مراقبت های لازم از ملاج یا نقاط نازک سر نوزاد

پزشکی و سلامتبارداری و کودک

- 97/09/01
مراقبت های لازم از ملاج یا نقاط نازک سر نوزاد

مراقبت‌هایی که باید از سر نوزاد انجام شود


در دوران شیرخوارگی خصوصاً در نوزادان نارس با یک فشار ساده به پوست بدن نوزاد، عفونت‌های دست وارد بدن طفل می‌شود. از این‌رو باید در قسمت سر بچه مالش شدید ایجاد نشود؛ مادران هنگام شستن سر نوزاد دقت زیادی داشته باشند و به آرامی سر آنها را شامپو بزنند تا خطر عفونت کمتر شود.

در سر، دو منطقه ملاج فوق قدامی و خلفی وجود دارد


این دو منطقه محل اتصال استخوان‌های پیشانی و آهیانه دو طرف در قدام سر است؛ ملاج خلفی از اتصال استخوان‌های آهیانه در پشت سر و استخوان پس‌سری تشکیل شده است؛ در این میان نقطه‌ای خالی باقیمانده که به هم نمی‌چسبد و پوستی نرم دارد که این محل برای این در نوزاد ایجاد شده تا فرصت رشد حجمی و فیزیکی مغز را در 2 سال اول زندگی برای طفل فراهم کند.
اگر ملاج فوق قدامی و خلفی به هم می‌چسبیدند، به مغز اکسیژن نمی‌رسید و همین امر مانع از رشد دور سر می‌شد؛ در قسمت ملاج خلفی چهار تا شش ماهگی و قدامی تا 18 ماه باز بوده و اندازه وسیعی دارد که در 19 ماهگی بسته می‌شود.

قسمتی از سر نوزاد حالت نرم و فرو رفتگی دارد


باید در دوران نوزادی به این قسمت از سر نوزاد فشاری وارد نشود چرا که این محل با مغز، سر و کار دارد؛ در صورتی که به این قسمت از سر ضربه و خراشی وارد شود عملکرد مغز دچار مشکل و موجب مننژیت در نوزاد می‌شود.
در قسمت نرم و فرورفتگی سر نوزاد، پوسته‌هایی وجود دارد که بسیاری از مادران سعی دارند این پوسته‌ها را از بین ببرند؛ این پوسته‌ها تا زمان سفت شدن جمجمه نوزاد باقی می‌ماند؛ مادران با استفاده از لوسیون‌ها و روغن‌های بچه می‌توانند این قسمت را چرب کنند.

نگرانی هایی در مورد نقاط نرم روی سر نوزاد


برخی موارد وجود دارد که شما باید در مورد نقاط نرم روی سر نوزاد خود نسبت به آنها نگران باشید. طاهر طبیعی ملاج کودک سخت بوده و با لمس به میزان اندکی فرو می‌رود. در صورتی که هر یک از علائم زیر را مشاهده کردید باید به متخصص اطفال مراجعه کنید:

ملاجی که به میزان زیادی تورفته باشد. ممکن است بدن نوزاد دچار کم‌آبی شده باشد. باید توجه داشته باشید که اگر نوزاد شما بیمار است؛ پزشک تورفتگی یا بیرون‌زدگی ملاج نوزاد را مورد معاینه قرار دهد.

ملاجی که به میزان زیادی برآمدگی داشته باشد. ممکن است نوزاد دچار التهاب مغزی شده باشد. در صورتی که ملاج نوزاد شما ضربه خورده باشد و او تب کرده باشد یا به شدت بیحال شده باشد باید نگران بود. ممکن است ملاج کودک در هنگام گریه کردن، سرفه کردن، تخلیه باد معده یا استفراغ کردن برآمده شود؛ در صورتی که پس از رفع علت، برآمدگی برطرف شود جای نگرانی نیست اما در غیر این صورت باید حتماً به یک متخصص اطفال مراجعه کنید.

متخصص اطفال بهترین فردی است که می‌تواند در مورد ملاج نوزاد شما نظر بدهد اما زمانی که شما به پرستار تریاژ مطلب را می‌گویید ممکن است از شما بخواهد که ملاج کودک را دیده و برآمدگی یا تورفتگی غیرطبیعی آن به وی توضیح دهید.
advertising