خواص و فواید بی شمار میوه بلوبری

پزشکی و سلامتتغذیه

- 98/02/24
خواص و فواید بی شمار میوه بلوبری

گیاه بلوبری


بلوبری نوعی گیاه گلدار با میوه ای توت مانند به رنگ ابی تیره یا بنفش است. این میوه بومی شمال امریکا می باشد. گل های این گیاه به صورت توپی، سفید رنگ و صورتی رنگ پریده یا قرمزمی باشد.طعم میوه های این گیاه شیرین می باشد.بوته های آن می تواند میوه از ماه می تا ماه ژوئن (به مدت یک ماه )می باشد که البته مدت میوه داری این گیاه را می توان تغییر داد. برگ و میوه بلوبری خواص درمانی و ارزش غذایی بالایی دارد و حاوی بسیاری از ترکیبات و عناصر مورد نیاز بدن است. مقادیر بالایی از آنتوسیانین‌ها، ترکیبات پلی فنولی، پتاسیم، منگنز، روی، آهن و انواع ویتامین‌ها شامل ویتامین آ، ث، کا و ویتامین‌های گروه ب. از عناصر غذایی تشکیل دهنده این میوه هستند. ۸۵ درصد این میوه را آب، ۸۴ کالری و ۱۵ گرم کربوهیدرات تشکیل می‌دهد و سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست.
این میوه یکی از منابع عالی برای فیبر محلول به شمار‌ ‌می‌‌آید.
در ایران کمتر به صورت تازه و بیشتر به صورت خشک شده و یا ترکیب شده در دمنوش ها و چای ها یافت میشود، شما میتوانید آن را به صورت های مختلف تهیه کنید و از فوايد بیشمار آن بهره مند شوید.

فوائد بلوبری برای سلامتی:


1. تقویت حافظه و جلوگیری از پیری سلولهای مغز
بلوبری سرشار از رنگدانه ای است که موجب تقویت حافظه و یادگیری می شود و از طرفی از پیری سلول های مغز جلوگیری می کند.

2. جوان کننده پوست
آنتی اکسیدان های موجود در این میوه باعث نرمی پوست می شود. ترکیب آن با آب لیمو و شکر منجر به روشن تر شدن و پوست اندازی می شود.

3. پیشگیری و درمان یبوست:
یکی از اصلی‌ترین خواص بلوبری، پیشگیری و درمان یبوست است. بلوبری دارای فیبر بالا بوده، فیبر موجود در آن خاصیت مسهل داشته و در نتیجه یبوست را که یکی از عوامل اصلی چاقی و اضافه وزن است، برطرف می‌کند.

4.تاثیر بلوبری بر لاغری و کاهش چربی های شکمی
بلوبری میوه ای با خواص فراوان است یکی از خواص بی نظیر آن تاثیر بر لاغری و کاهش وزن، به ویژه کمک به بین بردن سریع تر چربی های شکم و پهلو میباشد. استفاده از بلوبری به دلیل دارا بودن فیبر بالا باعث جلوگیری از یبوست میشود و به حرکات منظم روده کمک میکند. فیبر به عنوان عامل مهار کننده در سیستم گوارش شناخته شده است. غذاهایی با فیبر بالا باعث افزایش سائیدگی و یا احساس پر شدن معده و کاهش اشتها می شوند. احساس سیری برای مدت طولانی می تواند باعث کاهش مصرف کلی کالری شود. بلوبری باعث هضم بهتر، کاهش وزن و احساس سیری ولاغری میشود.
تحقیقات نشان داده است که مصرف مداوم بلوبری باعث تسریع در از بین بردن چربی های شکمی و پهلو ها میشود.

5.محافظت از استخوان ها
بلوبری حاوی آهن، فسفر، کلسیم، منیزیم، منگنز، روی و ویتامین K است، موادی که در ساختار استخوان موجود میباشند. مصرف مناسب این مواد معدنی و ویتامین ها باعث ایجاد و حفظ ساختار و قدرت استخوان ها می شوند، به خصوص آهن و روی نقش مهمی در حفظ قدرت و انعطاف پذیری استخوان ها و مفاصل دارند. کمبود ویتامین K باعث افزایش خطر شکستگی استخوان میشود علاوه بر این مصرف ویتامین k به جذب بیشتر کلسیم در بدن کمک میکند.

