انواع بیماری های جنسی و مقاربتی در مردان

پزشکی و سلامتجنسی

- 97/08/19
انواع بیماری های جنسی و مقاربتی در مردانآیا مردان هم می توانند به بیماری های مقاربتی و عفونت جنسی مبتلا شوند؟ آگاهی و داشتن اطلاعات درباره علائم و نشانه های بیماری های مقاربتی، برای مردان مهم است، زیرا خیلی کمتر از زنان، در رابطه با این گونه عفونت ها، مورد آزمایش قرار می گیرند و در صورتی که افراد مبتلا به عفونت جنسی ، زود تحت درمان قرار بگیرند، امید زیادی به بهبودی آنها وجود دارد. در این مقاله ، به برخی از علل رایج عفونت جنسی در مردان، علائم و نشانه های آن، روش های پیشگیری از عفونت و گزینه های درمانی آن نگاهی می اندازیم.
علائم و نشانه های عفونت جنسی در مردان

بیماری های مقاربتی (STDs) یا عفونت جنسی (STIs)، بر روی هر کسی می تواند تاثیر گذار باشد، اما این علائم و نشانه ها، در مردان و زنان، می تواند متفاوت باشد. به گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO)، روزانه، بیش از یک میلیون نفر از مردم سراسر دنیا، به عفونت جنسی مبتلا می شوند. در بعضی مواقع، عفونت جنسی علائم قابل مشاهده ای ندارد، بنابراین ممکن است فرد این علائم را داشته باشد، اما از وجود این عفونت جنسی اطلاعی نداشته باشد. همچنین افراد ممکن است هرگونه علامتی را با شرایط دیگری که ممکن است بروز کند، اشتباه بگیرند. در زیر، در مورد شایع ترین عفونت جنسی و علائم و نشانه هایی که ممکن است در مردان بروز کند، صحبت می کنیم.

عفونت جنسی کلامیدیا


کلامیدیا نوعی عفونت باکتریایی است که در صورت داشتن رابطه جنسی مقعدی، دهانی و یا واژنی و بدون استفاده از کاندوم، از فرد آلوده انتقال پیدا می کند. عفونت جنسی کلامیدیا، در مجرای ادرار، مقعد یا گلوی مردان می تواند به وجود بیاید.افراد، از کلامیدیا به عنوان یک عفونت خاموش نام می برند، زیرا غالبا از داشتن علائم این عفونت، اطلاعی ندارند. اکثر عفونت های کلامیدیا در مردان، هیچ گونه علائمی را ایجاد نمی کند، اما در برخی، علائم چند هفته بعد از عفونت خود را نشان می دهند.

علائم و نشانه های رایج کلامیدیا در مجاری ادرار در مردان


ترشح از آلت تناسلی
درد هنگام ادرار کردن
سوزش یا خارش در اطراف دهانه آلت تناسلی
درد و تورم در یکی از بیضه ها یا در هر دو بیضه
درد مقعد و خونریزی
در موارد بسیار نادر، کلامیدیا منجر به عفونت اپیدیدیم می شود. اپیدیدیم لوله ای است که اسپرم را از بیضه ها به مجاری ادرار منتقل می کند و باعث بروز علائم زیر می شود:
تب
درد
در موارد نادر، موضوعات مربوط به باروری

تشخیص عفونت جنسی کلامیدیا


مراقبان بهداشت، معمولا برای تشخیص کلامیدیا در مردان، نمونه های ادرار را مورد آزمایش قرار می دهند، اما میتوان از یک گوش پاک کن هم برای نمونه برداری از مجرای ادراری استفاده کرد.

درمان عفونت جنسی کلامیدیا


درمان کلامیدیا با مصرف آنتی بیوتیک های خوراکی، نسبتا آسان است. درمان شامل مصرف یک دوز یا مصرف یک دوره 7 روزه از آنتی بیوتیک می باشد. عود مجدد عفونت شایع است، بنابراین پس از تمام شدن درمان با آنتی بیوتیک، عاقلانه است که آزمایش دیگری برای تشخیص عفونت کلامیدیا انجام شود.عفونت جنسی کلامیدیاکلامیدیا نوعی عفونت باکتریایی است که در صورت داشتن رابطه جنسی مقعدی، دهانی و یا واژنی و بدون استفاده از کاندوم، از فرد آلوده انتقال پیدا می کند. عفونت جنسی کلامیدیا، در مجرای ادرار، مقعد یا گلوی مردان می تواند به وجود بیاید.

