شخصیت و رفتار کارمند خود شیفته چگونه است

سبک زندگیکار و تجارت

- 97/09/02
شخصیت و رفتار کارمند خود شیفته چگونه استکارمندانی دارید که در محیط کار برای شما مشکل ایجاد می‌کنند؟ اگر مدیریت منابع انسانی ضروری نبود رهبری سازمانی کار ساده‌ای به نظر می‌آمد. هر چقدر سازمان بزرگ‌تر باشد، احتمال نظارت بر تک‌تک اعضای آن هم پایین می‌آید و شما به عنوان رئیس شرکت همیشه می‌توانید با افراد درد سر ساز برخورد کنید.

به جای سرسختی و قانونگذاری‌های سفت و سخت می‌توان از راهکارهای ارتباطی بهتری در مواجهه با این دست از کارمندان استفاده کرد. اجازه دهید افراد تا می‌توانند واکنش نشان دهند. معمولا این کارکنان مشکل‌ساز وقتی از خود واکنش بروز می‌دهند که با انها مخالفت شود. در چنین مواقعی ریلکس کنید، نفس عمیقی بکشید و خودتان را کنترل کنید. به جای اینکه درگیرشان شوید به آرامی جواب انها را بدهید. شما به عنوان الگویی برای دیگران باید در موقعیتی بالاتر از آنها عمل کنید.

شناسایی کارمند خودشیفته


افراد خودشیفته معمولا خودشان را مهم‌تر از بقیه می‌دانند و طالب توجه و ستایش مداوم هستند: این افراد مجذوب خود و فاقد توانایی‌های همدلانه هستند. باید این نکته را درک کنید که اینها اصلا کاری به احساسات دیگران ندارند و این ایرادی بزرگ در یک محل کاری است. باید بدانید بسیاری از آدم‌ها مقداری خودشیفتگی دارند، اما لزوما شخصیتی خودشیفته ندارند. با شناخت ویژگی‌های کارمند خودشیفته می‌توانید از رویارویی با آنها اجتناب کنید و یا بهتر با دیگران ارتباط برقرار کنید.

کارمند خودشیفته از حس همدلی بی‌بهره است. مهم‌ترین عاملی که نشان می‌دهد قضیه فراتر از توجه بیش‌ازحد به خود است، این است که کارمند خودشیفته نمی‌تواند از زاویه‌ی دید دیگران به وقایع بنگرد و احساسات آنها را درک کند. این یعنی او تنها برای کمک به خودش گام برمی‌دارد. مثلا وقتی فردی در محیط کار ترفیع می‌گیرد، کارمند خودشیفته به‌جای تبریک به او شروع به صغراکبرا درباره‌ی این می‌کند که خودش باید ترفیع می ‌گرفته است یا درباره‌ی اتفاق خوشایندی صحبت می‌کند که برای خودش افتاده است.

کارمند خودشیفته شناختی از اعمالش ندارد یا شناخت کمی دارد. این فرد، فارغ از اینکه چه می‌کند، پیوسته نیازمند تمجید دیگران و گرفتن تأیید بی ‌چون ‌وچرای آنهاست و به‌ گمانش لایق بهترین برخوردها است.

برای تشخیص اینکه با کارمند خودشیفته سر و کار دارید، این پرسش‌ ها را در نظر بگیرید:


آیا کارمند طوری رفتار می‌کند که انگار دنیا حول او می‌چرخد؟
آیا برای جلب ‌توجه کارمند باید حتما از او تعریف کنید؟
درصورت مخالفت‌ شما سعی می‌کند شما را ساکت کند؟
آیا احساسات شما را در نظر نمی‌گیرد؟
اگر پاسخ تمام این پرسش‌ها مثبت است، با کارمند خودشیفته سروکار دارید.

اینکه از تاثیر رفتارها بر احساسات دیگران یا ضررهایی که رفتارها برای سازمان دارند سخن بگویید اصلا برای این افراد جوابگو نیست. افراد خودشیفته همچنین نسبت به هر نوع انتقاد حساسیت زیادی نشان می‌دهند و ممکن است در این زمینه‌ها واکنشی افراطی داشته باشند. اگر می‌خواهید آنها را روشن کنید یا از آنها انتظار کارایی دارید، باید به گونه‌ای سخن بگویید که گویی شرایط برای ایشان چه سودی دارد. این تنها راهی است که می‌توان یک فرد خودشیفته را رام کرد.

بهترین نقش سازمانی برای افراد خودشیفته چیست؟ این شخصیت‌ها در مقام قدرت عملکرد بهتری دارند چرا که قدرت خود را خیلی جدی می‌گیرند و در این موقعیت‌های شغلی تلاش بیشتری از خود نشان می‌دهند. این خودشیفته‌ها هستند که جهان را اداره می‌کنند.
advertising