درمان مدفوع سفت و یا یبوست در کودکان

پزشکی و سلامتبارداری و کودک

- 97/10/24
درمان مدفوع سفت و یا یبوست در  کودکان

علائم یبوست در کودکان


در طول هفته از دو یا سه بار کمتر دفع مدفوع داشته باشد
مدفوعش سفت باشد و یا خشک و حجیم باشد
دفع مدفوع به سختی و همراه با درد صورت گیرد

دقت کنید نوزادان میتوانند بعد هر بار تغذیه شیر یکبار اجابت مزاج داشته باشند و تا روزی 4 بار دفع مدفوع داشته باشند ولی اگر تا چند روزم اجابت مزاج نداشتند و در هنگام دفع مدفوعی نرم که بدون درد و سختی باشد داشته باشند جای نگرانی نیست و با بیشتر شدن سن کودک شما تعداد دفعات مدفوع نیز کاهش می یابد و می تواند از روزی سه چهار بار تا هر 4 روز یکبار هم باشد.
به اجابت مزاج کودک خود دقت کنید گاهی نوزادان هنگام دفع مدفوع به خود فشار می اورند ولی مدفوعشان نرم است در این موارد هم کودک شما به یبوست دچار نیست.

علل بروز یبوست در کودکان


به طور کلی تغییر شیر خشک کودک به صورت موقت می تواند باعث یبوست گردد برای رفع آن باید به شیرخشک به مقدار کافی آب افزود و یا هنگام گرفتن کودک از شیر و یا استفاده از غذای کمکی و یا شیر گاو، عدم نوشیدن آب کافی بخصوص در فصلهای گرم، گاها استفاده از بعضی داروها، مسافرت رفتن و تغییر آب و ها نیز از دلایل دیگر بروز یبوست می باشد ولی تا مدت زمان یبوست در کودکان بیشتر از دو هفته نشود یبوست مزمن نبوده و نیازی به درمان خاص ندارد.

در بعضی موارد ترس کودک از دستشویی ( به دلیل وجود سوسک و یا دلایل دیگر)، بازیگوشی کودک و سرگرم شدنش به بازی ، خجالت کشیدن از رفتن به دستشویی در مکان های عمومی و یا مدرسه و ازین قبیل موارد در کودکان که باعث عدم دفع به موقع مدفوع میگردد به تدریج تنبلی روده و تجمع مقدار زیادی مدفوع در قسمت تحتانی روده را به همراه دارد و اجابت مزاج کودک با درد خواهد بود که خود باعث می شود کودک از دفع مدفوع خودداری نماید

علائم یبوست مزمن در کودکان


دردهای شکمی ، قلنجی(کرامپی) که در اثر دفع سخت و باد شکم می باشد
نوزادانی که هنگام دفع مدفوع پاهای خود را سیخ میکنند و یا کودکانی که بر روی نوک پا راه میروند را باید از نظر یبوست بررسی نمود در صورت داشتن یبوست و جدی نگرفتن والدین باعث بروز مشکل خواهد شد
بی اشتهایی و بی قراری کودک
باد کردن شکم و تهوع داشتن کودک
مشاهده رگه های روشن خون در مدفوع در اثر شقاق مقعدی ( فیسور آنال)
تعداد دفعات اجابت مزاج (دفع مدفوع) در کودک، دو بار و یا کمتر باشد.
کودکی که بعد از یاد گیری دفع مدفوع در دستشویی و توالت، حداقل یک بار در هفته دچار بی اختیاری مدفوعی شود.
سابقه ی تجمع و یا احتباس مدفوع را داشته باشد.

درمان یبوست کودکان


یکی از راههای درمان اصلاح رژیم غذایی می باشد:
ا ستفاده از رژیم غذایی فیبردار و ملین مانند میوه ها و سبزی جات همچون آلو ، کدو سبز و کدو حلوایی، غلات آماده سبوس دارو ...
استفاده بیش از حد از شیر باعث یبوست شده لذا بیش از 450 میلی لیتر در روز استفاده نگردد
از آب کافی استفاده بنمائید
روش دیگر این است که به کودک خود آموزش اجابت مزاج دهید و از او بخواهید 10 دقیقه پس خوردن وعده غذایی به مدت 5 دقیقه روی توالت بشیند تا کم کم تنبلی روده از بین رفته و الگوی مناسب دفع ایجاد گردد. برای بهتر انجام شدن این روش می توانید به کودک خود در صورت اجابت مزاج به موقع و منظم پاداش بدهید و یا به عنوان پاداش اجازه بدهید کاری را که دوست دارد انجام دهد.
یکی از روشهای درمان استفاده از داروهای ملین می باشد که حتما باید تحت نظر پزشک متخصص و با توجه به سن کودک تجویز گردد ( میتوانید از شیاف گلیسیرین تنها برای یک یا دوبار جهت نرم کردن مدفوع استفاده کرد)
در انتها یادآوری می نمایم هیچ داروئی را بدون نظر پزشک متخصص خود استفاده ننمائید و اگر یبوست کوکان زیر 3 ماه بیشتر از 24 ساعت و از 3 ماه تا 11 سال با رعایت موارد گفته شده بیشتر از یک هفته به طول کشید و یا درد شدید شکم و تب به همراه داشت حتما به پزشک خود مراجعه نمائید.

نقش جراحی در درمان یبوست مزمن:


اغلب بیماران با یبوست مزمن با درمان دارویی و بدون نیاز به جراحی خوب می‌شوند. تعدادی از این بیماران علیرغم درمان طبی مناسب و قوی، مقاوم به درمان بوده و حتی بعد از بلوغ هم این‌ها بی‌اختیاری مدفوعی داشته و از یبوست مزمن رنج می‌برند. بعضی از انواع اعمال جراحی در مواردی توصیه‌شده است. ولی اثربخشی آن‌ها کاملاً مورد تائید نیست.در بیماری هیرشپرونگ جراحی نقش اساسی و قطعی را ایفا می کند ابتدا کولوستومی می کنیم یعنی روده بزرگ را از ورای شکم بیرون می گذاریم تا به صورت موقت دفع از آن محل صورت بگیرد سپس در مرحله بعدروده بدون عصب را برداشته و روده حاوی عصب را به مقعد پیوند می زنیم.
در فیشر یاشقاق مزمن جراحی نقش اساسی در درمان دارد. در تنگی مادرزادی مقعد یا جابه جایی آن با اصلاح و بازسازی کانال مقعدی مشکل بیمار رفع می شود. در پرولپس یا افتادگی رکتوم یا راست روده جراحی می تواند نقش درمانی داشته باشد. آبسه های چرکی و فیستول های ناحیه مقعد به درمان جراحی نیاز دارند.
advertising