افراد کمال گرا چه ویژگی هایی دارند

پزشکی و سلامتروانشناسی

- 98/04/19
افراد کمال گرا چه ویژگی هایی دارندکمال‌ ‏‌‏گرایی یا کمال‌ ‏‌‏طلبی، یکی از شایع‌ ‏ترین پدیده‌ ‏هایی است که می‌ ‏توانید در اطراف خودتان مشاهده کنید. کمال‌ ‏گرایی به معنای رشد، پیشرفت، تعالی و کامل‌ ‏شدن، مهمترین ویژگی انسانهاست و از جمله معدود ویژگی‌ ‏هایی است که انسان را از حیوان متمایز می‌ ‏کند. این نوع کمال ‌‏گرایی سالم و بهنجار است. اگر کمال‌‏ گرایی و میل به استانداردهای بالا نبود بسیاری از حرکت‌ ‏هایی که رشد و پیشرفت نسل بشر را طی سالها و قرنهای گذشته رقم زده است، هرگز روی نمی‌ ‏داد. چیزی که به عنوان کمال‌ ‏گرایی ناسالم و نابهنجار شناخته می‌ ‏شود، رعایت استانداردهای بالا در شرایطی که هزینه رعایت آن استانداردها بیشتر از منافعشان است و ضرورتی برای آن نیست.

بارکر، محقق دانشگاه هاپکینز، تعریف ساده‌ ‏ای از کمال‌‏‌ ‏طلبی دارد. او می‌ ‏گوید انسان‌‏ های کمال‌ ‏‌‏گرا، فشار دائمی برای حرکت به سمت هدف‌ ‏های غیر قابل دست‌ ‏یابی در درون خود احساس می‌ ‏کنند. آنها ارزش‌‏ های خود را با کارایی خودشان و دستاورد هایشان می‌ ‏سنجند.

هویت و فلت (۱۹۹۱)، نشان دادند که کمال‌ ‏گرایی از سه بعد مجزا تشکیل شده است :

کمال‌ ‏گرایی خود مدار:


یک مؤلفه انگیزشی است که شامل کوشش‌‏ های فرد برای دستیابی به خویشتن کامل می‌ ‏باشد. در این بعد کمال‌‏ گرایی افراد دارای انگیزه قوی برای کمال، معیارهای بالای غیر واقعی، کوشش اجباری و دارای تفکر همه یا هیچ در رابطه با نتایج به صورت موفقیت‌‏ های تام یا شکست‌ ‏های تام می‌ ‏باشند. این افراد به حد کافی موشکاف و انتقادگر هستند، بطوری که نمی‌ ‏توانند عیوب، اشتباهات و شکست‌‏ های خود را در جنبه‌ ‏های مختلف زندگی بپذیرند.

کمال‌‏ گرایی دیگر مدار:


یک بعد میان فردی است که شامل گرایش به داشتن معیارهای بالا برای اطرافیان بویژه کسانی است که در زندگی فرد نقش مهمی دارند. از این رو این نوع کمال‌ ‏‌‏گرایی ممکن است به روابط بین فردی دشوار منجر شود.

کمال‌‏ گرایی جامعه‌‏ گرا:


دیگران انتظارات غیر واقعی و اغراق آمیز از فرد دارند، اگرچه برآورده کردن این انتظارات مشکل است ولی شخص باید به این استانداردها نائل شود تا مورد تایید و پذیرش دیگران قرار گیرد. این معیارهای افراطی معمولا منجر به شکست، اضطراب، خشم، درماندگی و ناامیدی می‌ ‏شود.

