خواص شیره انگور و یا دوشاب

پزشکی و سلامتتغذیه

- 97/11/07
خواص شیره انگور و یا دوشابشیره انگور یکی از فرآورده های انگور است که از آب انگور به دست می آید. شیره انگور در مقایسه با انگور، کالری فوق‌العاده بالایی دارد و مصرف مقدار اندک آن انرژی از دست رفته را جبران می‌کند. این شهد لذیذ حاوی ویتامین‌های A، B، C و املاحی چون آهن، منیزیم، فسفر و مقداری کلسیم است. با این حال مصرف شیره انگور برای تمام افراد توصیه نمی شود و ممکن است مصرف آن برای برخی از افراد مضر باشد. در ادامه برخی از خواص شیره انگور و معایب آن شرح داده می شود.

شیره انگور تقویت قوای عمومی بدن


شیره انگور یکی از شیره های شناخته شده محسوب می شود که از قدیم در درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد. این ماده غذایی فواید زیادی برای زنان دارد. در فصل زمستان که بدن به انرژی بیشتری برای گرم کردن خود احتیاج دارد، بهترین غذا محسوب می شود. شیره انگور بسیار مقوی است و برای کسانی که بر اثر یک بیماری طولانی یا عمل جراحی ضعیف شده اند، یا افرادی که بسیار لاغر هستند، بسیار مفید است. ضعف عمومی بدن و ضعف احشاء را معالجه و بدن را تقویت می کند. برای این منظور شیره انگور را با شیر گاو و کمی پودر بادام مخلوط نموده و روزانه 2 تا 3 لیوان به بیمار بدهید تا قوای بدنش را سریع تر به دست آورد.

فواید شیره انگور برای کودکان و نوجوانان


از آن جایی که کودکان و نوجوانان برای رشد نیاز به مواد مغذی بیشتری دارند، مصرف شیره انگور برای آن ها می تواند علاوه بر تامین کالری، برخی مواد مورد نیاز بدن آن ها برای رشد را فراهم کند. به همین دلیل به والدین توصیه می شود از شیره انگور در رژیم غذایی کودکان و نوجوانان خود استفاده کنند.

فواید شیره انگور برای روده و معده


یکی از موثرترین خواص شیره انگور، خاصیت پاک کنندگی آن است. به طوری که مصرف آن باعث دفع اوره و مقداری از اسیدهای غیر مفید بدن می شود و در نتیجه پاک کننده بقایای غذاها در روده و معده است. به علاوه این ماده غذایی ضد نفخ است و به خون سازی کمک می کند.

سلامت پوست با شیره انگور


وجود ویتامین ها و مواد مغذی مفید برای پوست در شیره انگور باعث شده است یکی از خواص شیره انگور، حفظ سلامتی پوست باشد. از این شیره می توان به طور مستقیم بر روی پوست های دچار لک استفاده کرد. به علاوه مصرف آن بر روی پوست موجب سفت شدن پوست می شود در نتیجه از پیری پوست جلوگیری می کند. به همین دلیل در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی از عصاره انگور استفاده می شود. برای درمان کک مک، شیره انگور را به تنهایی یا مخلوط با نمک روی لکه ها می مالند. شیره انگور مخلوط شده با کمی گل ختمی پخته را به صورت مرهم روی آبسه (دمل) قرار دهید تا دمل باز شود. علاوه بر آن برای از بین بردن ورم هایی که بر اثر ضربه ایجاد شده اند، مفید است.


رفع کم خونی با شیره انگور


اطبای سنتی بر این باورند که مصرف مرتب شیره انگور به همراه غذا، آب میوه و یا به همراه میان وعده های غذایی باعث کاهش و درمان کم خونی و حفظ سلامت شخص می شود.

فواید شیره انگور در طول بارداری


یکی از اقدامات درمانی به منظور رفع خونریزی در اوایل بارداری، مصرف شیره انگور می باشد. در واقع مواد مغذی موجود در این شیره، تاثیرات مثبتی بر دستگاه تناسلی زنان و به خصوص عملکرد تخمدان ها دارد.

دیگر فواید شیره انگور در درمان بیماری ها


به دلیل وجود آنتی اکسیدان های ضروری در شیره انگور، این ماده غذایی در درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد. از جمله بیماری های قابل درمان با شیره انگور یرقان یا زردی، ضعف اعصاب، دردهای روماتیسم و امراض شریانی و وریدی است که مصرف شیره انگور تقش به سزایی در درمان این بیماری ها ایفا می کند. دوشاب باز کننده مجاری عروق و گرفتگی هاست.
شیره انگور محرک اعمال کبدی می باشد و به خون سازی کمک می کند. برای درمان یرقان (زردی) شیره انگور را با کمی سرکه مخلوط می کنند و به بیمار می دهند.
همچنین شیره انگور در بدن باعث دفع اوره و مقداری از اسیدهای غیر مفید بدن می شود و کارشناسان تغذیه آن را پاک کننده بقایای غذاها در روده و معده می دانند.
خوردن شیره انگور مخلوط شده با کمی پودر زعفران، برای رفع هم و غم، غضب شدید و ضعف اعصاب بسیار مفید است و معالجه تا بهبودی باید ادامه داده شود.
مصرف شیره انگور درد سینه و سرفه های مزمن را تسکین می دهد خصوصا اگر با انجیر و شنبلیله خورده شود.
شیره انگور تسکین دهنده دردهای رماتیسم و امراض شریانی و وریدی است.
مصرف شیره در افرادی که فشارخون دارند، منجر به افزایش فشارخون آنها نمی‌شود اما به درمان و کاهش آن هم کمکی نمی‌کند.
اگربا سداب (گیاهی علفی از تیره مرکبات) خورده شود برای صرع نافع است.
اگر با جوشانده جو مخلوط شود برای خرد کردن سنگ کلیه و مثانه خوب است. طرز تهیه جوشانده جو بدین طریق است که 20 گرم جو را در یک لیتر آب با حرارت خیلی ملایم به مدت 7 ساعت بجوشانید.

مضرات شیره انگور


از آن جایی که شیره انگور طبیعت گرم و تر دارد، مصرف آن برای گرم مزاج ها موجب غلیظ شدن صفرایشان می شود و نتیجه آن، بالا رفتن حرارت بدن، سردرد و جوش زدن در صورت و بدنشان است که راه درمانش هم خوردن میوه های تازه با طبیعت سرد است. برای رفع این حالت بهتر است که از تخم ریحان و تخم خشخاش استفاده شود. به همین دلیل به افراد گرم مزاج توصیه می شود از شیره انگور به مقدار کم استفاده کنند. با وجود انرژی و کالری موجود در شیره انگور، مصرف آن به افراد کم تحرک که ورزش منظم ندارند، توصیه نمی شود، چرا که سبب چاقی و اضافه وزن خواهد شد. شیره انگور حاوی قند زیادی است و از این رو مصرف آن برای افراد دیابتی مضر است.
advertising