تغذیه مناسب در زمان افطار

پزشکی و سلامتتغذیه

- 98/02/17
تغذیه مناسب در زمان افطارباز هم با شروع ماه مبارک رمضان، اهل خانه در کنار هم جمع شده و پای سفره‌های افطاری و سحری ساعات بیشتری را از کنار هم بودن لذت می‌برند. اما نکته مهمی که در این بین خودنمایی می کند این است که پس از ساعات طولانی روزه داری بهترین گزینه غذایی برای باز کردن روزه چیست و اینکه انتخاب غذاهای مناسب برای افطار کمک میکند تا به خوبی از عهده این فریضه الهی بر آیید.
رعایت اصول تغذیه‌ای مناسب در زمان روزه داری باعث خوهد شد تا علاوه بر از بین رفتن ضعف ناشی از نخوردن غذا و اثرات کم آبی بتواند به خوبی از عهده این فریضه الهی برآمده و از برکات معنوی و روحی بیشمار این ماه بهره‌مند گردد.
ضمن اینکه یک ماه روزه‌داری اگر با رعایت اصول صحیح تغذیه‌ای همراه باشد، به سلامت فرد کمک کرده و علاوه بر زداییدن الودگی‌های روح، ناخالصی‌ها و آلودگی‌های جسم را نیز زدوده و باعث افزایش سلامت بدن میگردد.
با روزه‌داری و حذف یک وعده غذایی، انرژی‌های ذخیره شده مازاد بر نیاز بدن که به صورت چربی انباشته شده است، کاهش یافته و باعث می‌شود نوعی جرم گیری در تمام ارگان‌های حساس اتفاق بیفتد و برخی سموم نیز از بدن خارج شوند.
به همین منظور در اینجا نکاتی در این زمینه گردآوری شده که در اختیار شما قرار میگیرد.

خوراکی های مفید در زمان افطار


- آبجوش و نمک
برای باز کردن افطار توصیه میشود از دو لیوان آب جوش ولرم و یا نمک استفاده شود، شروع افطار با نمک و آب جوش، بدن را آماده دریافت مواد غذایی دیگر می‌کند.

- شیر و خرما
از دیگر غذاهای مناسب برای افطار در زمانی که میخواهید روزه خود را باز کنید، خوردن یک لیوان شیر همراه با خرما، کشمش و عسل است، این مواد می‌تواند قندی را که بدن لازم دارد از منابع طبیعی دریافت و جبران کند. در زمان افطار بیشترین چیزیکه بدن نیاز دارد یک منبع انرژی سهل الوصول به شکل گلوکز است که تمامیسلول ها خصوصا سلول های عصبی به آن نیاز دارند. خرما، علاوه بر قند طبیعی، سرشار از حیات است و حاوی مواد مغذی و با ارزشی چون آهن و منیزیم است. همچنین مصرف شیر منبع مناسبی از پروتئین و کلسیم است.

- سوپ ها
یکی از غذاهای مناسب برای افطار انواع سوپ مانند سوپ جو، سوپ شیر و سوپ گندم است. ترکیبی از سبزیجات، گوشت یا مرغ و غلات موجود در سوپ برای افطار بسیار مناسب است و مواد ضروری مورد نیاز را به بدن می رساند.

- حلیم
انواع حلیم نیز یکی از بهترین غذاهای مناسب برای افطار است. حلیمی که با گوشت بدون چربی تهیه شده باشد میتواند پروتئین، کربوهیدرات و انواع مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین کند و شامل چهار گروه غذای اصلی میگردد.

- مغزهای گیاهی
مغزهای مختلف مثل پسته، بادام، فندق و نخودچی را همراه کمی شکر آسیاب کرده و در فاصله افطار تا سحر میل کنید، همچنین میتوانید با مخلوط کردن آنها با شیر و آرد برنج یکی از غذاهای مناسب برای افطار که فوق العاده مقوی و انرژی زا بوده به نام حریره بادام را آماده کرده و نوش جان کنید

- نان سنگک به همراه پنیر و گردو
انتخاب نان سنگک که از بهترین انواع نان است به همراه پنیر و گردو و مقداری انگور یکی از بهترین خوراکی ها برای وعده افطار است. پس از صرف این غذای سبک و مقوی میتوانید به فاصله یک تا دو ساعت بعد از آن شام مورد نظر خود را نوش جان کنید.
advertising