آیا مدفوع سبز نوزاد خطرناک است

پزشکی و سلامتبارداری و کودک

- 97/09/01
آیا مدفوع سبز نوزاد خطرناک استاولین مدفوع نوزاد سیاه مایل به سبز تیره و چسبیده است و مکونیوم نام دارد که از مایع آمنیوتیک، مخاط، سلول های پوستی و چیزهای دیگر مصرف شده در دوران جنینی تشکیل شده است، این مدفوع بوی خاصی ندارد و رنگ سبز آن به دلیل پیگمان های صفراوی است.
با گذشت چند روز از تولد کودک مدفوع او روشن تر می شود و سبز روشن تر می گرددو چسبندگی آن نیز کمتر می شود. این تغییر رنگ در مدفوع کودک نشادن دهنده خوب عمل کردن روده و معده و هضم شیر است.

رنگ مدفوع طبیعی کودک


مدفوع نوزاد در صورت استفاده از شیر مادر شل و زرد خردلی رنگ است که بوی ترشیدگی (اسیدی) دارد و تا هنگامی که فقط از شیر مادر تغذیه کند و چیزی به جز آن نخورد همین طور است. نوزادی که از شیر خشک تغذیه می کند رنگ مدفوع زرد کم رنگ دارد و مدفوع او سفت و مختصری قلیایی یا خنثی است و بوی زیاد می دهد.

تعداد دفعات مدفوع در نوزادان


تعداد 4 تا 7 نوبت دفع موفوع در نوزادان شیر مادرخوار طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد اما کودکانی که با شیر خشک تغذیه می کنند دفعات مدفوع کمتری دارند.

آیا مدفوع سبز نوزاد نوزاد نشانه سرما خوردگی اوست؟


در شش هفته ابتدای تولد شاید رنگ مدفوع سبز روشن باشد که طبیعی است و برخلاف باور برخی ها کودک سرما نخورده است .

علت مدفوع مداوم سبز نوزاد


ممکن است نوزاد شیر زیادی یکباره خورده باشد. این مسئله باعث می شود معده حباب زیادی ایجاد کند که منجر به سبز شدن مدفوع می شود. می توانید به پشت دراز بکشید و نوزاد شیر بدهید. در این حالت شیر با سرعت وارد دهان نوزاد نمی شود و حباب زیادی داخل معده او تجمع نمی کند.

ممکن است نوزاد به داروهایی که شما می خورید مانند آنتی بیوتیک ها یا مکمل های آهن حساسیت داشته باشد. همچنین ممکن است به داروهایی که خودش می خورد یا به واکسن حساسیت داشته باشد.

ممکن است به نوزاد به چیزی که شما خورده اید واکنش نشان داده است. ممکن است نوزاد همراه با مدفوع سبز علائم اگزما و جوش نیز نشان دهد (اگزما پوستی در نوزادان). در این مورد باید به پزشک مراجعه کنید.

ممکن است نوزاد دچار عفونت شده باشد، به خصوص اگر اسهال باشد (درمان اسهال کودکان زیر دو سال ). مدفوع حاصل از شیر مادر معمولا شل است اما اگر تغییری در مدفوع نوزاد مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید.

برای کمک به هضم راحت تر شیر، به نوزاد اجازه دهید هر زمانی که دوست دارد استراحت کند. ممکن است دوست داشته باشد بین شیر خوردن کمی صبر کند سپس به ادامه کار بپردازد. به یاد داشته باشید نوزاد می داند چه مقدار شیر نیاز دارد و نمی توانید بیش از حد به او شیر بدهید.
advertising