درمان های طبیعی و علت اسید معده پایین چیست

پزشکی و سلامتطب سنتی

- 99/02/21
درمان های طبیعی و علت اسید معده پایین چیستاسید هیدروکلریک برای تجزیه پروتئین در معده، برای کمک به جذب مواد مغذی مانند کلسیم و آهن و همچنین برای کنترل رشد میکروارگانیسم های ناخواسته در دستگاه گوارش مورد نیاز است. افراد مبتلا به اسید معده پایین ممکن است مشکلات گوارشی، کمبودهای غذایی و عفونتهای دستگاه گوارش را تجربه کنند اما درمان سریع می تواند از بروز عوارض جدی جلوگیری کند. فرد مبتلا به اسید معده پایین قادر به تولید اسید هیدروکلریک کافی (HCL) در معده نیست. اگر اسید معده به میزان کافی وجود داشته باشد، روند گوارش به خوبی انجام شده و همه چیز در بدن به خوبی پیش رفته و سوءهاضمه، نفخ و گاز کمتری را تجربه خواهید کرد. اسید معده به همراه چندین آنزیم به تجزیه مواد غذایی کمک می کند.

کارکردهای دیگر اسید هیدروکلریک شامل موارد زیر است:


- کمک به بدن در جذب برخی مواد مغذی مانند پروتئین و ویتامین B -12
- کشتن باکتری ها و سایر عوامل بیماری زا در معده برای جلوگیری از عفونت

آکلریدریا به زبان ساده به معنای عدم وجود اسید هیدروکلریک در ترشحات معده است و توسط چندین سیستم جداگانه با توجه به ترشح اسید معده تعریف شده است.
1. نخست، آکلریدریا به وسیله یک پیک خروجی اسید در پاسخ به محرک مؤثر ماکزیمم، که منجر به pH داخل معده بیشتر از 5.09 در مردان و بیشتر از 6.81 در زنان می شود مشخص شده است.
2. دوم، آکلریدریا به وسیله یک ماکسیمم خروجی اسید کمتر از 6.9 m/mole در ساعت در مردان و کمتر از 5/5 m/mole در ساعت در خانمها مشخص شده است.
3. سوم، آکلریدریا با نسبت پپسینوژن I/ پپسینوژن IIسرم کمتر از 2.9 تشخیص داده شده است.

چندین بیماری پزشکی و جراحی معده خاص می تواند منجر به آکلریدریا شود. آکلریدریا با متاپلازی مخاط معده روده همراه است که ممکن است منجر به دیسپلازی شود و از این رو یک بیماری زودرس محسوب می شود.

علل هیپوکلریدریا


نفخ، آروغ و گاز ممکن است علائم هیپوکلریدریا (اسید معده پایین ) باشد. علل شایع هیپوکلریدریا شامل موارد زیر است:

سن از علل اسید معده پایین:


معده در اثر پیری می تواند اسید کمتری تولید کند. طبق بررسی سال 2013، هیپوکلریدریا اصلی ترین تغییر در معده افراد مسن است. افراد بالای 65 سال بیشترین خطر را دارند.

استرس از علل اسید معده پایین :


در حالی که استرس روزمره ممکن است تأثیر زیادی در تولید اسید معده نداشته باشد استرس مزمن می تواند به هیپوکلریدریا کمک کند.

داروها از علل اسید معده پایین :


استفاده طولانی مدت از آنتی اسیدها یا داروهای دیگر برای ریفلاکس اسید یا سوزش سر دل ممکن است باعث کاهش تولید اسید معده در بدن شود. پزشکان غالباً داروهای موسوم به مهارکننده پمپ پروتون را برای درمان رفلاکس اسید تجویز می کنند و اینها می توانند باعث هیپوکلریدریا شوند.

عفونت باکتریایی از علل اسید معده پایین :


بیش از 50 درصد از مردم در سراسر جهان به باکتری به نام Helicobacter pylori آلوده شده اند. این عفونت می تواند به سطوح پایین اسید معده و زخم معده کمک کند.

کمبود روی علل از اسید معده پایین :


روی برای تولید اسید معده ضروری است. کمبود این ماده معدنی می تواند به هیپوکلریدریا کمک کند.

جراحی معده از علل اسید معده پایین :


برخی از روشهای جراحی از جمله جراحی بای پس معده می توانند میزان اسیدی را که معده تولید می کند کاهش دهد.

برخی از عوامل خطر هیپوکلریدریا عبارتند از:


- استفاده مزمن از داروهایی که بر سطح اسید معده تأثیر می گذارد از جمله آنتی اسیدها، مهارکننده های پمپ پروتون و آنتاگونیست های گیرنده H2.
- عفونت هلیکوباکترپیلوری مزمن.
- افراد با آنتی بادی های ضد دیواره سلول (کم خونی پرنیشیوز، گاستریت آتروفیک مزمن، بیماری های خود ایمنی خاص).
- جراحی اولیه بای پس معده.
- هیپوکلریدریا و آکلریدریا با افزایش سن افزایش می یابد. در یک گزارش که 1590 نفر را مورد بررسی قرار داده است میزان ابتلا به آکلریدریا در دهه پنجم زندگی 19٪ و در دهه هشتاد 69٪ بوده است.

