خواص دارویی و فواید آلو کاکادو برای بدن

پزشکی و سلامتتغذیه

- 98/10/21
خواص دارویی و فواید آلو کاکادو برای بدنآلوی کاکادو بسیار شبیه میوه زیتون می باشد، رنگ آن سبز کمرنگ و ظاهر بیضی شکل دارد و هسته سخت و چوبی در وسط آن قرار گرفته است.آلو کاکادو از هزاران سال قبل به عنوان داروی سنتی برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شده است. این میوه سرشار از ویتامین C است و به عنوان ماده غذایی آنتی اکسیدان، ضد سرطان، ضد التهاب و ضد باکتریال شناخته شده که خطر ابتلا به بیماری های قلبی، آلزایمر، مشکلات چشم و پیری زودرس را کاهش می دهد.

آلو کاکادو به نام هایی همچون آلو سبز و آلو وحشی نیز شناخته شده است.آلو کاکادو گیاه گلداری است که بیشتر از آن که به آلو مرتبط باشد با بادام رابطه دارد.این میوه برخلاف بسیاری از میوه های دیگر بعد از رسیدن روی درخت می ماند.بومیان استرالیا در سفرهای طولانی خود برای شکار از این میوه بیشتر به عنوان دارو استفاده می کردند.

خاصیت باور نکردنی آلو کاکادو برای سلامتی



1. آلو کاکادو منبع عالی ویتامین C


آلو کاکادو دارای بیشترین مقدار ویتامین C طبیعی ثبت شده در میان مواد غذایی جهان است و گفته شده با مصرف هر 100 گرم از این میوه بیش از 3 هزار درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین C تامین می شود. این در حالیست که سطح ویتامین C موجود در همین مقدار پرتقال 59.1 درصد و همین مقدار بلوبری 10.8 درصد نیاز روزانه بدن می باشد. همان طور که می دانید ویتامین C از آنتی اکسیدان های قوی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده ، استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد و به سنتز کلاژن، جذب آهن در بدن، سلامت قلب، حافظه و توانایی شناختی کمک می کند و باعث کاهش فشار خون بالا می شود.مصرف ویتامین C به جذب منابع گیاهی آهن کمک می کند و به خصوص برای گیاهخواران و افراد وگن و کسانی که دچار کمبود آهن هستند بسیار مفید است.از آن جا که مقدار ویتامین C موجود در آلو کاکادو پس از چیدن بسیار سریع کاهش پیدا می کند معمولا هنگام حمل و نقل و فروش آن را منجمد می کنند. از سوی دیگر پختن نیز تاثیر بدی روی سطح ویتامین C این میوه می گذارد، آزمایشی نشان داده مقدار ویتامین C موجود در سس آلو کاکادو 16.9 درصد کمتر از میوه خام آن است، اگرچه همچنان از نظر ویتامین C در سطح بالایی قرار دارد.

2. آلو کاکادو تقویت سیستم ایمنی بدن


همان طور که قبلا اشاره کردیم آلو کاکادو به دلیل ویتامین C فراوان به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و به همین دلیل مصرف آن خطر بروز بیماری های مختلف به خصوص سرماخوردگی و آنفلوآنزا را کاهش خواهد داد.

3. خواص آلو کاکادو برای پوست


ویتامین C موجود در آلو کاکادو به تولید کلاژن کمک کرده، تغییرات رنگ پوست را کاهش می دهد و از تغییرات پوست ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید جلوگیری می کند.ویتامین C برای کاهش چین و چروک و لک های پیری پوست نیز مفید می باشد. آلو کاکادو حاوی مواد معدنی کمیاب و آنتی اکسیدان های قوی دیگری مانند ویتامین E، روی، آهن، فولات و لوتئین نیز می باشد که پوست را تقویت و تغذیه کرده و از پیری زودرس پیشگیری می کنند.

4. آلو کاکادو پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی


از دیگر مزایای ویتامین C فراوان آلو کاکادو می توان به سلامت قلب و عروق اشاره کرد، این میوه خطر بروز نارسایی قلبی و سایر مشکلات قلبی را کاهش می دهد.

5. آلو کاکادو ضد سرطان


مواد مغذی موجود در آلو کاکادو به پیشگیری و مقابله با سرطان کمک می کنند. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده عصاره این میوه دارای خاصیت ضد التهابی است که می تواند خطر ابتلا به برخی انواع سرطان را کاهش دهد و از بدن در برابر سرطان و جهش های سلولی محافظت کند.اسید الاژیک و گالیک اسید موجود در این میوه نیز برای سلول های سرطانی سمی بوده و آن ها را از بین می برند.

6. آلو کاکادو ضد التهاب قوی است


آلو کاکادو از بدن در برابر بیماری های التهابی همچون روماتیسم مفصلی محافظت کرده و طبق مطالعات لوله آزمایشی عصاره میوه و برگ این گیاه باکتری های ایجاد کننده توسط عفونت عامل این بیماری را مهار می کند.این خاصیت آلو کاکادو احتمالا از تانن های موجود در آن نشات گرفته است.

