درمان یبوست کودکان با شیوه های خانگی

پزشکی و سلامتبارداری و کودک

- 98/03/23
درمان یبوست کودکان با شیوه های خانگییبوست نه تنهای وضعیتی آزاردهنده و دردناک برای بزرگسالان بلکه برای نوزادان نیز هست. در زمان یبوست نوزاد تماشای گریه و رنج کشیدن کودک دلبندتان از این ناخوشی بسیار دشوار است.بنابراین ما در اینجا کارها و روش هایی برای رفع یبوست در کودکان می آموزیم شکم برآمده، درد شدید شکم، ناراحتی یا گریه قبل از دفع، مدفوع خشک و گلوله‌مانند، و اجابت مزاج کمتر از ۳ بار در هفته از نشانه‌های یبوست نوزاد شما هستند.

درمان خانگی برای یبوست نوزادان


ماساژ شکم / نرمش / محلول شکر / آب آلو / شربت ذرت سیاه / حمام آب گرم / استفاده از روان کننده‌ها در مقعد / شکر قهوه‌ای (یک اونس آب جوشیده‌ی خنک را بردارید و نصف قاشق چایخوری شکر قهوه‌ای به ان اضافه کنید. تا زمانی‌که مدفوع نوزاد نرم می‌شود، سه بار در روز و درست قبل از شیر خشک این محلول را به او بدهید(. / روغن کرچک / کشمش /شیر / چای گیاهی / جوشانده‌های گیاهی / چای های گیاهی (چای نعناع فلفلی ،چای بابونه ،چای زنجبیل ، دم کرده مقداری ریشه‌ی زنجبیل (تازه) ) و...
درمان یبوست کودکان با شیوه های خانگی

رژیم مناسب نوزادان مبتلا به یبوست


با رعایت یک رژیم مناسب می‌توان خطر یبوست در کودکان را تا حد زیادی کاهش داد. مایعات (سوپ‌های سبزیجات و آب میوه ها)، غلات صبحانه‌ی سبوس‌دار و خوراکی های سرشار از فیبر (اسفناج، لوبیا، نخودفرنگی، گوجه فرنگی خام، سیب‌زمینی‌های شیرین و …)، سبب تسکین علائم مرتبط با یبوست می‌شوند.این رژیم با توجه به سن کودک متفاوت است.

رفع یبوست نوزاد کمتر از ۲ ماه


از آن جایی که نوزاد بسیار کوچک است، هرگونه غذایی تهیه شده‌ای برای او غیرقابل مصرف است. بهتر است به جای درمان خودسرانه به پزشک مراجعه کنید.

رفع یبوست نوزاد 2ماهه و بزرگتر ازماه


تقریبا به طور منظم ۳ اونس آب در رژیم او بگنجانید. می‌توانید ۲ اونس آب سیب یا انگور رقیق شده به او بدهید.

رفع یبوست نوزاد4 ماهه و بزرگ‌تر از آن


کودکان در این سن می‌توانند غذاهای جامد بخورند. بنابراین می‌توانید مواد پرفیبری مانند هلو، لوبیا، نخودفرنگی، و اسفناج را به رژیم آن‌ها اضافه کنید.

رفع یبوست نوزاد5-10ماه


به کودک خوراکی‌های پوره شده بدهید. مطمئن شوید هیچ گونه ماده‌ی درشتی در غذا باقی نماند.

رفع یبوست نوزاد 1ساله


اگر کودک‌تان در این سن قرار دارد، به او خوراکی‌های له شده بدهید. اشکالی ندارد مقداری ذرات درشت در غذا بماند.

نکته های جهت رفع یبوست نوزادان


- آب بدن نوزادتان را حفظ کنید. در فواصل مساوی به او مایعات بدهید.
- یک زمان منظم برای توالت رفتن در نظر بگیرید و کودکتان را ترغیب به اجابت مزاج کنید.
- قبل از آن که به او آب میوه بدهید (آب سیب، آب آلو یا آب گلابی)، آن‌ها را با آب رقیق کنید؛ در غیر این صورت ممکن است سبب اسهال، تورم و نفخ معده شود.
- اگر یک مادر شیرده هستید، محصولات لبنی را از رژیم‌تان حذف کنید.
- فعالیت‌های فیزیکی مانند پریدن، دویدن، و راه رفتن را به برنامه‌ی روزانه‌ی کودک‌تان اضافه کنید. این کار به عملکرد مناسب سیستم گوارش کمک می‌کند.
- به کودک‌تان شیر گاو ندهید، زیرا هضم آن برای برخی کودکان دشوار است. به جای آن می‌توانید از شیر سویا استفاده کنید که مواد مغذی فراوانی دارد و گوارش آن آسان است.
- از شیرخشک کم‌آهن استفاده نکنید زیرا تاثیری بر یبوست ندارد و مانع رشد کودک می شود.
- به کودک غلات صبحانه برنجی، هویج، موز، پوره سیب ، نان سفید، محصولات لبنی (به جز ماست)، سیب زمینی یا پاستا ندهید. هم چنین، از مواد غذایی فرآوری شده یا تصفیه شده نیز پرهیز کنید.
- بدون مشورت با پزشک به کودکان ملین ندهید.
advertising