تفاوت کاربردهای آبرسان پوستی با مرطوب کننده

پزشکی و سلامتپوست و مو

- 98/04/16
تفاوت کاربردهای آبرسان پوستی با مرطوب کننده

کرم آبرسان پوست چیست؟


پوست خشک نشان دهنده کمبود آب در پوسته و نیاز به هیدراته شدن دارد و این مشکل با استفاده از کرم آبرسان پوست برطرف می شود. خشکی پوست در انواع مختلف پوست هم ممکنه ایجاد بشه و ظاهری غیر آلاستیک و خشکی رو برای پوست ایجاد کند حتی اگه در حالت کلی اگر پوست صورت چرب باشد. کرم های آبرسان حاوی روان کننده هستند و مانع از دست رفتن رطوبت و آب موجود در پوست می شوند. این کرم ها به جذب رطوبت و آب از محیط توسط پوست کمک می کنند و از این طریق آبرسانی و هیدارتاسیون خوبی رو برای پوست ایجاد می شود.

کرم مرطوب کننده پوست چیست؟


کار اصلی کرم های مرطوب کننده این است که یک لایه مراقبتی روی پوست ایجاد کنند و از این طریق مانع از بین رفتن آب و رطوبت در پوست شوند. از کرم مرطوب کننده معمولا برای حفظ رطوبت در پوست استفاده می شود. پوست به طور طبیعی می تواند با تولید روغن و چربی از خشک شدن پوست مراقبت کند و استفاده از کرم مرطوب کننده کمک میکند تا این تولید چربی در پوست بهتر و بیشتر انجام شود و پوست بتواند تعادل لازم در حفظ رطوبت پوست رو حفظ کند.

تشخیص مشکل پوستی برای استفاده از کرم مرطوب کننده یا کرم آبرسان:


بعد از اینکه با ماهیت اصلی کرم مرطوب کننده و کرم آبرسان آشنا شدید باید زمان استفاده از این دو کرم را هم به خوبی بدانید تا در مواقع درست و ضروری از این محصولات استفاده نمایید.

مهم ترین نکته در این زمینه این است که باید تشخیص دهید پوست صورتتان خشک است و یا اینکه آب از دست داده و یا به اصلاح دقیق تر دِهیدراته (dehydrated) شده؟
پوست دِهیدراته با اینکه روغن در سطح پوست تولید شده اما معمولا ظاهر خشکی دارد و این به معنی از دست دادن آب در پوست می باشد در حالی که پوست خشک، پوسته پوسته می شود
البته به یاد داشته باشید که پوست همزمان می تواند دِهیدراته و خشک نیز باشد.

زمان درست استفاده از کرم آبرسان پوست و کرم مرطوب کننده:


زمانی که نوع خشکی پوست را تشخیص دادید می توانید به سادگی از محصول مورد نیاز پوست صورتتان استفاده کنید و مشکل ایجاد شده را برطرف کنید. اگر پوست صورتتان دِهیدراته شده بود باید از کرم آبرسان استفاده کنید تا آب مورد نیاز پوست تامین شود و برای از بین بردن حالت خشکی و پوسته پوسته شدن پوستتان هم باید از کرم های مرطوب کننده استفاده کنید تا روغن و چربی مورد نیاز پوست تامین بشه و از این طریق پوستی نرم و لطیف داشته باشید.

گاهی هم لازمه از هر دو کرم مرطوب کننده و کرم آبرسان استفاده کنید تا مراقبت بهتر و مناسب تری از پوستتان داشته باشید. اگر قرار است که از هر دو محصول استفاده کنید اول باید کرم آبرسان را روی پوست صورتتان بزنید و سپس از کرم مرطوب کننده استفاده کنید. با رعایت این موضوع هم پوستتان را هیدارته کردید. و هم رطوبت مورد نیاز پوست تامین شده است.

توصیه دیگه برای افرادی که پوست دِهیدارته دارند این است که از یک کرم آبرسان که حاوی اسید هیالورونیک (hyaluronic acid) استفاده کنید. این ماده حیاتی و طبیعی تاثیر زیادی در حفظ حالت هیدارته پوست و جوان نگه داشتن پوست دارد.

اگر قرار است از مرطوب کننده استفاده کنید حتما محصولاتی را انتخاب کنید که حاوی روغن های طبیعی، عصاره های میوه ای، کره شیا، کره کاکائو و یا موم زنبور عسل باشد.

تفاوت مرطوب کننده با آبرسان پوست:


تفاوت مرطوب کننده( Moisturizing )و آبرسان (hydrating ) و اینکه هر پوستی نیازمند کدام است؟

آبرسان و مرطوب کننده ها یک سری ترکیبات مشابه دارد مثل پارافین یا وازلین و... که کار آنها این است که که از تبخیر آب داخل پوست جلوگیری می کنند.

یک سری دیگه از ترکیبات آب را جذب پوست می کنند مثل هیالورنیک اسید یا گلیسیرین و... این ترکیبات میان آب رو از عمق پوست به سطح پوست می رسانند و اگر ترکیبات دسته اول خوب عمل نکنند آب از روی سطح پوست تبخیر می شوند.

سری دیگر از ترکیبات آنها که کار تغذیه و نرم کنندگی پوست رو بر عهده دارند. مثل روغن نارگیل،جوجوبا و....

در آبرسان ها ترکیباتی مثل هیالورنیک اسید بیشتر به چشم میخورد اما در مرطوب کننده ها ترکیباتی مثل وازلین یا پارافین...آبرسان ها به دلیل اینکه توی ترکیبات آنها وازلین و...کمتر است، طبیعتا سریعتر جذب پوست می شود و وارد لایه های عمقی می شود اما مرطوب کننده ها در سطح پوست باقی می مانند.

اغلب فکر می کنند که پوست چرب به آبرسانی احتیاج ندارد اما همه انواع پوست به هم به مرطوب کننده و هم آبرسان مخصوص پوست خودشان نیاز دارند.

نکات پایانی برای حفظ رطوبت و آب پوست:


- روزانه مقدار زیادی آب بنوشید و در رژیم غذایی خود از انواع میوه ها و سبزیجات تازه که حاوی مقادیر خوبی آب هستند استفاده کنید.
- قبل از خارج شدن از خانه حتما کرم ضد آفتاب با SPF 15 یا30 بزنید. کرم های ضد آفتاب مانع از بین رفتن آب و رطوبت از پوست می شوند.
advertising