آموزش چندین روش بسیار آسان برای شیر دادن به دوقلوها

پزشکی و سلامتبارداری و کودک

- 98/08/13
آموزش چندین روش بسیار آسان برای شیر دادن به دوقلوهاشیر دادن به دوقلو ها روش های متفاوتی دارد. چند هفته اول شیر دهی به دو قلو ها میتواند بسیار چالش بر انگیز باشد، پس حتما از بقیه کمک بگیرید. سعی کنید تا جای ممکن در چند هفته ابتدایی پس از زایمان استراحت کنید و از همراهی نوزاد هایتان لذت ببرید. پیشنهاد میکنم حتما با ادامه این مقاله همراه ما باشید.

کمک داشتن خیلی مهم است. زمانی که متوجه میشوید دو قلو باردار هستید بسیار مهم است که از همسر خود و یا اعضای خانواده تان درخواست کمک کنید. پزشک و یا همیار شما می تواند در مسائلی مثل موقعیت های مناسب شیر دهی، نحوه قرار دادن بالشت ها برای راحتی بیشتر و وسایلی که نیاز دارید شما را راهنمایی کنند تا راحت تر به دو قلو هایتان شیر بدهید.

هنگام شیر دادن به دو قلوها به چه چیزی فکر کنید؟


شیر طبیعی مادر بسیار مغذی و مخصوصا برای دو قلو هایی که ممکن است اندکی کوچک تر باشند بسیار مهم است. مادر ها میتوانند به اندازه ای شیر تولید کنند که حتی برای بیش از 2 بچه هم کافی باشد. اگر پس از زایمان مریض حال و یا خسته باشید، شیر دادن به دو قلو ها میتواند خیلی سخت باشد. دو قلو های تازه بدنیا آمده نیاز دارند تا در دفعات بیشتر (اما مقدار کمتر در هر دفعه) شیر بخورند چراکه توانایی لازم را برای مکیدن به مدت طولانی ندارند.

اگر کودکان شما زود تر از موعد بدنیا آمده باشند اندازه کوچک تری دارند و همچنین قدرت مکیدن زیادی نیز نخواهند داشت. همین امر ممکن است تولید شیر در مادران را با اندکی تاخیر مواجه سازد. برخی اوقات ممکن است که یکی از دو قلو های شما یا هر دو آن ها نیاز به شیر کمکی (شیر طبیعی یا شیر خشک) داشته باشند. اگر فرزندان شما به اندازه کافی وزن اضافه نمیکنند و یا یکی کوچک تر و ضعیف تر از دیگری است، ممکن است پزشک توصیه کند که به آن های شیر خشک بدهید. وزن کودکان خود را کنترل کنید و همواره با پزشک خود در ارتباط باشید.

خیلی از مادر ها هنگام شیر دادن به دو قلو ها، هر کدام از سینه ها را به یکی از کودکان میدهند اما توصیه میشود که این کار را انجام ندهید. اگر کودک از هر دو سینه تغذیه کند رشد بهتری خواهد داشت. در میانه زمان شیر دهی جای بچه ها را عوض کنید تا تعادل رعایت شود. (این نکته زمانی اهمیت بیشتری پیدا میکند که یکی از دو قلو ها قدرت مکیدن بیشتری داشته باشد)

بیاد داشته باشید که هر مقداری از شیر طبیعی مادر بسیار مفید است اما اگر توانایی لازم برای تامین نیاز های دو قلو ها را ندارید، میتوانید بصورت ترکیبی از شیر خشک به همراه شیر خودتان استفاده کنید و یا اینکه بطور کامل از شیر خشک استفاده کنید.
آموزش چندین روش بسیار آسان برای شیر دادن به دوقلوها

مدیریت زمان در شیر دادن به دوقلوها


شما میتوانید دو قلو ها را بصورت همزمان یا جداگانه شیر بدهید. اگر توانایی لازم را دارید میتوانید بصورت همزمان این کار را انجام دهید. البته در چند روز ابتدایی که در حال یاد گرفتن روش شیر دهی هستید، سعی کنید که بصورت جداگانه به کودکانتان شیر بدهید.

شیر دادن همزمان دوقلو


زمانی که یکی از بچه های برای شیر خوردن از خواب بیدار میشه، دیگری را هم بیداری کنید. این کار به شما بیشترین فرصت را برای استراحت کردن بین زمان شیر دهی را میدهد. برای شیر دادن همزمان ممکن است به کمی کمک نیاز داشته باشید.

شیر دادن جداگانه دوقلو


اگر که کسی را برای کمک ندارید و یا هر دو بچه کوچک هستند، کنترل آن ها در وضعیت مناسب میتواند دشوار باشد. در چنین شرایطی میتوانید به بچه ها بصورت جداگانه شیر دهید اما هر موقع که توانستید سعی کنید بصورت همزمان شیر بدهید چراکه خیلی آسان تر است.

موقعیت های مناسب شیر دادن به دو قلو ها


روش های بسیاری برای شیر دادن به دو قلو ها وجود دارد که با توجه به سن آن ها متفاوت است. هیچ روش بی نقص و ایده آلی وجود ندارد. سعی کنید حالتی را انتخاب کنید که برای شما و نوزاد هایتان راحت تر است.

به چند نمونه ای که در ادامه آمده است توجه کنید.

روش نگه داری زیر بازوها برای شیر دادن به دوقلوها


این روش بهترین حالت برای دو قلو های کوچک است مخصوصا اگر کسی را برای کمک نداشته باشید. اگر عمل سزارین داشته اید، این روش بسیار راحت است چراکه هیچ فشاری بر روی شکم وجود ندارد.

شیر دادن به دوقلوها با روش حالت 7 یا V


این روش به شما اجازه میدهد تا دراز کشیده شیر بدهید و مخصوصا شب ها یا زمانی که نشستن برای شما دشوار است بسیار مناسب میباشد.

شیر دادن به دوقلو ها بصورت موازی


این حالت بیشتر مناسب زمانی است که بچه ها کمی بزرگ تر شده اند و خیلی نمیتوان سر آن ها را کنترل کرد. در این وضعیت هر دو کودک در یک جهت دراز میکشند.
یکی از ابزار های کاربردی که برای شیر دادن به دو قلو ها وجود دارد، بالشت شیر دهی دو قلو ها میباشد که به نحوی طراحی شده است تا شیر دادن به دو قلو ها را آسان تر کند. این بالشت های نرم و لطیف یک سطح حمایت کننده را ایجاد کرده تا بچه ها راحت تر سینه را به دهن بگیرند.
advertising