ویژگی‌‏ های افراد کمال‌ ‏‌‏گرا:


معیارهای افراد کمال‌‏ گرا بسیار بالاست. آنان معتقدند که همه چیز باید بی نقص و کامل باشد. معمولا زندگی افراد کمال‌‏‌‏ گرا در یک سلسله بایدها و نبایدها خلاصه می‌ ‏شود. آنان تلاش پیوسته و انعطاف ناپذیر دارند تا اینکه همه چیز بدون ایراد باشد. آنان باید در هر کاری به حد کمال برسند و به بهترین شیوه آن را انجام دهند، وگرنه راضی نخواهند شد، بنابراین آنها به منتقدان سرسخت خود تبدیل می‌‏ شوند. طبیعی است این رفتار در موارد زیادی می‌‏تواند به ناامیدی، اضطراب و نگرانی منجر شود که تاثیر منفی بر سلامت روان بر جای می‌‏ گذارد. از طرفی، این توقعات بیجا و عهده‌‏‌‏ دار‌ ‏شدن مسئولیت‌ ‏های سنگین و غیر منطقی، عرصه زندگی را تنگ می‌ ‏کند و نرسیدن به کمال، آنان را دچار افسردگی و احساس گناه می‌‏ کند.

از دیگر ویژگی‌‏ های افراد کمال‌ ‏گرا، می‌ ‏توان به موارد زیر اشاره کرد :
_نگرانی زیاد در باره اشتباهات و ترس از داوری منفی دیگران
_ناتوان بودن از درخواست کمک از دیگران، حتی نزدیکترین دوستان
_ارزیابی سخت‌‏ گیرانه از خود و دیگران
_گرایش به اندیشه همه یا هیچ
_نیاز شدید به موفقیت، داشتن اهداف بلند پروازانه، جاه‌‏ طلبانه، مبهم، دست نیافتنی و تلاش افراطی برای رسیدن به این اهداف
_داشتن الگوی رفتار اجتنابی، فرار از مسئولیت‌‏ ها و قرار ندادن خود در معرض ارزیابی

عمل به پیشنهادات زیر می‌ ‏تواند به شما در مهار کمال‌ ‏گرایی کمک کند:


_ارزشمند بودن خود را در گرو پیشرفت‌ ‏ها ندانید.
_اشتباهات کوچک را بزرگ نکنید و بار و فشار روانی غیر ضروری را تحمل نکنید.
_سبک تفکر کمال‌ ‏گرایانه خود را شناسایی کنید و بکوشید آن را کنترل کنید.
_از بکار بردن جملات زیر خودداری کنید :
_باید بتوانم همه کارها را درست انجام دهم.
_هر اندازه هم تلاش کنم سودی ندارد.
_نمی‌ ‏توانم آن را انجام دهم.
_نباید اشتباه کنم و…

جایگزین برای کلمات کمال گرایانه:


به جای آن بکوشید جملات زیر را جایگزین کنید و اینها را با خود تکرار کنید:
_بیشترین توان خود را بکار خواهم گرفت.
_از اشتباهات خود درس می‌ ‏گیرم.
_باید کارها را به بخش‌ ‏های کوچکتر تقسیم کنم.
_تمرکز روی جنبه‌‏ های مثبت داشته باشید و به افکار منفی اجازه ظهور ندهید.
_روی هدف‌‏ های خود کار کنید. هدف‌ ‏ها باید به اندازه کافی بالا باشند اما نه آنقدر بالا که نتوان به آنها رسید. در واقع باید آنها را اصلاح کنید و سعی کنید که به جای هدف، از مسیر و فرآیند لذت ببرید.
_زمان محدود و معینی برای انجام کارها و تکالیف کوچکتر در نظر بگیرید. در صورتی که برای کار خود مهلت انجام کار در نظر نگیرید، آن کار هیچگاه انجام نخواهد شد یا کارها با تاخیر، وسواس و عذاب انجام می‌ ‏شوند.
_بدانید که اشکالی ندارد که عالی نباشید، همین طور که هستید به اندازه کافی خوب هستید.
_به تصویر کلی نگاه کنید و کاری را که مورد نیاز است انجام دهید. به این ترتیب شما از گیر کردن در جزییات دوری خواهید کرد.
advertising