خواص دارویی و مضرات قهوه سبز

پزشکی و سلامتتغذیه

- 98/04/11
خواص دارویی و مضرات قهوه سبزقهوه سبز جزو گیاهان بومی مناطق جنوب شرقی آسیا و مناطق نیمه گرمسیری آفریقا است و ازین مناطق به دیگر نقاط جهان گسترش پیدا کرده است. قهوه پس از نفت بیشترین معاملات را به خود اختصاص می دهد و در همه کشور ها از جایگاه بخصوصی برخوردار است. قهوه از دوره صفویان وارد ایران شد و بدلیل طعم تلخ و دلنشینی که داشت کم کم طرفداران زیادی پیدا کرد. امروزه نیز کمتر کسی است که طعم قهوه را نپسندد و هوادار آن نباشد.

نحوه ی برداشت قهوه به این گونه است که زمانی که میوه های قهوه رسیدند، دانه های آن چیده می شود. دانه های قهوه در این مرحله رنگی سبز دارند و به اصطلاح به آن قهوه سبز می گویند. سپس دانه های قهوه را تفت می دهند تا پخته شوند. پس از آن دانه هارا آسیاب کرده و آماده دم کردن است.

امروزه عده ی زیادی به سمت مصرف قهوه سبز لاغری روی آورده اند چرا که دارای خواص بسیار زیادی است. خواص قهوه سبز بخاطر این از قهوه های معمولی بیشتر است که آن ها پخته نمی شوند و حرارت نمی بینند به همین دلیل تمام خواص شان سرجایش می ماند. عده ای معتقد اند که قهوه سبز در سوزاندن چربی ها تاثیر بسزایی دارد. از این رو افراد زیادی به مصرف آن روز آورده اند
خواص دارویی و مضرات قهوه سبز

خواص قهوه سبز برای سلامتی:



قهوه سبز سرشار از آنتی اکسیدان:


قهوه سبز، سرشار از آنتی‌اکسیدان است که اثرات آسیب‌زای رادیکال‌های آزاد در بدن‌مان را کاهش‌داده و از سلامت‌مان محافظت‌می‌کنند.
مطالعات زیادی تاییدکرده‌اند که دانه خام و فرآوری‌نشده قهوه سبز، اسیدکلروژنیک (CGA ۱۰۰% خالص دارد) که دراصل یک استر با خواص آنتی‌اکسیدانی قوی است. این ماده، سطح گلوگز موجود در جریان خون ما را تنظیم‌کرده و از تورفتگی سلول‌های پوست‌مان جلوگیری‌می‌کند.

قهوه سبز متابولیسم را تقویت می کند:


اسیدکلروژنیک موجود در قهوه سبز، به تقویت‌کننده متابولیسم نیز معروف است.
این اسید، سرعت متابولیسم پایه (BMR) بدن ما را به‌میزان زیادی افزایش‌می‌دهد که این کار، آزادشدن زیاد کلوگز از کبد به درون خون را به حداقل می‌رساند.
به‌دلیل نبود گلوکز، بدن ما شروع به سوزاندن سلول‌های چربی ذخیره‌شده می‌کند تا نیازش به گلوگز را تامین‌کند. بنابراین، قهوه سبز خالص، توانایی چربی‌سوزی ما را بالابرده و به کاهش وزن اضافی کمک‌می‌کند.

قهوه سبز به سوزاندن چربی اضافه کمک می کند:


این دانه‌ها، حاوی مقدار زیادی کتانجک است. کتانجک نوع خاصی از جلبک دریایی سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است.
بنابراین، به حفظ مواد مغذی بدن کمک‌می‌کند. این ماده، متابولیسم سوختن را در بدن بالامی‌برد، بنابراین می‌توانیم چربی‌ها و کالری‌های ناخواسته را به‌سرعت بسوزانیم.

قهوه سبز اشتها را سرکوب می کند:


اگر به گرسنگی مداوم دچارید، قهوه سبز می‌تواند خیلی کمک‌تان کند.
این دانه، به‌دلیل اثر سرکوب‌کنندگی اشتها، می‌تواند تمایل شدید ما به غذا را سرکوب‌کرده و مانع از پرخوری شود. بنابراین، بدن‌مان شروع به سوزاندن ذخایر چربی می‌کند و ما از وزن اضافه خلاص‌می‌شویم.

قهوه سبز درمان دیابت:


این دانه سبز، قادر به درمان دیابت نوع ۲ است. عصاره این دانه، به کاهش سطح قند در جریان خون و تسریع کاهش وزن شناخته‌شده است. هردوی این موارد برای درمان دیابت شیرین نوع ۲ ضروری هستند.