6.تاثیر بلوبری بر سلامت پوست
کلاژن از پوست محافظت میکند. کلاژن به ویتامین C به عنوان یک ماده ضروری متکی است، ویتامین C باعث کلاژن سازی بیشتر و جلوگیری از ایجاد چین و چروک در پوست میشود و همچنین ویتامینC پوست را در مقابل صدمات ناشی از نور خورشید وآلودگی محافظت میکند. بلوبری سرشار از ویتامین C است.

7.کاهش فشار خون با بلوبری
کاهش سدیم باعث کاهش فشار خون در بدن میشود از آنجا که بلوبری عاری از سدیم است برای افرادی که فشار خون بالا دارند مناسب است. بلوبری حاوی پتاسیم، کلسیم و منیزیم است؛ مطالعات نشان میدهد مصرف خوراکی های که دارای این مواد معدنی هستند باعث کاهش فشار خون می شوند.

8.خواص بلوبری برجلوگیری از دیابت
بلوبری مقدار فیبر بسیار بالایی دارد. افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که دارای رژیم با فیبر بالایی بوده اند، در آزمایش ها مقدار کلوگز(قند) پایین تری در خون داشته اند و همچنین افراد مبتلا به دیابت نوع2 که از رژیم با فیبر بالایی استفاده کرده اند بهبود مقدار قند خون، چربی و انسولین را گزارش کرده اند.
یک فنجان بلوبری 3.6 گرم فیبر دارد. مطالعات نشان داده افرادی که در روز سه وعده بلوبری، کشمش، گلابی، انگور و سیب مصرف کرده اند کمتر به دیابت نوع 2 مبتلا شده اند.

9.بلوبری به سلامت قلب و عروق کمک میکند.
ویتامین B6 و فولیک اسید از ایجاد یک ترکیب شناخته شده به عنوان هموسیستئین جلوگیری میکند. ایجاد بیش از حد هموسیستئین در بدن میتواند به عروق خونی آسیب برساند و منجر به مشکلات قلبی میشود.
طبق مطالعات انجام شده در مدرسه بهداشت هاروارد انگلستان صورت گرفته مصرف منظم آنتوسیانین ها می تواند خطر ابتلا به حمله قلبی را 32 درصد در زنان جوان و میان سال کاهش دهد. مطالعات نشان داده زن هایی که در طول روز 3 بار از بلوبری استفاده کرده اند نتیجه بهتری گرفته اند.

10.بلوبری و جلوگیری از سرطان
ویتامین C، ویتامین A و آنتی اکسیدان های موجود در بلوبری به عنوان عوامل قدرتمندی عمل می کنند که سلول ها را در برابر آسیب های رادیکال های آزاد که موجب ایجاد بیماری میشود محافظت میکنند.
تحقیقات نشان می دهد که آنتی اکسیدان ها می توانند رشد تومور را مهار کنند، التهاب در بدن را کاهش می دهند و به کاهش سرعت سرطان مری، ریه، دهانه رحم، اندومتر، پانکراس، پروستات و کولون کمک می کنند و همچنین بلوبری حاوی فولیک اسید میباشد که در پیوند و ترمیم DNA نقش دارد. این ماده میتواند از تشکیل سلول های سرطانی ناشی از جهش در DNA جلوگیری کند.

طرز تهیه دمنوش بلوبری


یکی از روش های بسیار خوب و مناسب برای استفاده از فواید بلوبری استفاده این میوه در نوشیدنی های به صورت سرد و گرم میباشد، میتوانید این میوه را به صورت خشک شده تهیه کنید و آن را به نوشیدنی خود اضافه کنید.
برای تهیه چای بلوبری میتوانید تعدادی بلوبری تازه و یا خشک شده را به چای سیاه، چای سبز و یا سفید اضافه کنید. اگر میخواهید تاثیر لاغری بلوبری بیشتر شود آن را به چای سفید یا چای سبز اضافه کنید.
advertising