افراد، از کلامیدیا به عنوان یک عفونت خاموش نام می برند، زیرا غالبا از داشتن علائم این عفونت، اطلاعی ندارند. اکثر عفونت های کلامیدیا در مردان، هیچ گونه علائمی را ایجاد نمی کند، اما در برخی، علائم چند هفته بعد از عفونت خود را نشان می دهند.

عفونت جنسی تبخال


تبخال نوعی عفونت است که توسط ویروس ساده تبخال به وجود می آید. دو نوع ویروس ساده تبخال وجود دارد که بر قسمت های مختلفی از بدن تاثیر می گذارد.ویروس تبخال ساده نوع 1، که تبخال دهانی نیز نامیده می شود و باعث تاول های تبخالی در داخل و اطراف دهان می شود.ویروس تبخال ساده نوع 2 که تقریبا و همیشه از طریق رابطه جنسی بدون کاندوم منتشر شده و باعث تبخال تناسلی می شود.بیشتر افرادی که مبتلا به تبخال می باشند، علائمی مبنی بر وجود تبخال ندارند و آنهایی هم که مبتلا هستند ممکن است در تشخیص آنها، با مشکل روبرو شوند.علائم عفونت معمولا، 2 تا 12 روز بعد از عفونت ظاهر می شوند. بعضی مواقع تاول های تبخالی خیلی خفیف هستند و شبیه نیش حشرات، موهای زائد و یا بریدگی تیغ هستند.

علائم و نشانه های رایج عفونت جنسی تبخال در مردان


تاول های دردناک و یا زخم های سر باز در داخل یا اطراف دهان
تاول هایی در ناحیه تناسلی، رکتوم، باسن یا ران
احساس سوزش یا خارش پوست در اطراف تاول ها
درد عضلانی در قسمت پائین پشت، باسن و قسمت بالایی پاها
تب
از دست دادن اشتها

تشخیص عفونت جنسی تبخال


مراقبان بهداشت با انجام آزمایشات زیر، قادر به تشخیص تبخال هستند:
1- آزمایش واکنش زنجیره پلیمراز (PCR) : در این آزمایش، DNA فرد از نظر وجود تبخال مورد بررسی قرار می گیرد. این آزمایش در زمانی که هیچ گونه علائمی از این عفونت در افراد دیده نمی شود، مفید می باشد.
2- آزمایش خون
3- آزمایش کشت سلولی : زمانی که فرد در اطراف اندام های تناسلی خود، زخم هایی را مشاهده می کند، مراقبان بهداشت، از این آزمایش استفاده می کنند که شامل جمع آوری نمونه ای از مایع داخل یکی از زخم ها می باشد.

درمان عفونت جنسی تبخال


هیچ گونه درمانی برای تبخال وجود ندارد، و افراد ممکن است در طول زمان، شیوع مجدد این بیماری را تجربه کنند. درمان ها معمولا شامل کنترل علائم و افزایش مدت زمانی است که بیماری مجددا شیوع پیدا می کند.

عفونت جنسی سوزاک


سوزاک نوعی عفونت است که توسط باکتری Neisseria gonorrhoeae به وجود می آید. سوزاک بر روی مجرای ادرار، رکتوم یا گلو می تواند تاثیر گذار باشد. افراد، این باکتری ها را از طریق رابطه جنسی واژنی، مقعدی یا رابطه جنسی دهانی بدون کاندوم می توانند انتقال دهند.اکثر مردانی که به سوزاک مبتلا می باشند، هیچ گونه نشانه ای ندارند. زمانی که سوزاک در مجاری ادراری بروز پیدا می کند، علائمی نیز ایجاد می شود که معمولا 1 تا 14 روز پس از بروز عفونت، خود را نشان می دهد.