قهوه سبز سطح کلسترول بد را کاهش می دهد:


سطح کلسترول ما می‌تواند با قهوه سبز تنظیم‌شود. لیپوپروتئین کم‌چگالی (LDL) که به کلسترول بد نیز شناخته‌می شود، عامل آسیب‌پذیری ما دربرابر اختلالات قلبی‌عروقی مانند سکته قلبی است. مطالعات نشان‌داده‌اند که می‌توان با استفاده منظم از عصاره قهوه سبز، از این مشکل جلوگیری‌کرد.

قهوه سبز به افزایش گردش خون کمک می کند:


فشارخون بالا می‌تواند باعث بسیاری از بیماری‌های کشنده مانند سکته، نارسایی قلب، نارسایی مزمن کلیه و غیره شود.
اما محققان ماده بسیار فعال و قوی شبه‌آسپرین در قهوه سبز که با جلوگیری از خوشه‌ای‌شدن پلاکت‌ها، بر رگ‌ها خونی تاثیر مثبت می‌گذارد را کشف‌کردند. درنتیجه، عروق ما سفت‌نشده و جریان خون در بدن به‌میزان زیادی افزایش‌می‌یابد.

قهوه سبز برای سم زدایی طبیعی به کار می رود:


عصاره قهوه سبز، یک سم‌زدای طبیعی است. این عصاره، کبد ما را پاکسازی‌کرده و از سموم، کلسترول بد، چربی‌های ناخواسته و غیره خلاص‌می‌کند.
کبد که سم‌زدایی شود، عملکرد آن بهبودیافته و متابولیسم و درنتیجه سلامتی ما را افزایش‌می‌دهد.

قهوه سبز انرژی را افزایش می دهد:


به‌دلیل مقدار فراوان کافئین، دانه قهوه سبز را می‌توان به‌عنوان یک انرژی‌دهنده عالی استفاده‌کرد.
دانه قهوه، می‌تواند سطح انرژی ما را بالابرده و ما را در تمام طول روز، سرحال نگه‌دارد.

قهوه سبز به عنوان یک ملین طبیعی عمل می کند:


اگر به دنبال جایگزینی طبیعی برای ملین‌های مرسوم هستید، پس احتمالا به فایده‌های بی‌نظیر قهوه‌ سبز برای سلامتی نیز علاقمند خواهید بود.
دانه‌های قهوه‌ سبز را باید یک ملین طبیعی به حساب آورد. بنابراین، جای تعجب ندارد وقتی به عنوان یک درمان خانگی موثر برای حرکات نامنظم روده استفاده می‌شود. قهوه سبز حرکات روده را تقویت و آن‌ّ را آسان‌تر می‌کند.

قهوه سبز خستگی مفرط را از بین می برد:


استفاده از قهوه‌ی سبز به از بین بردن سرگیجه و خستگی مفرط نیز کمک می‌کند و انرژی را که بدن‌تان از دست می‌دهد جبران می‌کند.
این مورد نیز باید در فهرست فایده‌های حیرت انگیز قهوه سبز قرار بگیرد.

قهوه سبز سطح فشار خون را کنترل می کند:


هم درخت و هم میوه‌ی قهوه سبز در کنترل سطح فشار خون موثر هستند. به همین خاطر باید این ویژگی را نیز در بین فایده‌های بی‌نظیر دانه‌های قهوه سبز برای سلامتی گنجاند. اگر از مشکل فشار خون بالا رنج می‌برید، باید دمنوش قهوه سبز بنوشید تا سطح فشار خونتان کاهش پیدا کند.
به علاوه، کسانی که از فشار خون بالا رنج می‌برند باید به طور منظم به پزشک مراجعه کنند تا سطح فشار خون‌شان اندازه‌گیری شود.

قهوه سبز از آرتریت روماتوئید پیشگیری می کند:


پیشگیری از آرتریت روماتوئید یکی از فایده‌های جالب دانه‌ی قهوه سبز برای سلامتی است که به شما در این مقاله معرفی می‌شود.
این فایده‌ی قهوه سبز به خاطر وجود اسید کلروژنیک و ترکیب‌های مفید موجود در آن است. به علاوه، عصاره‌ی چای سبز به کسانی که دچار آرتریت روماتوئید هستند جهت پیشگیری از گر گرفتگی توصیه می‌شود. در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۲ دریافتند که اسید کلروژنیک موجود در دانه‌های قهوه سبز حاوی خواص ضد آرتریتی است.

قهوه سبز خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد:


بیماری قلبی یک بیماری مهلک و کشنده است که در سال‌های اخیر یکی از علل اصلی مرگ و میرها بوده است.
قهوه سبز به آرامسازی رگ‌های خونی و تقویت جریان خون کمک می‌کند. مصرف چای سبز می‌تواند به حفظ لیپوپروتئین کم چگالی در برابر اکسیده شدن کمک کند.
این یکی از دلایلی است که قهوه سبز برای سلامتی قلب مفید است. مصرف قهوه سبز می‌تواند قلب شما را سالم و قوی نگه دارد. بنابراین، وقتی درباره‌ی فایده‌های حیرت انگیز قهوه سبز صحبت می‌کنیم، نباید توانایی آن در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را نادیده بگیریم.

