خواص بی نظیر دارچین و نقش آن در طب سنتی

پزشکی و سلامتطب سنتی

- 98/02/22
خواص بی نظیر دارچین و نقش آن در طب سنتی

گیاه دارچین


دارچین یکی از ادویه های پرمصرف در جهان می باشد که دارای خواص و فواید زیادی برای سلامت بدن می باشد. دارچین به عنوان یک ادویه خوش طعم و بسیار محبوب شناخته می شود و در طب سنتی کاربرد فراوان دارد. این ادویه یک ادویه قدرتمند است که هزاران سال در جهان پزشکی مورد استفاده قرار گرفته است.
به گفته ی محققان دارچین در بین گیاهان دارویی محبوب رتبه ی اول را به خود اختصاص داده است. بو، رنگ و طعم دارچین منحصر به فرد است، جالب است بدانید در واقع قسمتی که به عنوان ادویه کاربرد دارد پوست درخت دارچین می باشد. امروزه دانشمندان و محققان توانسته اند خواص درمانی زیادی برای دارچین درنظر بگیرند. دارچین بالاترین رتبه را در جلوگیری از اکسید شدن سلول های بدن دارا می باشد. پوست درخت دارچین حاوی فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان های قوی می باشد که باعث خواص ضد التهاب، ضد دیابت، ضد سرطان و ضد میکروبی آن شده است.
طبع دارچین گرم و خشک می باشد. مصرف روزانه 1/2 قاشق چایخوری دارچین می تواند تأثیر مثبت بر سطح قند خون، هضم غذا و ایمنی بدن داشته باشد. دارچین در هند دالجین نامیده می شود و در اندونزی به آن چوب شیرین یا کایو مانیس می گویند.
دارچین در دو نوع سیلان و کاسیا عرضه می شود؛ دارچین کاسیا می تواند از گونه های مختلف درخت دارچین گرفته شود اما دارچین سیلان که از آنتی اکسیدان های بیشتری برخوردار است از درخت سینامومم ویروم به دست می آید.
این ادویه در خیلی از غذاهای ایرانی هم به عنوان طعم دهنده و خوشبو کننده استفاده می شود. از غذاهای معروفی که به وسیله دارچین طعم دار و خوشبو می شوند می توان به خورش قیمه ، حلیم گندم و خورش مرغ اشاره کرد.
در زیر به قسمتی از خواص بیشمار گیاه دارچین اشاره شده است

خواص دارچین


-یک قاشق مرباخوری پودر دارچین به اندازه یک لیوان آب انار حاوی آنتی اکسیدان است.

-دارچین سرشار از کلسیم، آهن، ویتامین C،K، منگنز و فیبر است.

- برطبق انستیتوی ملی سلامت آمریکا، سینامالدئید (یک ماده شیمیایی موجود در دارچین سنا) می‌تواند در مقابله با عفونت های باکتریایی و قارچی کمک کند.

-باکتری‌ها و قارچ‌های عامل عفونت، به ابزار ترکیبات نادر و منحصر به فرد موجود در دارچین کشته می‌شوند. با سندرم روده تحریک‌پذیر مقابله می‌کندچای دارچین می‌تواند با قتل باکتری‌های عامل اختلال بویژه سندرم روده تحریک‌پذیر، دستگاه گوارش را تسکین دهد.

-کاهش وزن را افزایش می‌دهدنوشیدن با نظم چای دارچین می‌تواند چربی‌های بدن بویژه چربی‌ها شکمی را کاهش دهد. اگر به خوردن غذا‌های شیرین علاقه دارید، خوردن یک فنجان چای دارچین می‌تواند چربی را کاهش دهد.

-استنشاق روغن دارچین، تمرکز ذهنی و حافظه را بهبود می بخشد.

-برای پیشگیری از فاسدشدن گوشت به عنوان نگهدارنده استفاده می شود.

-پاشیدن مخلوطی از روغن دارچین، میخک، اکالیپتوس، لیمو و رزماری ۹۹درصد باکتری های موجود در فضا را از بین می برد.

-کارکرد مغز را تقویت می‌کندچای دارچین می‌تواند حافظه، هوشیاری و قدرت مغز را افزایش دهد. اگر در خانه یا محل کار احساس خستگی داشتید، نوشیدن چای دارچین می‌تواند در افزایش کارایی به شما مساعدت کند. نوشیدن چای دارچین می‌تواند ذهن شما را باز کند، زیرا نشانه ها استرس‌زا را برطرف می‌کند. نوشیدن با نظم چای دارچین، کارکرد مغز را افزایش داده که موجب باهوش‌ترو هوشیار‌تر شدن شما شده و کارایی شما را افزایش می‌دهد.

-افزودن آن به چای، گرفتگی سینه و مجرای تنفسی را التیام می بخشد.

-افزودن آن به چای و سوپ حالت تهوع را کاهش می دهد و سیستم گوارش را تقویت میکند.

-در برخی بیماران مبتلا به آسم و دارای خلط غلیظ در سینه مفید می‌باشد.

- برطبق تحقیقات جدید، مواد موجود در دارچین می‌تواند از ابتلا به بیماری آلزایمر پیشگیری کرده و یا سرعت پیشرفت این بیماری را کم نماید.

-دارچین در بر دارنده ترکیبات ضد انعقاد خون هست که موجب جریان مناسب خون می‌شود. این از تندرستی قلب نیز محافظت می‌کند، زیرا لخته خون می‌تواند موجب سکته و حمله‌های قلبی گردد. وقتی که خون، گردش شایسته ای داشته باشد، وضع قلب تثبیت می‌شود.

-دارچین کمک‌تان می‌کند که از شر آکنه و جوش صورت و بدن‌تان خلاص شوید. این کار با خشک کردن پوست و آوردن خون و اکسیژن به سطح بیرونی پوست انجام می‌شود. دستور تهیه‌ی داروهای پوستی با استفاده از دارچین آسان است، به این ترتیب که سه قاشق غذاخوری عسل را با یک قاشق غذاخوری دارچین مخلوط می‌کنید. خمیر به‌دست آمده را در مناطق آسیب دیده می‌گذارید و اجازه می‌دهید که شب تا صبح همان‌جا بماند. روش دیگر این است که خمیر دارچین و عسل را به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست‌تان می‌گذارید و سپس آبکشی می‌کنید. این ماسک را باید هفته‌ای یک بار استفاده کنید.

-یکی از خواص دارچین تحریک رشد موها است. مو‌های‌تان عاشق ترکیب عسل و دارچین خواهد شد! برای این‌که به بهترین نتیجه‌ی ممکن دست بیابید، از این ماسک مو یک بار در هفته استفاده کنید. یک قاشق چایخوری دارچین، یک قاشق چایخوری عسل، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک تخم‌مرغ را با هم مخلوط کنید. ماسک را روی موهای‌تان بگذارید و اجازه بدهید به مدت ۲۰ دقیقه بماند و سپس آن را با یک شامپوی ملایم به طور کامل آبکشی کنید.
advertising