نشانه های میکروب معده چیست و درمان آن چگونه است

پزشکی و سلامتپزشکی

- 98/12/24
نشانه های میکروب معده چیست و درمان آن چگونه استعفونت هلیکوباکتر پیلوری یا میکروب معده هنگامی رخ می دهد که نوعی باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری معده شما را آلوده کند. این معمولاً در دوران کودکی اتفاق می افتد. یک علت شایع زخم معده ، میکروب معده ممکن است در بیش از نیمی از افراد جهان وجود داشته باشد. اکثر مردم نمی دانند که آنها میکروب معده دارند، زیرا هیچگاه از این میکروب بیمار نمی شوند. اگر علائمی از زخم معده ایجاد کنید ، پزشک احتمالاً شما را از نظر میکروب معده آزمایش می کند. اگر شما به میکروب معده مبتلا باشید ، می توان با آنتی بیوتیک آن را درمان کرد.

علائم میکروب معده:


اکثر مبتلایان به میکروب معده هیچگاه علامت یا نشانه ای نخواهند داشت. هنوز مشخص نیست که چرا این اتفاق می افتد ، اما ممکن است برخی از افراد با مقاومت بیشتری در برابر اثرات مضر میکروب معده متولد شوند.

هنگامی که علائم میکروب معده رخ می دهد، ممکن است شامل موارد زیر باشد:
- درد یا سوزش در شکم
- درد شکم هنگام خالی شدن معده
- حالت تهوع
- از دست دادن اشتها
- آروغ زدن مکرر
- نفخ
- کاهش وزن بدون دلیل

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟
در صورت مشاهده هرگونه علائم و نشانه های مداوم که نگران کننده شما هستند ، با پزشک خود ملاقات کنید. در صورت تجربه علایم زیر به پزشک مراجعه کنید.
- درد شدید یا مداوم شکم
- بلع مشکل
- مدفوع خونین یا سیاه
- استفراغ خونین یا سیاه یا استفراغ سیاه

علل بروز میکروب معده:


علت دقیق میکروب معده هنوز مشخص نیست. میکروب معده ممکن است از طریق تماس مستقیم با بزاق ، استفراغ یا مدفوع از فردی به فرد دیگر منتقل شود. هلیکوباکتر پیلوری ممکن است از طریق غذای آلوده یا آب نیز پخش شود.

عوارض میکروب معده:


عوارض مرتبط با میکروب معده عبارتند از:

زخم معده :


میکروب معده می تواند به پوشش محافظ معده و روده شما آسیب برساند. این امر به اسید معده امکان ایجاد درد (زخم) باز را می دهد. حدود 10 درصد از افراد مبتلا به هلیکوباکتر پیلوری به زخم مبتلا می شوند.

التهاب آستر معده:


میکروب معده می تواند معده شما را تحریک کرده و باعث التهاب (گاستریت) شود.

سرطان معده:


عفونت هلیکوباکتر پیلوری یک عامل خطرناک برای انواع خاصی از سرطان معده است.

جلوگیری از میکروب معده :


در مناطقی از جهان كه میکروب معده و عوارض آن شایع است ، پزشكان گاهی افراد سالم را برای میکروب معده آزمایش می كنند. این که آیا هیچ علامتی یا علائم عفونت در درمان هلیکوباکتر پیلوری وجود ندارد ، در میان پزشکان بحث برانگیز است. اگر نگران عفونت هلیکوباکتر پیلوری هستید یا فکر می کنید احتمال ابتلا به سرطان معده زیاد است ، با پزشک خود مشورت کنید.

