خواص روغن سیاه دانه برای پوست و مو

پزشکی و سلامتپوست و مو

- 98/05/13
خواص روغن سیاه دانه برای پوست و مو

سیاه دانه


سیاه دانه به انگلیسی black seed یا شونیز بومی جنوب شرقی آسیاست و بیش از 2000 سال است که به عنوان دارو استفاده می شود. طبع سیاه دانه گرم و خشک است. باستان شناسان دانه‌های سیاه دانه را حتی در معبد توت‌عنخ‌‌آمون نیز پیدا کرده‌اند که اهمیت خواص درمانی این گیاه در طول تاریخ را تایید می‌کند.امروزه از سیاه دانه و روغن سیاه دانه black seed oil برای مصارف دارویی درمانی و آشپزی به عنوان ادویه استفاده می شود.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم در مورد خواص سیاه دانه فرمود: “ما من داء إلا فی الحبه السوداء منه شفاء إلا السام” یعنی هیچ بیماری نیست مگر شفای آن در سیاه دانه است جز مرگ.

خواص روغن سیاه دانه برای پوست و مو


- روغن سیاه دانه ضد التهاب است و به درمان آکنه و جوش صورت کمک می کند، همچنین برای درمان ای جوش هم مفید می باشد.

- برای رفع خال، زگیل، ترک پوست بدن، پیسی، پسوریازیس و اگزمای ترشح دار ( که باید با کمی سرکه مخلوط شود) می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

- آبرسانی مو: برای بهره‌مند شدن از خواص روغن سیاه دانه برای مو می‌توان آن را به صورت مستقیم روی موها استفاده کرد تا نرمی و درخشندگی مو افزایش پیدا کند.

- نرم کردن پوست: از روغن سیاه دانه برای نرم کردن پوست صورت و بدن هم استفاده می‌شود و آن را به ترکیبات روغن‌ها و مرطوب کننده‌های بدن برای رطوبت و آب‌رسانی بیش‌تر، اضافه می‌کنند. همچنین به دلیل آب‌رسانی از اگزما و خشکی پوست هم جلوگیری می‌کند.

- ترمیم زخم: نتایج استفاده از روغن سیاه دانه تاثیر آن در کاهش التهاب و از بین بردن باکتری‌های زخم را نشان داده است. در حالی که عصاره سیاه دانه باعث رشد کلاژن‌های جدید پوست نمی‌شود، اما دیگر فاکتورهای رشد را تحریک می‌کند تا بدن بتواند پوست جدید و سالم بسازد.

- رفع ریزش مو: روغن سیاه دانه حاوی آنتی هیستامینی به نامnigellone است که به رفع ریزش مو کمک می کند.

نحوه استفاده از روغن سیاه دانه برای ریزش مو:
1 یا 2 قاشق غذاخوری روغن سیاه دانه را بر روی موها و پوست سر ماساژ دهید، این کار را هر روز انجام دهید و نتایج را ببینید.

- رفع شوره سر: روغن سیاه دانه دارای خواص آنتی اکسیدان، آنتی باکتریال و ضد التهابی است که به سلامت پوست سر کمک می کند، خشکی و شوره سر را از بین می برد و به بهبود سلامت موها نیز کمک می کند

- روغن سیاه دانه می تواند به رفع سفیدی مو کمک کند.به این صورت که مقدار مساوی از روغن زیتون و روغن سیاه دانه را مخلوط کنید و با دستان خود بر روی موها ماساژ دهید. پس از حدود ساعت، شما می توانید موهای خود را با آب گرم بشویید.

عوارض احتمالی استفاده از روغن سیاه دانه


سیاه دانه زمانی که خورده می شود یا به صورت موضعی بر روی پوست مصرف می شود، ممکن است باعث بروز واکنش حساسیتی شود. قبل از استفاده از هر روغنی بهتر است حساسیت خود نسبت به آن روغن را بررسی کنید و مقداری از روغن را روی بخش کوچکی از پوست خود بزنید و واکنش پوست خود را به آن مشاهده کنید. از تماس روغن سیاه دانه با چشم ها و غشاهای داخلی بدن اجتناب کنید.
advertising