاه را در درجه حرارت ۱۶ نگهدارید و با سم قارچ کش طبق دستور سمپاشی کنید.

_زرد دن برگهای پایینی و لکه های قهوه ای
شما گیاه را بیش از حد آبیاری نموده اید پس آبیاری را متوقف کنید و اجازه دهید خاک گلدان کاملا خشک شود.
advertising