گرده لیوه چیست و چه فوایدی دارد

پزشکی و سلامتطب سنتی

- 98/10/05
گرده لیوه چیست و چه فوایدی داردگِرده‌لیوِه (نام علمی: Epimedium) نام یک سرده از تیره زرشکیان است. نام‌های دیگر گرده‌لیوه، چَلَرَک، گیاه بی‌ثمر و گیاه عقیم است. با خواص این گیاه آشنا میشویم.

گرده لیوه گیاهی است که به عنوان یک “مقوی جنسی طبیعی” شناخته میشود. در آزمایشات مختلف بر روی حیوانات، تاثیر این گیاه در افزایش تولید هورمون و شهوت جنسی اثبات شده است. این گیاه از نوع اپیمدیوم بوده و از خانواده Berberidaceae می باشد. این خانواده از گیاهان بیشتر در چین و نواحی دیگری مانند کشورهای مدیترانه ای یافت می شوند. اپیمدیوم شامل ترکیبی فعال به نام ایکارین بوده که به دلیل تاثیر آن در بهبود سلامت بدن بسیار شناخته شده است.

نام این گیاه به انگلیسی Horny Goat میباشد. این نامگذاری عجیب به این علت است که کشاورزان هنگامی که مشاهده کردند دام هایشان با مصرف این گیاه، تمایل بیشتری برای جفت گیری با جنس مخالف دارند، این نام را برای آن انتخاب کردند.

با این که محققان هنوز نتوانسته اند تاثیر این گیاه در میل جنسی انسان ها را تایید کنند، شواهد موجود و اثبات این امر بر روی حیوانات، برخی از تاثیرات این گیاه را مشخص خواهد کرد:
- کمک به افزایش سطح هورمون تستوسترون
- کمک به افزایش سطح هورمون استروژن، به خصوص پس از دوران یائسگی
- افزایش میل جنسی
- افزایش جریان خون بدن
- کمک به درمان اختلالاتی مانند اختلال نعوظ و یا خشکی دهانه واژن
- تنظیم سطح کورتیزول
- کمک به تولید سلول های ماهیچه ای
- پیشگیری از پوکی استخوان

گرده لیوه مقوی جنسی


گرده لیوه میتواند با افزایش سطح کورتیزول و کاهش تاثیر منفی استرس بر بدن که باعث کاهش میل جنسی، خستگی ذهنی و ایجاد دیگر بیماری های مربوط به ناهماهنگی هورمونی میشوند، به بهبود سلامت بدن کمک کند. همچنین گرده لیوه با کمک به تنظیم سطح تستسترون و استروژن میتواند با مشکلاتی مانند کمبود نیرو، زودانزالی و خشکی دهانه واژن نیز مقابله کند.

گرده لیوه کمک به درمان اختلال نعوظ


یکی از فواید گرده لیوه ، کمک به درمان مشکلات جنسی میباشد که این امر، با افزایش جریان خون در آلت تناسلی رخ خواهد داد. پس از تحریک جنسی، ماده نیتروژن اکسید در بدن ترشح شده تا با باز کردن رگ های خونی آلت تناسلی، باعث نعوظ آن شود. پس از این امر، ماده ای به نام cGMP در آلت تناسلی جمع میشود که مقداری از آن به علت وجود ماده PDE5، از بین خواهد رفت. ایکارین موجود در گرده لیوه با جلوگیری از تولید PDE5 میتواند تاثیر نیتریک اکسید در بدن را افزایش داده و به نعوظ آلت جنسی کمک کند.

گرده لیوه باعث افزایش سطح تستوسترون


ایکارین قادر است به افزایش تستوسترون بدن کمک کند که این امر، یکی از دلایل افزایش میل جنسی، قدرت و بهبود کارکرد بدن میباشد. در آزمایشی که با دادن ایکارین به موش های آزمایشگاهی انجام گرفت، مشاهده شد که ایکارین به افزایش فعالیت اعضای تولید مثل بدن آنها کمک میکند. همچنین مشاهده شد که موش هایی که از این ماده مصرف کرده اند، دارای سطح تستوسترون بیشتری میباشند.

گرده لیوه باعث تنظیم هورمون ها پس از دوران یائسگی


گیاه Yin Yang Huo از خانواده TCM به عنوان گیاهی برای افزایش انرژی استفاده میشود. این گیاه نیز با طعم شیرین و ترکیبات مغذی خود، قادر است به افراد در خستگی آنها کمک کرده و سطح هورمون ها را به خصوص در دوران یائسگی تنظیم کند.

گرده لیوه باعث افزایش قدرت ماهیچه ها


در برخی از آزمایشات، تاثیرات ایکارین در تولید سلول های ماهیچه ای مشخص شده است. بر اساس تحقیقاتی که انجام شده، ایکارین علاوه بر تاثیر بر PDE 5، دارای تاثیراتی بر نوروفوبین نیز می باشد. نوروفوبین پروتئینی است که به ایجاد و کارکرد نورون ها کمک میکند. علاوه بر این، به نظر می آید که ایکارین قادر است به تولید سلول های بدن و درمان بافت های بدن کمک کند.

فواید گرده لیوه برای استخوان ها


در تحقیقات انجام شده در دانشکده شیمی و بیوتکنولوژی دانشگاه توکیو، مشاهده شده است که گیاه گرده لیوه دارای تاثیرات مثبت در بهبود سلامت استخوان ها و جلوگیری از مشکلات مربوط به پوکی استخوان مانند شکستگی های استخوان ها میباشد. آزمایشات انجام شده بر حیوانات در این دانشگاه، نشان داده است که ایکارین یکی از ترکیبات قوی برای بهبود سلامت استخوان هاست. محققان در این آزمایش شاهد شکلگیری استخوان های جدید در موش ها پس از 4 هفته و افزایش حجم استخوان ها پس از 6 هفته بوده اند.
advertising