از خواص آب ماست چه می دانید

پزشکی و سلامتتغذیه

- 97/10/02
از خواص آب ماست چه می دانیدآب ماست دارای مقادیر زیادی مواد معدنی خصوصا کلسیم و ویتامین‌های محلول در آب مثل ویتامین ب ۲ و ویتامین ب ۶ است به همین دلیل به فردی که باید چربی و پروتئین کمی مصرف کند و در مقابل به مواد معدنی و ویتامین نیاز دارد توصیه می‌شود آب ماست بیشتری مصرف کند.

آب ماست دارای مقادیر کمی پروتئین است و بدن می‌تواند به راحتی از این مقدار پروتئین به طور مطلوب استفاده کند؛ بنابراین برای افرادی که به دلیل داشتن پروتئین بالا، از خوردن شیر منع شده اند، آب ماست به عنوان یک جایگزین مناسب توصیه می‌شود.

آب ماست از يبوست جلوگيري مي كند. منبع پروتئين خوبي براي مشكلات كليوي است و سلول هاي ايمني بدن را فعال مي كند. با توجه به اينكه آب ماست مقدار كمي چربي و پروتئين دارد در مقايسه با شير ميزان مواد با ارزش آن در هر كالري بيشتر است. بنابراين به فردي كه بايد چربي و پروتئين كمي مصرف كند و در مقابل به مواد معدني و ويتامين نياز دارد ، توصيه مي شود آب ماست بيشتري مصرف كند.
برای كساني كه از يبوست رنج مي برند با خوردن آب ماست مي توانند اين مشكل را رفع كنند. كافي است هر روز يك ليوان آب ماست بنوشند. با نوشيدن آب ماست ، اسيد لاكتيك و ميكروب هاي اسيد لاكتيك موجود در آب ماست ، روده را به راحتي تحريك مي كند .

مصرف آب ماست، نه بار كليه ها را سنگين مي كند و نه داراي پروتئين است كه در اثر تجزيه موادي تشكيل گردد كه باعث چاق شدن باسن و ران و شكم گردد.

كليه ها مي توانند مقادير كم پروتئين را تحمل كنند، زيرا در صورت مصرف زياد پروتئين مواد حاصل از تجزيه آن، فشار را در كليه ها افزايش داده و در نهايت اجزاء تشكيل دهنده كليه صدمه ديده و حساس مي شوند.

به استثناي آب ماست، تقريباً تمام مواد لبني كه منبع تأمين كلسيم و ويتامين مي باشند ، داراي مقادير زيادي پروتئين هستند . آب ماست داراي مقادير كمي پروتئين است و بدن مي تواند به راحتي از اين مقدار پروتئين، به طور مطلوب استفاده كند. بنابراين براي افرادي كه به دليل داشتن پروتئين بالا، از خوردن شير منع شده اند، آب ماست به عنوان يك جايگزين مناسب توصيه مي شود .

با نوشيدن آب ماست به جنگ سلول هاي چربي برويد. با رژيم محتوي آب ماست، خيلي از افراد چاق وزن خود را كم مي كنند. نبودن چربي، پايين بودن كالري، و وجود ويتامين و مواد معدني در آب ماست، بدون ايجاد كمبود مواد مغذي ، لاغر شدن را تسهيل مي كند. علاوه بر اين، خوردن آب ماست هضم غذا را شدت مي بخشد.

پروتئين آب ماست براي سيستم ايمني بدن مناسب است . علاوه بر باكتريهاي اسيد لاكتيك موجود در آب ماست تازه ، پروتئين موجود در آن به سيستم ايمني بدن قدرت مي بخشد .

تذكر : كسانيكه يبوست ندارند بايد از مصرف زياد آب پنير يا آب ماست خودداري كنند زيرا باعث اسهال مي شود.
advertising