خواص گلابی و برای چه بیماری هایی مفید می باشد

پزشکی و سلامتتغذیه

- 98/06/21
خواص گلابی و برای چه بیماری هایی مفید می باشدتاریخچه مصرف گلابی به حدود هزار سال پیش از میلاد در اروپا و آسیا باز می گردد. حدود سه هزار نژاد مختلف گلابی در سراسر دنیا کشت می شوند که دارای تنوع زیادی در رنگ، طعم و قوام (Texture) میوه می باشند. هر ساله بیش از ۲۱ میلیون تن گلابی در سراسر جهان کشت می شود. در ایالات متحده، دسامبر ماه گلابی می باشد. به همین مناسبت در این شماره به ترکیبات و خواص متعدد گلابی می پردازیم.

انواع گلابی


حدودا ۳۰۰۰ نوع گلابی در جهان وجود دارد که براساس اندازه، شکل، شیرینی و سفتی دسته‌بندی می‌شوند. بعضی از انواع مهم گلابی در آمریکا در زیر آورده شده است:
گلابی آنجوی سبز؛
گلابی آنجوی قرمز؛
گلابی بارتلِت (بیروتی)؛
گلابی بارتلت قرمز؛
گلابی بوسک؛
گلابی کومیس؛
گلابی فورل؛
گلابی کُنکورد؛
گلابی سِکِل؛
گلابی استارکریمسون.

طعم این گلابی‌ها با هم متفاوت است که در صورت دسترسی می توانید آنها را امتحان کنید و در رژیم غذایی خود قرار دهید.

ترکیبات گلابی:


به طور متوسط ۸۴درصد وزن گلابی را آب تشکیل می دهد.صد گرم گلابی حاوی۵۷ کالری انرژی، ۱۵گرم کربوهیدرات، ۴/۰گرم پروتئین، ۱میلی گرم سدیم،۱۱۶ میلی گرم پتاسیم، ۱/۳گرم فیبر تغذیه ای، ۱۰گرم قند و ۱/۰ گرم چربی می باشد. میزان چربی های ترانس، چربی اشباع شده و کلسترول در گلابی صفر می باشد. گلابی همچنین دارای ویتامین های B، C، K و مواد معدنی شامل کلسیم، منیزیم، منگنز، آهن، فسفر و روی می باشد.

منافع گلابی برای سلامتی:


گلابی منبع مناسبی برای تامین بخشی از آب، فیبرهای تغذیه ای، ویتامین C، آنتی اکسیدان و انرژی روزانه مورد نیاز بدن می باشد. در اینجا به صورت خلاصه به بخشی از منافع گلابی برای سلامتی اشاره می کنیم:

گلابی باعث جلوگیری از بیماری های گوارشی و یبوست:


وجود آب و فیبرهای تغذیه ای در گلابی باعث تسهیل حرکت مواد در دستگاه گوارش، افزایش حجم مدفوع و جلوگیری از یبوست می گردد. این امر همچنین به کاهش التهاب در روده ها و دفع مواد زائد از دستگاه گوارش کمک می کند. خطر ابتلا به سرطان کولون و بیماری عفونی – التهابی روده بزرگ به نام دیورتیکولیت (Diverticulitis) هم به علت وجود آنتی اکسیدان های موجود در گلابی و نیز افزایش حرکت مواد در روده ها کاهش مییابد.

گلابی خواص ضد التهاب، ضد عفونت و ضد سرطان:


گلابی یک منبع غنی از مواد آنتی اکسیدان به نام فلاوانول ها (Flavanols) و آنتوسیانین ها (Anthocyanins) می باشد. موادآنتی اکسیدان و ویتامین C باعث خنثی کردن رادیکالهای آزاد (Free Radicals) در بدن میشوند،که از عوامل اصلی اکسیداسیون سلولی، ایجاد سرطان وپیری به شمارمی آیند. این مواد همچنین به از بین بردن سلولهای سرطانی (که به طور طبیعی و اجتناب ناپذیر هر روز در بدن تولید شده و باید از بین بروند) کمکم یکنند. پس وجود آنتی اکسیدان فراوان در گلابی می تواند به کاهش واکنش های التهابی در بدن،کاهش عفونت ها و پیشگیری از سرطان ها کمک نماید.

