شقاق و یا فیشر مقعدی را به روش خانگی درمان کنیم

پزشکی و سلامتطب سنتی

- 97/11/01
شقاق و یا فیشر مقعدی را به روش خانگی درمان کنیمپارگی یا زخم باز در پوست اطراف مقعد در هنگام دفع مدفوع ، می تواند موجب درد شدید و سوزش شود ، این مشکل شقاق مقعدی نامیده می شود. افرادی که مشکل یبوست دارند، بیشتر درمعرض این بیماری هستند زیرا مدفوع سخت و بزرگ باعث پاره شدن لایه داخلی روده می شود. اگرچه عوامل دیگری مانند اسهال مزمن، بیماری های التهابی روده ، بیماری کولین، زور زدن در دوران کودکی، ماهیچه های اسفینتر مقعدی تنگ و در موارد کمی عفونت هایی مانند سفلیس و تبخال که از طریق روابط جنسی منتقل می شوند، می توانند دخیل باشند.

علائم شقاق مقعدی


بیشترین علامت رایج این بیماری ،خارش به همراه درد شدید( مختصر یا ادامه دار) یا خونریزی هنگام دفع مدفوع است. اغلب افراد خونِ قرمزِ روشنی را داخل مدفوع یا روی دستمال توالت مشاهده می کنند ، این حس های ناراحت کننده می توانند ترسناک باشند ، ولی شما می توانید با چند روش خانگی درد را کمتر کنید و فیشر مقعد را طی چند روز تا یک هفته درمان کنید.

درمان خانگی و گیاهی شقاق مقعدی



درمان شقاق مقعدی با روغن زیتون:


به مقدار یکسان روغن زیتون، عسل و موم را داخل یک کاسه با هم مخلوط کنید. ترکیب را داخل مایکروویو تا حدی گرم کنید که موم کاملا آب شود. اجازه دهید سرد شود ، سپس روی قسمت مورد نظر بمالید ، این کار را چند بار در روز تکرار کنید.

نشستن داخل یک ظرف آب داغ برای درمان شقاق مقعدی:


وان حمام( یا لگنی که بتوان داخل آن نشست) را از آب گرم پر کنید ، چند قطره روغن اسانس اسطوخودوس را به آن اضافه کرده و هم بزنید. تا کمر داخل وان بنشینید و برای مدت 15 تا 20 دقیقه صبر کنید. این کار را 2 تا 3 بار درروز تکرار کنید.
نکته:میتوانید این کار یا کمپرس گرم ساده را بعد از مدفوع کردن، انجام دهید.

درمان شقاق مقعدی با آلوئه ورا:


یک برگ آلوئه ورا را ببرید. از درازا برش دهید و به وسیله ی قاشق ، ژل آلوئه ورا را بتراشید. مقداری از این ژل را در آن ناحیه بمالید.

کامفری ( نوعی گاوزبان) برای درمان شقاق مقعدی:


یک قاشق غذا خوری کامفری را به یک فنجان آب گرم بیافزایید. روی ظرف را بپوشانید و اجازه دهید 10 تا 15 دقیقه خیس بخورد. محلول را صاف کنید و اجازه دهید خنک شود. از این محلول 2 تا 3 بار در روز به منظور تمیز کردن ناحیه ی درگیر شده، استفاده کنید. همچنین، می توانید از چای کامفری گرم ، به عنوان کمپرس برای آن ناحیه استفاده کنید. گزینه ی دیگر این است که پماد های آماده ی کامفری که در بازار موجود است را 2 تا 3 بار در اطراف مقعد بمالید.

روغن نارگیل برای درمان شقاق مقعدی :


روغن نارگیل را 2 تا 3 بار در روز اطراف ماهیچه ی باسطه ی مقعدی بمالید. در صورتی که فیشر مقعدی مزمن است، این کار را چندین بار تکرار کنید.اگر مشکل یبوست یا هر نوع دیگری از مشکلات گوارشی دارید ، روغن نارگیل را به رژیم غذاییتان اضافه کنید.

ژل ال آرژنین برای درمان شقاق مقعدی:


آرژینین که به اسم ال آرژینین نیز شناخته می شود ، آمینو اسیدی است که با افزایش جریان اکسید نیتریک در ناحیه ی مقعد، درمان فیشر مقعد را سریعتر می کند. ژل های موجود در بازار ال آرژینین را در ناحیه مورد نظر بمالید.

رفع شقاق مقعدی با بذر کتان:


1 قاشق غذاخوری پودر بذر کتان را به یک لیوان آب اضافه کنید. یک بار در روز قبل از خواب این محلول را بنوشید. این کار باعث منظم شدن فعالیت روده هایتان می شود.