شما میتوانید از ابتلا به عفونت میکروب هلیکوباکتری معده پيش‌گيري کنید. شیوه پيش‌گيري از این میکروب مثل شیوه های پيش‌گيري از میکروب های ديگر است:
-بعد از رفتن به دستشویی و قبل از غذا خوردن دست های خود را بشویید. به کودکان خود هم این کار را آموزش دهید.
- از استفاده غذا یا آبی که سالم نیست، خودداری کنید.
- از خوردن چیزی که بطور کامل پخته نشده است، خودداری کنید.
- از خوردن غذایی که به وسیله افرادی که دست های خود را نمی شویند، تهیه شده، خودداری کنید.
نشانه های میکروب معده چیست و درمان آن چگونه است

تشخیص میکروب معده :


آزمایشات و روشهای مورد استفاده برای تعیین اینکه آیا شما به میکروب معده مبتلا هستید عبارتند از:

آزمایش خون:


تجزیه و تحلیل یک نمونه خون ممکن است شواهدی از عفونت فعال یا قبلی میکروب معده در بدن شما نشان دهد. با این حال ، آزمایش های تنفسی و مدفوع در تشخیص عفونت های فعال میکروب معده بهتر از آزمایش خون است.

تست تنفس :


در طی آزمایش تنفس ، قرص ، مایع یا پودینگ را که حاوی مولکولهای کربنی دارای برچسب است ، می بلعید. اگر به عفونت H. پیلوری مبتلا هستید ، وقتی محلول در معده شما تجزیه شود ، کربن آزاد می شود. بدن شما کربن را جذب می کند و هنگام بازدم آن را بیرون می کشد. شما در کیسه بازدم می کنید و پزشک شما از دستگاه مخصوصی برای تشخیص مولکول های کربن استفاده می کند.

آزمایش مدفوع:


آزمایش آزمایشگاهی به نام تست آنتی ژن مدفوع به دنبال پروتئین های خارجی (آنتی ژن ها) مرتبط با عفونت H. پیلوری در مدفوع شما است. همانند تست نفس ، PPI و بیسموت سوبلیسیلات می توانند نتایج این آزمایش را تحت تأثیر قرار دهند ، بنابراین پزشک از شما درخواست می کند که دو هفته قبل از آزمایش مصرف آنها را قطع کنید.

تست آندوسکوپی:


شما برای این آزمایش آرام می شوید ، که به عنوان معاینه آندوسکوپی فوقانی شناخته می شود. در طول معاینه ، پزشک شما یک لوله انعطاف پذیر طولانی مجهز به یک دوربین ریز (آندوسکوپ) را در پایین گلو و مری و معده و اثنی عشر شما قرار می دهد. این ابزار به پزشک شما اجازه می دهد تا هرگونه بی نظمی در دستگاه گوارش فوقانی شما را مشاهده کرده و نمونه های بافتی (بیوپسی) را خارج کند. این نمونه ها برای عفونت هلیکوباکتر پیلوری تجزیه و تحلیل می شوند. این آزمایش به طور کلی صرفا برای تشخیص عفونت H. پیلوری توصیه نمی شود زیرا این عمل تهاجمی تر از آزمایش نفس یا مدفوع است، اما ممکن است برای تشخیص زخم معده H. پیلوری یا در صورت نیاز به رد شرایط هضم دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

درمان میکروب معده :


میکروب معده معمولاً حداقل با دو آنتی بیوتیک مختلف به طور همزمان درمان می شوند تا از ایجاد مقاومت در برابر یک آنتی بیوتیک خاص جلوگیری کنند. پزشک شما همچنین یک داروی سرکوب کننده اسید را برای کمک به بهبود معده شما توصیه می کند.

داروهایی که می توانند اسید را مهار کنند عبارتند از:


مهارکننده های پروتون پمپ (PPI):. این داروها تولید اسید در معده را متوقف می کنند. برخی از نمونه های PPI عبارتند از: امپرازول، استومومپرازول و پنتوپرازول .

مسدود کننده های هیستامین (H-2): این داروها ماده ای به نام هیستامین را مسدود می کنند که باعث تولید اسید می شود. یک مثال سایمتیدین (Tagamet) است.

بیسموت سالیسیلات: این دارو که بیشتر با نام پپتو بیسمول شناخته می شود ، با پوشاندن زخم و محافظت از آن از اسید معده کار می کند.

پزشک ممکن است توصیه کند حداقل چهار هفته پس از درمان ، آزمایش هلیکوباکتر پیلوری را انجام دهید. اگر آزمایش ها نشان داد که درمان ناموفق بود ، ممکن است شما با ترکیبی دیگر از داروهای آنتی بیوتیکی دور دیگری از درمان را طی کنید.
advertising