گلابی باعث کمک به سلامت قلب و عروق و کاهش فشارخون:


وجودویتامین C و آنتی اکسیدان فراوان در گلابی می تواند جلوی فرآیند اکسید شدن چربی ها ( به خصوص کلسترولLDL)در دیواره رگها را گرفته و از آسیب به دیواره عروق و آغاز بیماری تصلب شرائین (Atherosclerosis)،بالا رفتن فشارخون و آغاز بیماری های قلبی – عروقی جلوگیری نماید. از سوی دیگر، پتاسیم فراوان موجود در گلابی نیز باعث دفع سدیم ازکلیه ها و کاهش فشار خون میگردد. امروزه رژیم های حاوی پتاسیم فراوان توسط اکثر متخصصین برای سلامت قلب و عروق توصیه می گردند. همچنین فیبرهای تغذیه ای موجود در گلابی می توانند به کلسترول موجود در غذا چسبیده و باعث دفع کلسترول از دستگاه گوارش و کاهش کلسترول خون گردند.
خواص گلابی و برای چه بیماری هایی مفید می باشد

گلابی باعث کمک به کاهش وزن:


مصرف گلابی به عنوان میان وعده غذایی می تواند با تامین بخشی از کالری و قند مورد نیاز بدن، جلوی گرسنگی شدید افراد پیش از شروع وعده غذایی اصلی را گرفته و از این طریق به کاهش کالری دریافتی و کاهش وزن کمک نماید. فیبر های تغذیه ای موجود در گلابی نیز به پرشدن معده و احساس سیری کمک می کنند.

گلابی مفید برای بیماران دیابتی:


گلابی به جز گلوکز دارای قندهای دیگری مانند فروکتوز و سوربیتول نیز می باشد. با وجودی که فروکتوز بسیار شیرین تر از گلوکز است، ولی باعث افزایش قند خون و ترشح انسولین نمی شود. از این رو مصرف گلابی توسط بیماران دیابتی می تواند نیاز آنها به قند را تامین کند، بدون آن که باعث افزایش شدید قند خون و ترشح زیاد انسولین گردد. عدم افزایش قند خون، داشتن آنتی اکسیدان ها و وجود فیبرهای تغذیه ای همگی از عواملی هستند که به بیماران دیابتی در کنترل بیماریشان کمک می نمایند.

گلابی برای حفظ رطوبت پوست


گلابی نه تنها برای پوست‌های چرب مفید است، بلکه برای پوست‌های خشک نیز مناسب است. از آن‌جایی که گلابی حاوی مواد شوینده طبیعی است، کمک می‌کند تا پوست رطوبت طبیعی خود را حفظ کند.

گلابی مناسب برای زمان بارداری


فولیک اسید برای زنان باردار بسیار مهم است که نوزاد را از نقص های زایمان محافظت کند. فولیک اسید موجود در گلابی می‌تواند به این مسئله کمک کند و توصیه می‌شود که در طول بارداری به طور مرتب از گلابی استفاده کنید. گلابی همچنین برای هضم غذا، گرفتن نوزادان از شیر مادر، کنترل فشار خون، کاهش تب و رفع تنگی نفس مفید و مؤثر است.

نکاتی در مورد گلابی:


سعی کنید حتی الامکان گلابی را با پوست میل کنید تا از حداکثر میزان ویتامین C و فیبرهای تغذیه ای موجود در آن بهره مند شوید. می توانید از گلابی در درست کردن سالادهای میوه، دسرها و اسموتی های مختلف استفاده کنید. همچنین می توانید گلابی را پوست بکنید، آن را با شکلات داغ تزئین نموده، میل نمایید.
با توجه به منافع زیاد گلابی و فراوانی آن در کالیفرنیا، به نظر می رسد مصرف چند وعده از این میوه در هفته می تواند به سلامت عمومی بدن کمک کند و جلوی ابتلا به بسیاری از بیماریها را بگیرد.
advertising