قهوه سبز حمله ی اضطرابی و استرس را درمان می کند:


هر روزه مجبور هستیم با اضطراب و استرس دست و پنجه نرم کنیم. اگر بتوانید خیلی سریع آنها را از سر خود باز کنید اثرات جدی چندانی نخواهند داشت.
اما، اضطراب مزمن و استرس ممکن است بر افکار، سلامت فیزیکی، و حتی ظاهر شما تاثیر بگذارند. این ناراحتی به مشکل در خوابیدن، اختلالات خوردن، افسردگی، آکنه، چاقی، سوء تغذیه و حتی خودکشی منجر می‌شود. چگونه می‌توانیم حمله‌ی اضطرابی و استرس را متوقف کنیم؟ بله، ما نمی‌توانیم فایده‌ه‌ی حیرت انگیز قهوه سبز را نادیده بگیریم.
قهوه سبز که حاوی خواص ضد افسردگی است می‌تواند اثر آرامش بخش و تسکین دهنده بر کسانی بگذارد که از اضطراب‌ها و استرس مکرر رنج می‌برند.

قهوه سبز تمرکز ذهنی را تقویت می کند:


تقویت تمرکز ذهنی یکی از فایده‌های حیرت انگیز قهوه سبز برای سلامتی است.
یک فنجان قهوه سبز در روز می‌تواند به شما کمک کند قدرت حافظه‌تان را افزایش و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهید.
این به خاطر ترکیب‌های خاصی است که در دانه‌های قهوه سبز یافت می‌شوند و قادر هستند عملکرد انتقال‌دهند‌ه‌های عصبی مغزتان را بهبود ببخشند.

قهوه سبز اثر کافئین را کاهش می دهد:


هرچند دانه‌های قهوه سبز حاوی کافئین است، اما به اندازه‌ی قهوه‌ی معمولی نیست.
کافئین به کاهش وزن و تقویت تمرکز ذهنی کمک می‌کند. اما، مصرف بیش از حد کافئین اصلا خوب نیست.
مصرف قهوه سبز، به خاطر محتوای کافئین پایینی که دارد می‌تواند اثرات کافئین را کاهش دهد و از طرفی نیز دانه‌های قهوه سبز جایگزین فوق‌العاده‌ای برای قهوه به شمار می‌آیند.
کاهش اثرات کافئین یکی از فایده‌های قهوه سبز است. وقتی محصولات قهوه سبز را خریداری می‌کنید، حتما برچسب روی آنها را به خوبی مطالعه کنید تا از میزان کافئین موجود در آنها مطمئن شوید.

قهوه سبز اثر رادیکال های آزاد را کاهش می دهد:


اسیدکلروژنیک موجود در دانه قهوه سبز، می‌تواند اثرات رادیکال‌های آزاد را تا ۱۰برابر بیشتر از چای سبز معمولی کاهش‌دهد.
به‌دلیل اینکه دانه‌ قهوه سبز بوداده نمی‌شود، عوامل ضد اکسیداتیو دیگری از خانواده پلی‌فنول‌ها، مانند اسیدفولیک و غیره در آن وجوددارند که سرعت فرآیند پیری را کاهش‌داده و پوست‌مان را جوان می‌کند.

قهوه سبز سیستم ایمنی را تقویت می کند:


این دانه‌ قهوه، در تقویت سیستم ایمنی بسیار موثر است. این دانه‌، به‌دلیل داشتن خردکننده‌های قوی رادیکال‌های آزاد، می‌تواند بدن‌مان را از انواع عناصر سمی و آسیب‌زا رهاکند. درنتیجه، می‌توانیم از پوست بی‌طراوت و مستعد آکنه خلاص‌شویم.

قهوه سبز به کند شدن بروز علائم پیری کمک می کند:


قهوه سبز، به حفظ مواد فرار نیز معروف است زیرا بوداده نمی‌شود. اسید گاما آمینوبوتیریک (GABA)، تئوفیلین، اپی‌گاوکاتجین‌گالات و غیره، برخی از مواد تشکیل‌‌دهنده آن هستند که به حفظ سلامت پوست کمک‌کرده و بروز چین‌وچروک را مهارمی‌کند.

