معرفی گل زینتی پامچال

سبک زندگیباغچه

- 98/02/17
معرفی گل زینتی پامچالپامچال گل روزهای اسفند است که رنگ هایش از زیر برف روزهای آخر سال جلوه گری می کنند. هر چند که تصویرش با عید نوروز و باغچه های بهاری گره خورده است، گلی است که می تواند در برف زمستان باغچه را جان ببخشد.

گل پامچال یکی از زیباترین و محبوب‌ترین گل‌های بهاری است که اغلب ما با شنیدن نام پامچال به یاد موسیقی خاطره‌انگیز گل پامچال اثر استاد بیژن بیژنی می‌افتیم. با شنیدن نام زیبای پامچال برای ما نویدبخش بهار، فصل سر زندگی و تلاش است.

پامچال یک گیاه چند ساله، چندکاره، قوی، و از خانواده گیاهان گل دار است که عمدتا در فصل بهار گل می‌دهد؛ از آنجایی که کشت و کار گل پامچال معمولا به گونه ای انجام می شود که گیاه در پاییز به تدریج از خاک بیرون می آید و در اواخر زمستان و در نوروز گل می دهد، به آن گل نوروز نیز می گویند. گونه های مختلف این گیاه از نظر شکل و رنگ بسیار زیبا و متنوع هستند. شرایط زیستی گونه های مختلف گیاه پامچال بسیار متفاوت است، بعضی از انواع آن ویژه مناطق کوهستانی و صخره ها هستند، انواع دیگری از آن در مرداب و نقاط مرطوب می رویند و برخی از انواع آن در مناطق جنگلی می رویند. این گیاهان ظریف‌اند امابه سرما مقاوم می باشند و به عنوان گیاه گلدانی و حاشیه ای استفاده می شوند.

گل محبوب پامچال از گیاهان زینتی به شمار می آید و انتخاب بسیاری از خانم‌های خانه‌دار برای تزیین منزل است. اغلب افرادی که علاقه زیادی به پرورش گل و گیاه و نگهداری آن‌ها دارند، معمولا گل پامچال را در انتخاب‌های فصل بهار قرار می‌دهند تا فضای خانه و محل کار خود را شاداب ترو بهاری تر کنند.
Polyanthus گونه ای بسیار زیبا، پرطرفدار، معطر و چند ساله از گیاه پامچال است که گلبرگ هایی به رنگ قرمز با حاشیه‌های سفید و طلایی دارد.

پامچال ها علاوه بر جنبه تزیینی، خاصیت درمانی نیز دارند؛ روغن طبیعی که از ساقه، برگ‌ها و گل‌های آن تهیه می شود، خواص دارویی و درمانی دارند. این گیاه خاصیت ضدباکتریایی، ضد قارچی و ضد عفونی کنندگی دارد؛نقش تاثیرگذاری را در بازسازی سلول‌های بدن ایفا می کند؛ خاصیت ادرارآور دارد که از این طریق سموم بدن مانند سدیم، اسید، چربی و... را دفع می کند؛ باعث درمان گلودرد و عفونت بینی می شود؛ از آنجایی که خاصیت ضد افسردگی دارد، باعث کاهش استرس و اضطراب می شود؛ تمیزکننده طبیعی پوست است؛ و با افزایش انقباض عضلات و بافت ها، از افتادگی پوست جلوگیری می کند.
advertising