علائم و نشانه های رایج سوزاک در مردان


ادرار همراه با درد
ترشحات سفید، زرد یا خاکستری رنگ از مجرای ادرار
درد در بیضه ها
خارش و درد در مقعد
حرکات روده همراه با درد
ترشح خونی از مقعد

درمان عفونت جنسی سوزاک در مردان


مراقبان بهداشت، سوزاک را با مصرف آنتی بیوتیک می توانند درمان کنند. مراکز کنترل بیماری (CDC)، درمان دوگانه با مصرف سفتریاکسون و آزیترومایسین را توصیه می کنند. این داروها پیشرفت عفونت را متوقف می کنند، اما عوارضی که به علت این بیماری به وجود آمده، قابل جبران نیست.مراقبان بهداشت، در مورد افزایش مقاومت سوزاک در برابر آنتی بیوتیک ها خیلی نگران هستند، زیرا موفقیت آمیز بودن درمان را با مشکل روبرو می کنند، اگر چه که باعث غیر ممکن شدن روند درمانی نمی شود.

عفونت جنسی سیفلیس


بیماری سیفلیس نیز توسط باکتری ها به وجود می آید که افراد از طریق رابطه جنسی واژن، مقعد یا رابطه جنسی دهانی منتقل می کنند.مردانی که با مردان دیگر رابطه جنسی (MSM) برقرار می کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سیفلیس قرار دارند. تقریبا 70 درصد از عفونت های سیفلیس اولیه و ثانویه که در سال2017 تشخیص داده شد، مربوط به همین دسته از افراد بود.

سیفلیس به عنوان یک “مدعی بزرگ” نیز شناخته می شود، زیرا علائمی شبیه به بیماری های دیگر می تواند داشته باشد. این علائم معمولا بین 10 تا 90 روز بعد از عفونت ظاهر می شوند و میانگین بروز نشانه ها 21 روز می باشد.

علائم پیشرفت سفلیس 4 مرحله دارد:


اولیه
ثانویه
نهفته
مرحله سوم
هر مرحله مجموعه ای منحصر به فرد از علائمی است که می تواند هفته ها، ماه ها یا حتی سال ها طول بکشد.

علائم سیفلیس اولیه


بروز یک زخم کوچک و سفت که در ابتدا با ورود باکتری به بدن ایجاد می شود و معمولا در آلت تناسلی مرد، مقعد، دهان و یا لب دیده می شود.
دیده شدن زخم ها بر روی انگشتان یا باسن
غدد لنفاوی متورم در ناحیه گردن، کشاله ران یا زیر بغل

علائم سیفلیس ثانویه


دانه های قرمز رنگی در کف دست یا کف پا
زخم های خاکستری یا سفید بزرگ در دهان، سینه، زیر بغل و یا کشاله ران
خستگی
سردرد
گلو درد
تورم غدد لنفاوی
ریزش مو
دردهای عضلانی

علائم سیفلیس در مرحله سوم


مننژیت
سکته مغزی
دیوانگی
کوری
مشکلات قلبی
بی حسی

تشخیص عفونت سیفلیس


مراقبان بهداشت، برای بررسی بیماری سیفلیس، احتمالا از آزمایش خون و یا آزمایش مایع درون زخم استفاده می کنند.

درمان عفونت سیفلیس


مراقب بهداشت، برای درمان سیفلیس اولیه، ثانویه و نهفته، ممکن است از آنتی بیوتیکی به اسم بنزاتین بنزیل پنیسیلین استفاده کند. افرادی که به پنی سیلین حساسیت دارند، از آنتی بیوتیک های دیگری مانند داکسی سایکلین یا آزیترومایسین استفاده کنند.اگر چه آنتی بیوتیک ها مانع از پیشرفت عفونت می شوند، اما آسیب دائمی ناشی از عفونت را نمی توانند از بین ببرند.