سرکه سیب برای بهبود شقاق مقعدی:


سرکه سیب یکی از بهترین مواد برای درمان فیشر مقعدی است؛ فهرست درمان‌های خانگی برای شقاق مقعدی بدون وجود سرکه سیب کامل نیست، این ماده در درمان یبوست مؤثر است و خوب است بدانید که یبوست عامل اصلی بروز شقاق مقعدی به شمار می‌رود؛ علاوه بر این، فیبر محلول در آب به نام پکتین که در سرکه سیب وجود دارد، می‌تواند به طور قابل‌توجهی فرآیند هضم را بهسازی کند و همچنین حرکات روده را بهبود بخشد.

نحوه‌ استفاده از سرکه سیب برای درمان شقاق مقعدی (فیشر) این گونه است که 1 تا 2 قاشق غذا خوری سرکه سیب خام را داخل مقداری آب بریزید، بنا به ذائقه‌ خودتان مقداری عسل نیز به ترکیب سرکه سیب و آب اضافه کنید، ترکیب حاصل را روزی دو بار مصرف کنید.

فیبر برای درمان شقاق مقعدی:


رژیم غنی از فیبر ،فعالیت های روده را منظم می کند. استفاده ی منظم از فیبر، مدفوع را نرم تر می کند ، بنابر این مجبور نیستید در حین دفع فشار زیادی به خود بیاورید، که باعث می شود به بافت داخل روده آسیبی وارد نشود.مقدار زیادی فیبر مانند گینوا ، جو، آلو بخارا، گندم سیاه ، حبوبات، اسفناج، تخمه کدو حلوایی، تخمه آفتابگردان را داخل رژیم غذاییتان بگنجانید. اسپرزه نیز منبع خوبی از فیبر است. شما می توانید بعد از مشورت با پزشک، مکمل های فیبری را نیز انتخاب کنید.
نکته:زمانی که مصرف فیبر مخصوصا اسپرزه را بیشتر می کنید ، حتما آب زیادی بنوشید تا از بروز مشکلات گوارشی جلوگیری کنید.

بهداشت برای جلوگیری از شقاق مقعدی:


بعد از هربار دفع ، اطراف مقعد را با یک دستمال نرم تمیز کنید. از دستمال های خشن یا معطر استفاده نکنید ،زیرا باعث ایجاد خراش می شوند. بعد از حمام مقداری پودر را به آرامی اطراف ناحیه دردناک بزنید تا خشک بماند.
لباس های آزاد و لباس زیر نخی بپوشید، تا هوا جریان داشته باشد.
برای مدت طولانی ، به یک حالت ننشینید ، زیرا باعث ایجاد رطوبت در ناحیه ی مقعدی می شود .

درمان شقاق مقعدی کودکان و بزرگسالان با روغن زیتون، موم و عسل


آخرین مورد پیشنهادی بخش سلامت نمناک برای درمان شقاق مقعدی با نسخه های طب سنتی استفاده از عسل است که تاثیر عالی دارد ، برای استفاده از این روش باید:
اندازه مساوی روغن زیتون، عسل و موم را داخل یک کاسه مخلوط کنید.
مخلوط به دست آمده را در مایکروویو خوب گرم کنید تا زمانی که موم به طور کامل آب شود.
مخلوط را خنک کرده، سپس آن را در منطقه آسیب دیده اعمال کنید.
این کار را چندبار در روز انجام دهید.


نکات مهم برای جلوگیری و درمان شقاق مقعدی:


هنگام دفع، به خود فشار نیاورید، زیرا باعث می شود پارگی های التیام یافته دوباره باز شوند و یا پارگی های جدیدی ایجاد شوند.
برای جلوگیری از ایجاد فیشر مقعد در کودکان ، پوشک را مدام تعویض کنید.
اگر اسهال دارید، سریعا درمانش کنید.
از خوردن غذاهای یبوست آور مانند موز، برنج سفید ، پنیر و سایر لبنیات، شکلات، مقدار زیاد گوشت قرمز و غذاهای سرخ شده ، اجتناب کنید.
به میزان کافی آب بنوشید تا مدفوع نرم شود و از یبوست جلوگیری شود.
فعالیت بدنی منظم در روز به مدت 30 دقیقه، باعث بهبود دفع و افزایش جریان خون در مقعد می شود.
می توانید پیاده روی، یوگا، تمرینات کششی، کارهای خانگی سبک و باغبانی را امتحان کنید.
از دوچرخه سواری، وزنه برداری سنگین و هر گونه تمرینی که باعث فشار می شود، دوری کنید.
نشستن روی سطح سخت می تواند خیلی دردناک باشد، بنابراین استفاده از یک بالشت نرم ، درد را کاهش می دهد. خود را نخارانید زیرا فقط شرایط را بدتر می کند.
advertising