قهوه سبز به مرطوب سازی پوست کمک می کند:


جدا از عوامل آنتی‌اکسیدانی، قهوه سبز، سرشار از اسیدهای چرب و استرها مانند اسید اراهیدیک، اسیدلینولئیک و اسید اولئیک است که پوست ما را تغذیه و مرطوب‌کرده و افتادگی پوست، بی‌رنگی و دیگر آسیب‌های شدید را متوقف‌می‌کنند.

قهوه سبز دارای خواص سفید کنندگی پوست است


قهوه سبز فایده‌های جالب و حیرت انگیز بسیاری برای پوست به همراه دارد.
به عنوان مثال، حاوی خواص سفید کنندگی و لایه برداری پوست است و عصاره‌ی دانه‌های قهوه سبز می‌تواند به زدودن سلول‌های مرده‌ی پوست، مبارزه با رادیکال‌های آزاد و افزایش گردش خون کمک کند. بنابراین، عصاره‌های قهوه‌ سبز درمان خانگی موثری برای ناراحتی‌های پوستی مختلف مانند کورک و آکنه هستند.

قهوه سبز مواد آسیب رسان به مو را از بین می برد:


آنتی‌اکسیدان موجود در قهوه سبز، برای مو نیز بسیار مفید است و چون درمبارزه با هرچیز سمی و آسیب‌رسانی به ما کمک‌می‌کند، موی ما قوی، سالم و زیبا می‌ماند.

قهوه سبز با طاسی مبارزه می کند:


آلوپسی‌آندروژنتیک، که به آن “ریزش موی الگوی زنانه” نیز گفته‌می‌شود را می‌توان با قهوه سبز درمان‌کرد. عصاره این دانه‌ می‌تواند رشد و حجم تارهای مو را به‌طور قابل توجهی تقویت‌کند.

قهوه سبز موهای آسیب دیده را ترمیم می کند


استفاده از دانه‌های قهوه سبز می‌تواند به ترمیم موهای آسیب دیده کمک کند. این ماده به پیشگیری از آسیب موی ناشی از مراقبت ضعیف و لوازم آرایشی کمک می‌کند. قهوه سبز، اگر به صورت منظم مصرف شود می‌تواند باعث سالم، قوی، و زیبا شدن موهای‌تان بشود.

مصرف زیاد و بیش از اندازه قهوه سبز باعث بروز برخی عوارض و ناراحتی های زیر خواهد شد :



عوارض قهوه در اختلالات مرتبط با سیستم عصبی :


مانند بی‌خوابی، سردرد، اضطراب، عصبی شدن، بی‌قراری، زنگ زدن در گوش و ... .

عوارض قهوه در اختلالات مرتبط با سیستم گوارشی :


مانند سندرم روده تحریک‌پذیر، مشکلات معده‌ای، اسهال، استفراغ، تهوع و ... .

عوارض قهوه در عود کردن بیماری گلوکوم :


زیرا کافئین موجود در قهوه سبز فشار ناشی از سلول‌های داخلی را بر روی چشم، افزایش می‌دهد.

عوارض قهوه در افزایش سطح کلسترول :


کافئین تصفیه نشده سطح کلسترول را افزایش می‌دهد.

عوارض قهوه در شکستگی استخوان در نتیجه استئوپروز :


کافئین و سایر ترکیبات موجود در قهوه سبز مقدار آزاد شدن کلسیم از استخوان‌ها را افزایش می‌دهند که نهایتاً از طریق ادرار دفع می‌شود. این مسئله باعث ضعیف شدن استخوان‌ها می‌شود. افراد مبتلا به استئوپروز باید مصرف کافئین خود را به کمتر از 300 میلی‌گرم در روز کاهش دهند (2-3 فنجان قهوه در طی روز). این مسئله بالأخص در دوران یائسگی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

در مصرف دانه قهوه سبز بایستی به موارد زیر توجه کنید :


- مراقب باشید که در استفاده از قهوه سبز بمنظور کاهش وزن (لاغری) بیشتر از 9 کیلوگرم هر ماه وزن از دست ندهید و غذا خوردن را فراموش نکنید (حداقل روزی 3 وعده غذا بخورید).
- ورزش سبک خود را ادامه دهید و آن را زیاد نکنید.
- زنان باردار و شیرده بهتر است قهوه سبز مصرف نکنند.
- افراد مبتلا به بیماری‌های انعقادی از مصرف آن اجتناب کنند.
- با فاصله حداقل 2 ساعت از مصرف مکمل‌های حاوی روی و آهن مصرف شود زیرا قهوه سبز از جذب روی و آهن جلوگیری می‌کند.
- همراه داروهای ضددیابت نباید مصرف شود زیرا کلروژنیک اسید موجود در قهوه سبز، اثر این داروها را تشدید می‌کند.
- مصرف قهوه ی سبز باید به روزانه 400 میلی گرم (حدود 2 فنجان 150 میلی لیتری) محدود شود.
advertising