ویروس ایدز (HIV)


ویروس ایدز (HIV) ویروسی است که به سلول های ایمنی بدن حمله می کند. این ویروس از طریق تماس با مایعات عفونی بدن مانند مایع منی، مایعات واژینال و خون شیوع پیدا می کند. رابطه جنسی بدون استفاده از کاندوم، شایع ترین روش انتقال این ویروس است.اکثر افرادی که به این ویروس مبتلا می شوند، در طی 2 تا 6 هفته از ابتلا به عفونت، علائمی شبیه به بیماری آنفلوانزا را تجربه می کنند.

علائم و نشانه های عفونت ایدز در مردان


تب
گلو درد
خارش بدن
سردرد
خستگی
درد مفصلی و عضلانی
تورم غدد لنفاوی
تهوع و استفراغ

درمان بیماری ایدز


هیچ درمانی برای ویروس نقص ایمنی بدن (HIV) وجود ندارد، اما مراقبان بهداشت برای پیشگیری کردن از علائم، انتقال و پیشرفت آن به مرحله 3 HIV، که سندرم نقص ایمنی (ایدز) نامیده می شود، درمان های موثری را توصیه می کنند.مراقبان بهداشت از نوعی درمان ضد ویروسی، برای درمان ویروس HIV استفاده می کنند. درمان ضد ویروسی، میزان HIV را در خون و در دیگر مایعات بدن کاهش می دهد.چنانچه افراد مبتلا، داروها را طبق دستورالعمل آنها مصرف کنند، مانع از خطر انتقال بیماری به افراد دیگر می شوند. زمانی که HIV غیر قابل شناسایی باشد، قابل انتقال نمی باشد، یعنی از یک فرد به فرد دیگر، نمی تواند منتقل شود.با درمان هایی که در حال حاضر در دسترس می باشند، به ندرت ممکن است که HIV به AIDS تبدیل شود.

عفونت جنسی هپاتیت B


هپاتیت، التهاب کبد است که به دلیل نوعی عفونت ویروسی اتفاق می افتد. از شایع ترین ویروس های هپاتیت، ویروس هپاتیت B (HBV) می باشد. HBV از طریق خون، اسپرم و سایر مایعات بدن می تواند در بین افراد شیوع پیدا کند.مراقبان بهداشت، از عفونت HBV، به عنوان یک بحران نام می برند، به این معنی که موقتی است و چند هفته طول می کشد و یا مزمن است که در این صورت با شرایط سخت و مادام العمری همراه می باشد.اکثر افرادی که به هپاتیت B مبتلا هستند، هیچ گونه علائمی را نشان نمی دهند، و آنهایی هم مبتلا هستند، علائم آن را با علائم سرماخوردگی یا آنفلوآنزا اشتباه می گیرند. به طور میانگین، 90 روز پس از بروز علائم، HBV خودش را نشان می دهد.

علائم و نشانه های هپاتیت B


تب
خستگی
از دست دادن اشتها
درد شکمی
حالت تهوع
استفراغ
درد عضلانی و مفصلی
یرقان (زردی)، که باعث تیره شدن ادرار و زرد شدن پوست می شود

پیشگیری از بیماری هپاتیت B


هپاتیت B قابل پیشگیری است و همانند ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، با زدن واکسن، باعث مصون ماندن از ابتلا به این بیماری می شوید. سازمان بهداشت جهانی (WHO) حداقل تزریق سه بار واکسن هپاتیت B را در تمامی نوزادان توصیه می کند.

تشخیص بیماری هپاتیت B


مراقبان بهداشت، علائم آسیب کبدی مانند زردی را مورد بررسی قرار می دهند. آزمایشاتی که به تشخیص هپاتیت B می توانند کمک کنند عبارتند از:
آزمایش خون
سونوگرافی کبدی
بیوپسی کبدی

درمان بیماری هپاتیتB


در حال حاضر، درمانی برای هپاتیت B از نوع حاد آن، وجود ندارد. اما، افراد از داروهای هپاتیت B مزمن می توانند استفاده کنند و دانشمندان نیز در حال تولید داروهای جدیدی هستند. افراد مبتلا به هپاتیت B مزمن، برای تشخیص علائم بیماری کبد، باید به طور منظم مورد آزمایش و بررسی قرار بگیرند.
advertising