راهنمای کامل نحوه دراز کشیدن و بلند شدن در بارداری

پزشکی و سلامتبارداری و کودک

- 98/04/27
راهنمای کامل نحوه دراز کشیدن و بلند شدن در بارداریهنگامی که بارداری سراغتان بیاید، تغییرات زیادی را هم با خود می آورد، هم در زندگی شخصی و هم در سلامتی شما. یک شکم محدب، عدم تعادل هورمونی، سینه های بزرگ و خستگی مداوم، فقط چند تا از آنهاست. این تغییرات می تواند باعث ناراحتی هر خانم باردار شود. بسیاری از این افراد در هنگام شب برای خوابیدن و نحوه دراز کشیدن و بلند شدن مشکل دارند و خوابیدنشان ممکن است حتی بدون داشتن تحرک در بدن نیز دشوار باشد.

یکی از دلایل این امر می تواند این باشد که برای زنان به طور کلی کارهای زیادی در خانه شان اهمیت دارد. حتی فعالیت های کوچک مانند راه رفتن، بلند شدن، استراحت روی صندلی و یا آشپزی در آشپزخانه، نیاز به انرژی زیادی دارند. در حالی که آشکار است که شما ممکن است نیاز به انجام کارهایی با سرعت بالا داشته باشید، هنگام بارداری، لازم است که از ایمنی و سلامت کودک خود اطمینان حاصل کنید. اولین قدمی که شما باید برای اطمینان از ایمنی کودک خود بردارید این است که خودتان سلامت و ایمن باشید.

برای کمک به شما در این مورد، یک راهنمای گام به گام برای نحوه دراز کشیدن و بلند شدن در جهت هرچه راحت تر طی شدن بارداری تان، ارائه شده است.

هنگام خوابیدن در بارداری باید موقعیتتان چگونه باشد


– تعدادی بالش را در رختخواب خود قرار دهید.
– با کمک دست همسرتان و یا روی تکیه گاه مخصوص نشستن روی تخت، بنشینید.
– بهتر است که تخت هر چه به شما نزدیکتر باشد.

چگونه دراز بکشیم


– پس از نشستن، تا جایی که ممکن است به عقب بروید. بدن خود را با دستتان مراقبت کنید و از یک سمت بدن خود را پایین بیاورید.
– در نهایت، کمی زانوهای خود را خم کنید و آنها را بر روی تخت بکشید.
– برای تسکین ناراحتی، در حین دراز کشیدن، بالش نرم بین پاهایتان بگذارید.

به کدام پهلو دراز بکشیم


به گفته کارشناسان، بهترین حالت، دراز کشیدن به پهلوی چپ، گردش خون شما را بهبود می بخشد. این باعث می شود که خون حاوی مواد مغذی، یک مسیر قابل دسترس تر برای جفت شما داشته باشد که غذای مورد نیاز را برای کودک شما فراهم می کند.
در صورتی که به خوابیدن زیاد به یک سمت در طول ساعات شب عادت ندارید، می توانید جهتتان را عوض کنید. این کار اطمینان حاصل خواهد کرد که در طول زمان خواب، راحت باشید.

مواردی که باید از آنها اجتناب کرد


– طی یک حرکت انفجاری و سریع روی تخت ننشینید؛ این کار باعث ایجاد کشیدگی در بدن شما خواهد شد.
– پس از سه ماهه اول، از به پشت دراز کشیدن صاف و طاقباز خوابیدن بپرهیزید، زیرا ممکن است منجر به حالت تهوع، سرگیجه و کمر درد شود.
– دمر خوابیدن بر روی شکم نه تنها بر کودک تاثیر منفی می گذارد، بلکه باعث اختلال در شکل گیری و رشد شکم شما خواهد شد.
– درست قبل از خواب، هیچ گونه مایع یا آب مصرف نکنید. این کار ممکن است باعث شود به جهت استفاده از سرویس بهداشتی، بارها شما را از تخت خواب به دستشویی بکشاند.
– از آنجا که سوزش سر دل یک بیماری معمول در زنان باردار است؛ توصیه می شود که وعده های غذایی تان حداقل ۲ ساعت قبل از خواب باشد.
– در صورتی که به پهلو نخوابیده اید، کار را با غلطیدن به پهلو آغاز کنید.
– زانوهای خود را به آرامی به سمت لبه تخت بچرخانید.
– با کمک دست های خود به آرامی بنشینید.

طرز صحیح بلند شدن


– قبل از ایستادن، سعی کنید حداقل یک دقیقه در موقعیت نشستن روی تخت بمانید. بلافاصله بلند شدن می تواند موجب ایجاد سردرد در شما شود.
– نفس عمیق بکشید و به آرامی بایستید.
– در صورت نیاز، سعی کنید از کمک دیگران نیز استفاده کنید.
در هر زمان که به مشکلی بر خوردید، نگران نباشید، شما تنها نیستید و هیچکس از شما انتظارات سابق را ندارد. همانطور که گفتیم، از این که کمک بخواهید، نترسید. سختی ای که در حال تحمل آن هستید، ارزشش را دارد و یک کوچولوی پر از شادی در راه است
advertising