نان های مضر برای افراد دیابتی

پزشکی و سلامتتغذیه

- 97/10/18
نان های مضر برای افراد دیابتی

نان لواش و باگت مضر برای افراد دیابتی


عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به این که دیابتی ها از غلات تصفیه نشده و از نان های سبوس دار استفاده کنند، به این بیماران توصیه کرد نان های سفید مانند لواش و باگت را مصرف نکنند و سعی کنند برنج کمتری مصرف کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: این افراد در کنار برنج ساده، از سالاد یا سبزیجات استفاده کنند. برنج های مخلوط با حبوبات مانند عدس پلو یا مخلوط با سبزی مانند سبزی پلو نسبت به برنج ساده برتری دارد.دیابتی ها سبزیجات را به صورت خام یا آب پز مصرف کنند و از سبزیجات سرخ شده استفاده نکنند.

سهراب افزود: عمده مصرف گوشت این افراد باید گوشت سفید به خصوص ماهی باشد. افراد دیابتی حداقل هفته ای 2 بار ماهی و 2 تا 3 بار مرغ مصرف کنند و استفاده از گوشت قرمز را به حداقل برسانند.

وی با اشاره به این که عسل مخصوص افراد دیابتی وجود ندارد،گفت: تبلیغاتی در فضای مجازی و اماکن عمومی درباره عسل مخصوص دیابتی ها مشاهده می شود که غیر واقعی است.دکتر «گلبن سهراب» افزود: عسل حتی 100 درصد طبیعی یا عسل با گلوکز کمتر هم قند بیماران دیابتی را افزایش می دهد.

وی ادامه داد: هرچند عسل نسبت به قندهای تصفیه شده مانند شکر بهتر است اما این موضوع نادرست است که گفته می شود عسل، قند بیماران دیابتی را بالا نمی برد. دیابتی ها عسل را به مقدار اندک و به جای قندهای ساده و با تجویز پزشک یا متخصص تغذیه مصرف کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: این که بگوییم عسل قند دیابتی ها را افزایش نمی دهد یا این افراد به هر اندازه می توانند عسل بخورند، نادرست است.
advertising