خواص و فواید میوه خارگیل

پزشکی و سلامتتغذیه

- 98/03/05
خواص و فواید میوه خارگیل

میوه دوریان یا خارگیل


خارگیل یا دوریان میوه ای پرطرفدار است که در کشورهایی چون مالزی، برونئی، اندونزی بسیار یافت می شود و به کشورهای مختلفی از جمله چین نیز صادر می شود. شکل این میوه گرد و گاهی کشیده است. پوست آن پوشیده از خار و سبز مایل به قهوه ای میباشد و رنگ میوه آن زرد کم رنگ می باشد.
خارگیل منبع غنی فسفر و دارای بویی خاص می باشد. به نوشته سایت «ehow»، این میوه خاصیت انرژی زا دارد و غنی از ویتامین ها و مواد معدنی است.این میوه تصفیه کننده خون می باشد.
چینی ها به قول معروف برای این میوه سر و دست می شکنند.
این روزها مردم چین میان خود ضرب المثل جالبی در وصف میزان علاقه خود به دوریان دارند. عبارت رایج این روزها راجع به خارگیل در چین این است:"در این کشور دو چیز طولانی ترین صف خریدار را دارد، یکی آیفون x و دیگری دوریان"!
خارگیل به پادشاه میوه ها نیز شهرت دارد، در طب سنتی چینی ها از جایگاه ویژه ای برخودار است تا جایی که آنها حتی پس از مصرف ماده گوشتی درون میوه، داخل پوست کاسه مانند آن، آب می ریزند و می نوشند.می توان گفت که پوست آن حکم یک لیوان جادویی شفابخش را دارد که خواص خود را به آب انتقال می دهد، این میوه موجب تعریق فراوان می شود و از برگ آن به عنوان یک تب بر قوی استفاده می شود.
بدون شک خارگیل یکی از بحث برانگیزترین میوه های زمین است و طعمی قوی و منحصربه فرد را به طرفداران خود ارائه می کند ولی درعین حال نیز بوی بد و تعفن مانند آن، منتقدانی را برایش به همراه داشته است. رایحه این میوه بسیار قوی است و برخی از افراد آن را به بوی میوه خراب شده ای که در یک خروجی آب گیر کرده باشد تشبیه می کنند. این تفسیر از بوی میوه به تنهایی می تواند بسیاری را از امتحان کردن آن منصرف کند، با تمامی این تفاسیر، مصرف این میوه که گران ترین میوه تایلند بوده است، در مکان های عمومی و هتل ها ممنوع اعلام شده است.

فواید و خواص دارویی و درمانی خارگیل


1- درمان تب و یرقان:
با ریشه و برگ های آن داروی مخصوص برای درمان تب و یرقان تهیه می شود.

2- درمان بیماری های پوستی:
جوشانده تهیه شده از برگ و میوه آن برای درمان ورم و بیماری های پوستی استفاده می شود.

3- درمان افسردگی و بی خوابی:
میزان بالای تریپتوفان (tryptophan) نوعی اسید آمینه موجود در این میوه، اضطراب، افسردگی و بی خوابی را از بین می برد.

4- مقاوم سازی دربرابر عفونت:
این میوه که منبع عالی ویتامین c است بدن را در مقابل عفونت ها مقاوم می سازد و رادیکال های آزاد و مضر را از بین می برد.

5- افزایش انرژی بدن:
میوه خارگیل یک منبع غنی از کربوهیدرات است که به عنوان سوخت استفاده شده و به افزایش انرژی روزانه بدن کمک می کند. خارگیل به عنوان یکی از بهترین میوه های انرژی زا برای ورزشکاران و بدنسازان در نظر گرفته می شود.

6- استخوان ها و دندان ها:
مقادیر بالای کلسیم، پتاسیم و ویتامین های B موجود در خارگیل به بهبود سلامت استخوان ها و دندان ها کمک می کند.

7- کاهش خطر ابتلا به سرطان:
این میوه دارای خواص آنتی اکسیدانی بالایی است، به صورتی که رادیکال های آزاد را خنثی میکند. در یک مطالعه، عصاره دوریان از گسترش سلول های سرطانی پستان جلوگیری نمود.

8- یبوست:
مقادیر بالای فیبر موجود در خارگیل به بهبود حرکات روده کمک کرده و برای پیشگیری و درمان یبوست مفید است.

9- کاهش قند خون:
دوریان دارای شاخص گلیسمی پایین تری نسبت به سایر میوه های گرمسیری است، به این معنی که مصرف این میوه ممکن است منجر به کاهش قند خون شود.

10- درمان فشار خون:
مقادیر بالای پتاسیم موجود در میوه دوریان به کاهش فشار خون بالا در افراد کمک کرده و باعث درمان تپش قلب می شود.

11-درمان کم خونی:
مقادیر بالای فولات، آهن و مس موجود در خارگیل به افزایش تعداد گلبول های قرمز خون کمک کرده و خطر ابتلا به کم خونی فقر آهن را کاهش می دهد.

12- افزایش میل جنسی:
در طب سنتی از دوریان برای افزایش میل جنسی استفاده می شود.

13-درمان ریزش مو:
مقادیر بالای ویتامین C موجود در خارگیل، خطر ابتلا به پیری زودرس را کاهش می دهد. یکی از نشانه های پیری زودرس در بدن، ریزش مو است که مصرف میوه خارگیل به پیشگیری و درمان آن کمک می کند.

اثرات جانبی مصرف خارگیل:


مصرف دوریان همراه با الکل به طور بالقوه سمی است و میتواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد.
تصور می شود ترکیبات گوگردی موجود در دوریان ممکن است از شکسته شدن الکل توسط آنزیم های جلوگیری کند، که این امر موجب افزایش سطح الکل در خون میشود.
مصرف همزمان الکل و میوه دوریان، می تواند منجر به تهوع، استفراغ و تپش قلب شود.
advertising