7. آلوی کاکادو برای درمان آلزایمر


آلو کاکادو به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی قوی – که گفته شده 7 برابر بیشتر از کورکومین است – با رادیکال های آزاد مقابله کرده و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را کاهش می دهد و به عنوان کمک درمان طبیعی آلزایمر شناخته شده است.

8. آلو کاکادو سرشار از اسید الاژیک


آلو کاکادو سرشار از نوعی اسید آلی به نام اسید الاژیک است که به خانواده پلی فنل ها تعلق داشته و به عنوان آنتی اکسیدانی قوی شناخته شده است. اسید الاژیک معمولا در میوه هایی همچون توت فرنگی، گردو و بادام یافت می شود و دارای خواص متعددی می باشد که از جمله آن ها می توان به خاصیت ضد سرطانی، ضد التهابی، ضد میکروبی و پریبیوتیکی اشاره کرد.
خواص دارویی و فواید آلو کاکادو برای بدن

9. آلو کاکادو آنتی اکسیدان قوی


آلو کاکادو منبع عالی آنتی اکسیدان های مختلف می باشد که با رادیکال های آزاد مقابله کرده و از استرس اکسیداتیو و بیماری های مختلف از جمله سرطان، افت فعالیت مغز، دیابت، بیماری های خود ایمنی و بیماری های قلبی و کلیوی پیشگیری می کنند.

از جمله آنتی اکسیدان های موجود در آلو کاکادو – علاوه بر ویتامین C و اسید الاژیک – می توان به موارد زیر اشاره کرد:



فلاونول ها:
این ترکیبات به سلامت قلب کمک کرده، خطر بروز سکته مغزی و سرطان را کاهش می دهند و دارای خاصیت ضد ویروسی می باشند. از جمله فلاونول های موجود در کاکادو می توان به کامپفرول و کوئرستین اشاره کرد.

اسیدهای معطر:
اسید الاژیک و گالیک اسید از اسیدهای معطر موجود در آلو کاکادو هستند، اسید گالیک از بیماری های عصبی پیشگیری می کند.

آنتوسیانین ها:
از رنگدانه های موجود در آلو کاکادو هستند که از سلامت مجاری ادراری محافظت کرده، خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش می دهند و برای سلامت افراد مسن، بهبود حافظه و سلامت چشم مفید می باشند.

لوتئین:
این آنتی اکسیدان نوعی کارتنوئید است که به سلامت چشم کمک کرده و خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا و بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

10. آلو کاکادو خاصیت آنتی باکتریال


آلو کاکادو دارای خاصیت ضد باکتری طبیعی است و می توان از آن برای حفظ مواد غذایی و جلوگیری از بیماری های ناشی از غذاهای آلوده استفاده کرد. تحقیقات نشان داده عصاره و دانه این میوه و پوست درخت و برگ های آن رشد پاتوژن های غذایی رایج مانند لیستریا مونوسیتوژنز را مهار می کند.بنابراین می توان از عصاره آلو کاکادو به عنوان محلول نگهدارنده مواد غذایی و جایگزین بی خطر و طبیعی برای روش های نگهدارنده مصنوعی استفاده کرد. خواص ضد باکتریایی، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آلو کاکادو باعث شده از این میوه در تهیه محصولات مراقبت از پوست و ضد آکنه استفاده شود، اگرچه به تحقیقات بیشتری در زمینه استفاده موضعی آن نیاز است.

خواص آلو کاکادو در طب سنتی


از آلو کاکادو در طب سنتی بومیان استرالیا برای درمان سرماخوردگی، آنفلوآنزا و سردرد و مرهم ضد عفونی کننده یا تسکین دهنده برای اندام های بدن استفاده می شود.در گذشته از پوست داخلی درخت آلو کاکادو برای درمان انواع اختلالات پوستی و عفونت ها از جمله زخم، جراحات، جوش ها و غیره استفاده می شده است.
شیره میوه آلو کاکادو نیز برای درمان مشکلات پوستی به کار می رفته و برای بهبود سرماخوردگی و آنفلوآنزا از آن چای درست می کردند.

نحوه استفاده از آلو کاکادو


آلو کاکادو را می توان به صورت تازه و خام میل کرد اما به دلیل طعم ترش این میوه معمولا از آن برای تهیه مربا، نگهدارنده ها، سس ها و آب میوه استفاده می شود. آلو کاکادوی منجمد را گاهی خشک کرده و آسیاب می کنند، از پودر آلو کاکادو روی غلات صبحانه، اسموتی، آب میوه، سس سالاد و دسرها استفاده کرد.همچنین می توان آن را به سالاد میوه، ماست و سالادهای تازه اضافه کرد.

ارزش غذایی آلو کاکادو


مواد مغذی موجود در 100 گرم از بخش های خوراکی آلو کاکادو عبارت است از:
کالری: 59
پروتئین: 0.8 گرم
کربوهیدرات: 17.2 گرم
فیبر: 7.1 گرم
چربی: 0.5 گرم

عوارض جانبی و مضرات آلو کاکادو


آلو کاکادو سرشار از اگزالات و ویتامین C است که معمولا بدن افراد معمولی مقدار اضافی آن ها را دفع می کند اما مصرف بیش از حد آن در افراد حساس ممکن است باعث بروز سنگ کلیه شود.
advertising