داشتن آکلروهیدریا با موارد زیر همراه بوده است:


- تومورهای کارسینوئیدی در مجرای گوارش.
- شکستگی هیپ، احتمالاً به دلیل کاهش جذب کلسیم است.
- رشد بیش از حد باکتریایی در دستگاه گوارش، که می تواند منجر به کاهش جذب ویتامین ها و مواد مغذی شود.
- علائم هیپوکلریدریا شامل اسهال، استئاتوره، کم خونی ماکروسیتیک، کاهش وزن، آنتروپاتی از دست دادن پروتئین، ناراحتی شکمی یا نفخ و رفلاکس است. کمبود برخی مواد مغذی ممکن است منجر به ضعف اندام، تغییر حافظه یا خلق و خو، بی حسی و سوزن سوزن شدن در اندام شود یا سبب علائم دیگری شود.
درمان های طبیعی و علت اسید معده پایین چیست

درمان های طبیعی برای اسید معده پایین


برخی از پزشکان طب جایگزین معتقدند که این بیماری بخصوص در افراد مسن با مو و ناخن ضعیف یا شکننده، نفخ، سوء هاضمه و خستگی نسبتاً شایع است. این نکته را باید در نظر داشته باشید که کمبود تحقیقات حمایتی در مورد راه حل های درمانی که به طور معمول توسط پزشکان طب جایگزین برای هیپوکلریدریا توصیه می شود وجود دارد.

مصرف گیاهان تلخ


مصرف گیاهان تلخ را در نظر بگیرید. برخی از متخصصان جایگزین می گویند که گیاهان تلخ ممکن است ترشح اسید معده و آنزیم های گوارشی را تحریک کنند. نمونه هایی از گیاهان تلخ جنتیان و قاصدک است. آنها معمولاً به شکل مایع و کپسول مایع توصیه می شوند زیرا این تلخی است که به نظر می رسد باعث آزاد شدن عصاره گوارشی شود.

چای گیاهی


گزینه دیگر خرید یک چای گیاهی حاوی گیاهان تلخ است و قبل از غذا یک فنجان بنوشید.

کپسول های هیدروکلراید بتائین


کپسولهای هیدروکلراید بتائین را امتحان کنید. طبق گفته برخی از متخصصان طب جایگزین، به دنبال کپسول (نه قرص) باشید که هم حاوی هیدروکلراید بتائین و هم پپسین باشد. اغلب پیشنهاد می شود که در شروع وعده غذایی کپسول مصرف شود. این مکمل بحث برانگیز است و فقط به دلیل عوارض جانبی احتمالی و تداخلات دارویی باید تحت نظر پزشک معالج مصرف شود.

غذا را کاملاً بجوید


یک مولتی ویتامین مصرف کنید. از آنجا که هیپوکلرهیدریا ممکن است منجر به کمبود برخی ویتامین ها و مواد معدنی شود ممکن است یک مکمل مولتی ویتامین و مواد معدنی توصیه شود.

ویتامین B کمپلکس


ویتامین B کمپلکس را امتحان کنید. برخی از پزشکان یک ویتامین B اضافی را پیشنهاد می کنند.

درمان گیاهی اسید معده پایین


گیاهان خاصی را در نظر بگیرید. عصاره دانه گریپ فروت، سیر، روغن پونه کوهی و روغن نعناع پوشش دهنده روده از جمله مکمل هایی است که در صورت وجود رشد باکتریایی به شما کمک می کند.

پروبیوتیک مصرف کنید


اطمینان حاصل کنید که گلوتامین کافی دریافت می کنید. غذا‌های تخمیر شده مانند کیمچی، ماست، و کلم ترش ریزجاندارانی به نام پروبیوتیک‌ها را در اختیار بدن قرار می‌دهند که در تسهیل گوارش نقش دارند. در حالت ایده آل، در هر وعده غذایی خود می‌توانید مقدار کمی از غذا‌های تخمیر شده مصرف کنید.

چای زنجبیل


چای زنجبیل بنوشید. تصور می شود زنجبیل به هضم غذا کمک می کند و نفخ را کاهش می دهد. در طب آیورودیک و طب سنتی چینی، زنجبیل یک تونیک گوارشی محسوب می شود.

پروتئین حیوانی کمتری مصرف کنید


در شرایطی که بیشتر مردم به اشتباه فکر می‌کنند که غذا‌های گیاهی نسبت به نمونه‌های حیوانی سخت‌تر گوارش می‌شوند، اما در واقعیت شرایط برعکس است. برای گوارش پروتئین حیوانی به اسید معده قابل توجهی نیاز است. خوشبختانه منابع گیاهی مختلفی برای پروتئین در دسترس هستند که از آن جمله می‌توان به مغز‌های خوراکی (نمونه‌های خام و بدون نمک بادام، آجیل برزیلی، ماکادمیا، گردوی آمریکایی، پسته، گردو)، دانه‌های خوراکی (مانند دانه‌های چیا، بذر کتان، شاهدانه، دانه‌های کدو تنبل، کینوآ، دانه‌های آفتابگردان و دانه‌های کنجد)، حبوبات (مانند انواع مختلف لوبیا و نخود)، و همچنین آووکادو، نارگیل، و جایگزین‌های گیاهی برای شیر و پنیر اشاره کرد.

سرکه سیب مصرف کنید


یک قاشق غذاخوری سرکه سیب ارگانیک تصفیه نشده را به یک فنجان آب اضافه کرده و ۱۰ دقیقه پیش از وعده غذایی مصرف کنید. این کار به تقویت توانایی بدن در گوارش مواد غذایی کمک خواهد کرد. اگر به زخم معده مبتلا هستید از مصرف سرکه سیب پرهیز کنید.
advertising